Bas, er is een groep Nederlanders die op de een of andere manier (actief of passief) iets met geloof doet. Voor ons, rationele werktuigbouwers, lijkt dit vreemd, maar ook onder ons zijn 'gelovigen'. Ik denk dat je je eerder moet afvragen waarom er 'slechts' 49 zetels naar confessionelen zijn gegaan, en niet meer.... Want de groep gelovigen is volgens mij stiekem toch groter dan het percentage Nederlanders dat confessioneel gestemd heeft. In dat licht bezien, heeft jouw Verlichting wel degelijk zijn invloed gehad.
Maar los van dat: ik ben zelf van mening dat een politieke partij in eerste instantie pragmatisch moet zijn, waarbij er volgens het, ons aller bekende, stappenplan te werk moet worden gegaan:
probleemstelling: zonder probleem hoef je ook geen oplossing te bedenken.
hypothesen opstellen: werk verschillende scenario's uit en inventariseer de impact op de samenleving
keuze maken! Dit kan op humanitaire, democratische, economische of milieu-technische gronden.
Zo zou je een ideologie-loze partij hebben die inspeelt op de actuele werkelijkheid, en niet een werkelijkheid die 2000 jaar geleden in een bestseller werd beschreven.
De partij bij uitstek zou D'66 moeten zijn. Maar, op de een of andere manier brengen ze hun (aardige) boodschap keer op keer verkeerd over. Op het arrogante af! Verder hebben ze geen ruggegraat (kabinet wel/niet laten vallen) en zijn ze hypocriet (Thom de Graaf was fel tegen benoemde burgemeesters, maar aanvaard nu ZELF een burgemeesterschap in Nijmegen). Beetje jammer.
Aan de andere kant denk ik (maar misschien is dat mijn pragmatische karakter) dat Nederland behoefte heeft aan de algemene omgangsvormen die hun oorsprong hebben in het christelijke geloof. Het 'normen en waarden' debat mag dan wel als lullig, knullig, etc worden omschreven, maar er zit, mijns inziens, wel een positieve boodschap achter. Natuurlijk moeten we zulke normen en waarden niet exact overnemen uit de bijbel (want die gaan niet zo netjes om met homo's, overspeligen, anders-gelovigen, enzo) maar met wat aanpassingen aan de bijbel-tekst vind ik dit een nuttig debat!
Het grootste hangijzer van een partij als CDA vind ik het angstvallig vasthouden aan het bijzonder onderwijs. Als ze dat punt zouden laten varen, dan krijgen ze mijn stem voor mijn hele leven! (bij wijze van spreken). Ik vind dat kinderen zo algemeen mogelijk moeten worden opgevoed. Geloof past daar niet in. Als ouders zo nodig willen, moeten ze hun kinderen dit zelf maar bijbrengen, of (net als veel kinderen van Chineese afkomst) naar een zaterdag/zondag-school brengen. Op een kleuter/basis/middelbare school moeten kinderen van allerlei achtergronden bij elkaar in de klas zitten, zodat ze leren van elkaar, elkaars achtergrond en elkaars geschiedenis. Volgens mij bevordert dat de integratie! Islamitische, rooms-katholieke en protestante scholen doen dat niet!
Alle scholen openbaar dus. En een overheid die al het lesmateriaal (woordelijk) moet goedkeuren.
Verder vind ik het CDA (momenteel) verreweg de fijnste partij om mijn stem op uit te brengen, maar zoals in mijn intro al aangegeven: het liefst zou ik op D'66 stemmen, maar dan moeten ze met een goed programma komen!