In het stemlokaal

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Tycho Graat, KoenP, SamLiebregts

Post Reply
Vandorp
lid

In het stemlokaal

Post by Vandorp »

Ben vanavond uiteraard gaan stemmen. Ik was in de school op de piuslaan 68, stemlokalen 61 en 62.

Mooi aan dit stemlokaal was dat wanneer je in de rij stond, je een goed uitzicht had op het bord met knopjes en de mensen die er op stemden. Je moest echt je best doen om niet te zien wat de mensen voor je moesten stemmen. Moet gezegd worden: alleen stemmers van hokje 61 hadden hun 15 seconds of fame, 62 niet. Ik was de gelukkige met 61. Aangezien ik me schaam voor mijn stem heb ik de conducteur van de stemkaarten hier op aangesproken: "je kunt hier zien waar je op stemt." De figuur naast hem bleek voorzitter van dit stemlokaal, en die zie: "daar kan ik niks aan doen, dat heeft de gemeente zo neergezet". Ben later nog terug gegaan om een klacht in te dienen (het schijnt dat je dat moet doen bij de voorzitter van het stemlokaal). Hij zei dat-ie geen tijd had, ik mocht om 21.00 u terugkomen. Heb maar een fotootje geschoten. Niet echt supergoed, maar als je goed kijkt krijg je een idee van de situatie. Ja, de rij loopt gewoon naast het hokje en ja, de rij komt achter rug van de de stemmer vandaan.

Image

Image
Arjan
lid

Post by Arjan »

Klopt, ik moest daar ook gaan stemmen. Alleen ik was al om 7:45 present.
Toen waren er zo'n 3 man voor 2 stem-machines, dus op zich wel ok.
Bij binnenkomst was iemand op stemcomputer 61 bezig, en ik kon zo zien dat zij voor iemand van de SP koos. Heel erg raar, zo'n set-up.
Gelukkig mocht ik bij de meer democratische computer (62) mijn stem uitbrengen.
vanDorp wrote:Aangezien ik me schaam voor mijn stem heb ik de conducteur van de stemkaarten hier op aangesproken
Dat vind ik trouwens heel slecht: je schamen voor je stem! Als jij iets vindt, en kan beargumenteren waarom je dat vindt, waarom zou je je daarvoor schamen? (Tenzij je op Femke Halsema hebt gestemd omdat je, telkens als je aan haar denkt, de hele dag met een paal rondloopt... Maar aan je avator te zien koester jij meer dan warme gevoelens, of moet ik zeggen dierlijker lusten?, voor Marianne Thiemme)
Jasper
lid

Post by Jasper »

Bas, verlos ons uit ons leiden: wat heb je dan gestemd????
Arjan
lid

Post by Arjan »

Winky wrote:Bas, verlos ons uit ons leiden: wat heb je dan gestemd????
Woon jij tegenwoordig in Leiden?
Jasper
lid

Post by Jasper »

Woon jij tegenwoordig in Leiden?
Geniaal Fluit!
Bas, verlos ons uit ons leiden: wat heb je dan gestemd????
Ik schaam me diep...
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

ik heb inderdaad op Marianne Thieme gestemd. In de eerste plaats natuurlijk omdat het een lekker ding is (ik stemde voorheen op Lousewies van der Laan), maar ik vind het ook goed dat deze discussie eens gevoerd wordt. De excessen van de bio-industrie zijn mij al jaren een doorn in het oog en ik vind dat dat veel te weinig aandacht krijgt in de politiek. Met een paar zetels kan zo'n partij bijvoorbeeld moties indienen betreffende het onderwerp, en dan mag de rest er over stemmen.

Ik ben dus niet voor elk punt in het programma van de dierenpartij (zoals bekend ben ik voor jagen en voor het consumeren van vlees), maar ik sta wel achter hun uitgangspunten. Wat betreft vlees eten: ik ben bereid om minder vaak vlees te eten, en daar ook nog meer voor te betalen, wanneer de kwaliteit van de leefomstandigheden van de dieren (en dus de kwaliteit van het vlees) daardoor toeneemt.

Wat betreft de redenen om ergens op te stemmen. Tja. Ik ken mensen die op de VVD stemmen omdat dat voor hunzelf financieel gunstig is is, en ik ken ook mensen die op de PvdA of SP stemmen omdat ze daar zelf financieel beter van worden. Leg mij eens uit waarom dat wel normaal is, en waarom het dan vreemd is om op Halsema, Thieme, Kant, etc. te stemmen omdat je daar opgewonden van raakt (of Wouter Bos voor de dames).

En als je dan toch dingen aan het uitleggen bent: de confessionele partijen hebben gisteren 50 zetels gehaald. Leg dat eens uit.
Arjan
lid

Post by Arjan »

vanDorp wrote:de confessionele partijen hebben gisteren 50 zetels gehaald. Leg dat eens uit.
Van Dorp, ben je echt helemaal verloren in het politieke landschap? Snap je het allemaal niet meer? #huh

Ik zal vannavond eens even nadenken over een mooi antwoord....
Jasper
lid

Post by Jasper »

He BvD,

Dat had ik niet achter je gezocht, je moet niet met je lul stemmen maar met je kop, dat allereerst (nog een knappe prestatie als hij trouwens bij zo'n korte lijst komt maar dat terzijde).
de confessionele partijen hebben gisteren 50 zetels gehaald
Snap ik ook niet.

Of was het een kwestie van met jezelf in het reine willen komen?
Image

Om meteen aan te geven dat deze partij niet echt serieus te nemen is:
Ze willen dat de hengelsport verboden wordt. (Ik voorzie HangVutters met alle problemen van dien)
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Het zijn net geen 50 zetels, de confessionelen zitten op 41 + 6 + 2 = 49 zetels. Niet genoeg voor de Paus om WimLex tot keizer te kronen, maar nog steeds veel voor een land waar de Verlichting 200 jaar geleden wordt geacht te zijn voltooid.

CDA 41
PvdA 32
SP 26
VVD 22
Wilders 9
GL 7
CU 6
D66 3
Dieren 2
SGP 2
Arjan
lid

Post by Arjan »

Bas, er is een groep Nederlanders die op de een of andere manier (actief of passief) iets met geloof doet. Voor ons, rationele werktuigbouwers, lijkt dit vreemd, maar ook onder ons zijn 'gelovigen'. Ik denk dat je je eerder moet afvragen waarom er 'slechts' 49 zetels naar confessionelen zijn gegaan, en niet meer.... Want de groep gelovigen is volgens mij stiekem toch groter dan het percentage Nederlanders dat confessioneel gestemd heeft. In dat licht bezien, heeft jouw Verlichting wel degelijk zijn invloed gehad.

Maar los van dat: ik ben zelf van mening dat een politieke partij in eerste instantie pragmatisch moet zijn, waarbij er volgens het, ons aller bekende, stappenplan te werk moet worden gegaan:
probleemstelling: zonder probleem hoef je ook geen oplossing te bedenken.
hypothesen opstellen: werk verschillende scenario's uit en inventariseer de impact op de samenleving
keuze maken! Dit kan op humanitaire, democratische, economische of milieu-technische gronden.

Zo zou je een ideologie-loze partij hebben die inspeelt op de actuele werkelijkheid, en niet een werkelijkheid die 2000 jaar geleden in een bestseller werd beschreven.
De partij bij uitstek zou D'66 moeten zijn. Maar, op de een of andere manier brengen ze hun (aardige) boodschap keer op keer verkeerd over. Op het arrogante af! Verder hebben ze geen ruggegraat (kabinet wel/niet laten vallen) en zijn ze hypocriet (Thom de Graaf was fel tegen benoemde burgemeesters, maar aanvaard nu ZELF een burgemeesterschap in Nijmegen). Beetje jammer.
Aan de andere kant denk ik (maar misschien is dat mijn pragmatische karakter) dat Nederland behoefte heeft aan de algemene omgangsvormen die hun oorsprong hebben in het christelijke geloof. Het 'normen en waarden' debat mag dan wel als lullig, knullig, etc worden omschreven, maar er zit, mijns inziens, wel een positieve boodschap achter. Natuurlijk moeten we zulke normen en waarden niet exact overnemen uit de bijbel (want die gaan niet zo netjes om met homo's, overspeligen, anders-gelovigen, enzo) maar met wat aanpassingen aan de bijbel-tekst vind ik dit een nuttig debat!
Het grootste hangijzer van een partij als CDA vind ik het angstvallig vasthouden aan het bijzonder onderwijs. Als ze dat punt zouden laten varen, dan krijgen ze mijn stem voor mijn hele leven! (bij wijze van spreken). Ik vind dat kinderen zo algemeen mogelijk moeten worden opgevoed. Geloof past daar niet in. Als ouders zo nodig willen, moeten ze hun kinderen dit zelf maar bijbrengen, of (net als veel kinderen van Chineese afkomst) naar een zaterdag/zondag-school brengen. Op een kleuter/basis/middelbare school moeten kinderen van allerlei achtergronden bij elkaar in de klas zitten, zodat ze leren van elkaar, elkaars achtergrond en elkaars geschiedenis. Volgens mij bevordert dat de integratie! Islamitische, rooms-katholieke en protestante scholen doen dat niet!
Alle scholen openbaar dus. En een overheid die al het lesmateriaal (woordelijk) moet goedkeuren.

Verder vind ik het CDA (momenteel) verreweg de fijnste partij om mijn stem op uit te brengen, maar zoals in mijn intro al aangegeven: het liefst zou ik op D'66 stemmen, maar dan moeten ze met een goed programma komen! #fidel
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Arjan, ik kwam ook op D66 uit, maar ze verprutsen het iedere keer. Die bitch fight tussen lousewies van der laan en rita verdonk als dieptepunt. Programma is toch niet zo slecht? Maar waarom zijn ze ooit in deze regering gestapt? Je weet dat dat fout afloopt. Pechtold is een drol.

CDA. Als je plus- en minpunten gaat zitten wegen op je kruideniersschaal komen ze er goed vanaf. Verder zitten er relatief bekwame figuren tussen dus ik snap dat er veel mensen op stemmen.

Bijzonder onderwijs is inderdaad een artefact uit het verleden, maar dat staat in de grondwet als ik mij niet vergis. Weet niet goed of ik daar voor of tegen ben. Zoals het nu gebruikt wordt, is m.i. niet goed.

Enfin, ik zie de zaken anders, ik stem niet op een confessionele partij. Ik lach je niet uit, maar lach jij mij dan niet uit wanneer ik Marianne Thieme in de 2e kamer wil.
Mo/ren
lid

Post by Mo/ren »

Bas, voor een deel heb je gelijk, maar kun je mij dan uitleggen wat je met Martin Gaus, Maarten 't Hart of Georgina Verbaan hebt?

Ik vind het echt onacceptabel dat een partij (welke dan ook) gebruik maakt van dit soort populisme. Kijk, wanneer je als (bekende) Nederlander je steun geeft aan een politieke partij is daar niks mis mee. Als je je ook nog actief inzet voor die partij is dat zelfs benijdengswaardig. Maar als je je naam op een kies-lijst zet om stemmen te winnen zonder dat je ook maar de intentie hebt om je verantwoordelijkheid te nemen wanneer daar om gevraagd wordt, dan getuigt dat volgens mij van een enorm disrespect voor de democratie.

Wat mij betreft zou dat bestraft mogen worden met een gevangenisstraf van 4 jaar, maar dat terzijde.
Arjan
lid

Post by Arjan »

vanDorp wrote:Ben later nog terug gegaan om een klacht in te dienen
Om nog even terug te komen op het eigenlijke onderwerp: hoe is het afgelopen met je klacht?
Arjan
lid

Post by Arjan »

NU.nl wrote:RIJSWIJK - De stembusuitslag van de Nederlanders in het buitenland en de hertelling van de uitslagen in onder andere Eindhoven heeft de SP een zetel gekost en de PvdA een zetel opgeleverd.
Bas, ben jij hiervoor verantwoordelijk? Niet dat het veel helpt....
Post Reply