honden -> afschieten

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Tycho Graat, KoenP, SamLiebregts

Post Reply
Vandorp
lid

honden -> afschieten

Post by Vandorp »

Mensen,

Ja het is laat, maar de blauwe plek op m'n been begint nu toch pijn te doen dus ik moet dit ff kwijt. Ter inleiding dit geweldige artikel op nu.nl:
nu.nl wrote:Jongen doodgebeten door eigen pitbulls

Uitgegeven: 4 juni 2005 16:37
SAN FRANCISCO - Een 12-jarige jongen in San Francisco is door zijn eigen pitbulls aangevallen en gedood. Zijn moeder vond de jongen toen ze vrijdag thuiskwam, meldde de San Francisco Chronicle zaterdag.

Waarom Rex en Ella hun baasje aanvielen, is niet duidelijk. De moeder durfde het pand niet te betreden omdat de honden door het dolle waren. Een te hulp geschoten man schoot een van de beesten dood. Buren toonden zich geschokt. "Ze deden anders nooit wat", reageerden ze verbaasd.
Ik geloof het meteen. Geef mij maar katten. Ik fietste vandaag door de Bennekel (nee is niet handig, klopt), en ik zag een mevrouw met een soort groot uitgevallen konijn aan een riempje bezig met een verwoede discussie met een herdershond. De herder wilde blijkbaar graag met het hondje van de mevrouw "spelen", maar de mevrouw zag dat niet zo zitten. Geinig schouwspel. Echter toen ik er langs fietste richtte de woede van de herder zich op mij. Nu heb ik in zeilwagens wel vaker honden achter me aan gehad, dus tot nog toe was het wel leuk. Tot de hond naar me begon te happen dus... Ik realiseerde me in een flits dat ik mijn anti-honden-device, mijn geliefde Buck 110 "Folding Hunter", niet bij me had.

Image

En dan heb je toch een probleem. Wat doe je ongewapend tegen een herdershond uit de Bennekel? Toen hij even aan m'n broek had gehangen en in m'n kuit had gebeten had hij me overtuigd dat hij het echt meende. Z'n hoektand was gelukkig net niet scherp genoeg om mijn huidje te doordringen. Ik heb 'm tegen z'n kop geschopt, maar het is lastig om zo'n beest te raken als je op de fiets zit, laat staan echt kracht achter zo'n trap te zetten. Je hoort wel "pok" (geluid van houten hak van lederen herenschoen tegen 5 mm plaatstalen hondenschedel), maar het resultaat is nul. Ik heb ook geen idee hoe hard je zou moeten schoppen om 'm een hersenpudding te bezorgen. Ik ben maar wat harder gaan fietsen en na 2 straten heeft het beest de achtervolging opgegeven. Ik wist dat honden hard konden rennen maar zo hard?

Ik ben blij dat dit op de fiets gebeurde. Te voet heb je geen schijn van kans tegen een hond. Verboden wapenbezit of niet, na het zien van de plek op m'n kuit verlaat ik het huis niet meer zonder m'n Buck.

Image

Literatuur:
Bestel de Buck Folding Hunter
What Would I Do if Attacked by a Dog?
Dirk
lid

Post by Dirk »

De vraag blijft wat de reden was voor de hond om achter je aan te zitten... ? Details die je nog niet verteld hebt die de aanleiding konden zijn geweest? Een hond in de ogen aankijken is bijvoorbeeld genoeg om een hond uit te dagen. Mijn kennis gaat overigens niet verder dan de keren dat ik zelf door honden ben gebeten (Duitse herders en Bouviers).

PS: Snap je irritatie... maar dat laatste plaatje is mijns inziens wat overdone / besloten forum werk.
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Tja, misschien was ik in z'n territorium of zoiets. Het zal best zo zijn dat ik naar 'm gekeken heb, er gebeurde immers van alles toen ik er voorbij kwam gefietst. Dat zou iedereen gedaan hebben, dus ik denk dat die hond iedereen had aangevallen die op dat moment daar voorbij kwam.

En dat plaatje, tja. Mensen worden regelmatig gebeten door honden, dus het mag best een keer gezegd worden dat het kutbeesten kunnen zijn. Ik heb ook vaak genoeg kerels stoer horen vertellen dat ze een hond hebben die naar alles hapt wat bij ze in de buurt komt. Ik heb niet veel te schaften met dierenvrienden die me dan gaan vertellen dat dat aan mij ligt. Ik vind het prima dat mensen een hond hebben, maar honden die mensen aanvallen mogen wat mij betreft aan het spit worden geregen. Inderdaad zoals op het plaatje.
Adams
lid

Post by Adams »

BVD,

Ikzelf ben een grote hondenvriend (in het bezit van twee grote Berner Senners en drie jaar in een dierenwinkel gewerkt) en wil je graag meegeven dat het niet aan de hond ligt maar aan de baas die die hond heeft opgevoed!!! Dus svp je woede richten op de baas van de hond en niet de hond zelf. Die heeft waarschijnlijk van zijn baas geleerd dat hij alles en iedereen moet aanvallen.

Grtz,

Bas
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Adams wrote:en wil je graag meegeven dat het niet aan de hond ligt maar aan de baas die die hond heeft opgevoed!!! Dus svp je woede richten op de baas van de hond en niet de hond zelf.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik ben ook niet boos op die hond maar ik had niet veel zin in om het baasje te gaan opzoeken, die is waarschijnlijk nog onredelijker dan de hond zelf. Ik denk wel dat 't beter is als ze 'm een spuitje geven (de hond dus, trouwens, de baas waarschijnlijk ook), jammer voor de hond maar als hij z'n tanden in willekeurige voorbijgangers zet dan vind ik niet dat-ie thuishoort in een stedelijke omgeving.

Heeft iemand een tip wat ik in het vervolg moet doen? Ik moet 'm dus niet aankijken, maar als ik dat nu per ongeluk toch doe? Is het dan echt mijn schuld dat-ie bijt? Iemand anders (naar eigen zeggen ook hondenkenner) gaf me al het verwijt: "Wat heb je toen gedaan? Doorgefietst?? Neeee! Ja logisch dat-ie dan bijt, het is een roofdier." Dus ik had moeten stoppen en niet naar 'm kijken. Hmmm. Kunnen de hondenkenners begrijpen dat een leek als ik dat soort dingen niet zomaar verzint, laat staan gaat uitproberen?

Fijne adviezen. Stel je voor: dan doe ik dat, en dan werkt het niet en haalt-ie m'n halve been open, en dan is het verhaal: "ja maar je hebt ook dit-en-dit-en-dat fout gedaan, dat is totaal tegen de honden-etiquette dus het is logisch dat-ie je dan wil verscheuren." Of: "ja normaal werkt dat maar dit was toevallig een hond die helemaal door het dolle heen was."

Maar zoals gezegd, ik ben een kattenmens. Misschien ruiken ze dat #knipoog
Jasper
lid

Post by Jasper »

Hmm Bas, goede vraag.

Ik heb eens even in mijn lektuur gekeken en wat het meest in de buurt kwam was:
Hoe ontsnap ik aan een poema, weliswaar een katachtige maar ik denk dat de aanpak identiek is.

1)Ren niet weg
2)Maak jezelf groot
3)Kruip niet in elkaar, schreeuw en maak wilde gebaren
4)Trek je langzaam terug of wacht tot de poema weg gaat.
5)Gooi met stenen als de poema agressief blijft.

Feitelijk moet je je dus hetzelfde gedragen als hooligans t.o.v. de politie.

Ik vind het overigens verwerpelijk om een Buck-knife bij je te dragen
1)Het is verboden
2)Hoe kun je "anderen" nog ervan overtuigen om ongewapend de straat op te gaan.

Overigens is het ook goed mogelijk om een hond uit te schakelen wanneer deze daadwerkelijk aanvalt. Je hebt nl 2 soorten honden (bij de politietraining althans)
1)Het type dat op de benen hapt.
2)Het type dat naar de armen hapt.

Als z'on beest naar je arm gaat happen denk ik dat het beste is om je handen in gevechtsstand voor je te houden en dan wachten tot de hond naar je armen springt. Vervolgens moet het, als je zo goed in Karate bent als dat je band doet vermoeden, met een snelle Kagi-tsuki/Shuto-uchi/Tettsui op de kop de truc wel doen. Een goede Mae-geri op z'n kloten doet volgens mijn Bio-leraar die een keer door een roedel honden werd aangevallen ook wonderen.

Trouwens, wat Bas A zegt klopt ook helemaal, Winky (onze hond) is echt een schattige Golden Retriever, dat heeft ie natuurlijk van mij #puh
Dirk
lid

Post by Dirk »

Trouwens, wat Bas A zegt klopt ook helemaal, Winky (onze hond) is echt een schattige Golden Retriever, dat heeft ie natuurlijk van mij
Vanwege die speciale aandacht die jij hem geeft zeker ... #paartje
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Dirk wrote: Vanwege die speciale aandacht die jij hem geeft zeker ... #paartje
Bij mij op de middelbare school zat een vent die wel eens z'n eigen hond had afgetrokken #kots Vraag me niet waarom. Hij vond het zelf niet zo ranzig want hij droeg latex handschoenen en "het was zo gebeurd."

Ik wil nog 1 ding rechtzetten: die Buck is niet verboden, ik heb het opgezocht. Je mag 'm alleen niet meenemen als je op stap gaat maar dat lijkt me logisch.
Jannis
lid

Post by Jannis »

Hee Bas,

Misschien kan ik je nog een nuttige tip geven voor het geval je besloten hebt jezelf weer in allerlei lugubere Eindhovense risicowijken te begeven... Het volgende geldt namelijk niet alleen voor de honden, maar ook voor hun overbetatoeëerde baasjes:

Angst is het toverwoord. Op het moment dat een hond ruikt (ja, dat kan ie) dat je bang bent wordt het beest dominant (en dat geld ook voor zijn baasje..). Degene die je de tip gaf stil te blijven staan en jezelf op te richten had volledig gelijk. De hond in de ogen kijken kan een provocatie zijn maar tegelijkertijd kun je je eigen dominantie onderstrepen. Maar dan moet je dus absoluut geen angst uitstralen, in dat geval kun je inderdaad beter de blik van de hong mijden.

Mijn ervaringen met honden (en dat zijn er behoorljik wat ondertussen) leren dat het knap lastig kan zijn je angst te verbergen maar dit is wel de enige manier om de hond te laten zien wie de baas is. Ren of fiets in ieder geval nooit hard weg!!

Enneh misschien nog een laatste tip met betrekking tot de valse baasjes van die lieve hondjes: Als de hond er nog naast zit NOOIT of te nimmer het baasje aanvallen want dan ben je sowieso de spreekwoordelijke lul.. #smile
Rik
lid

Post by Rik »

Dieren horen wat mij betreft in het bos of in de wei thuis, een boerderij kan ook. Dieren houden puur voor het plezier van 'het baasje' is mijns inziens veel immoreler dan het houden van dieren voor hun vlees, vel of melk. Dat laatste heeft nog nut en is functioneel, het eerste is niets meer dan 'lol' voor de eigenaar. Ik heb nooit begrepen waarom de dierenbescherming hier niets tegen doet. Dit is een andere discussie, dus even terug naar Bas.
Dieren zijn nooit 100% te vertrouwen. De meeste dierenliefhebbers zullen anders beweren, en zeggen altijd: 'die van mij doet echt niks', 'hij bijt niet hoor', etc. In de meeste gevallen bijten ze ook niet maar als het toch gebeurt dan wordt er geschermd met: 'dat doet-ie anders nooit'. Van dat soort opmerkingen koop je dus niets voor.
Honden zijn honden en hebben dus andere omgangsvormen dan mensen. Buiten dat ze voor elke hond anders zijn, kun je niet verwachten dat iedereen ervan op de hoogte is. De mens heeft de stad gebouwd en is er (dus) de baas. Je moet dus over straat kunnen gaan zonder het risico te lopen dat je aangevallen wordt! Alle vormen van zelfverdediging/geweld zijn toegestaan als het aan mij ligt. Dus aanlijnen en muilkorven die handel (een totaalverbod komt er toch niet doorheen).
Honden die bijten moeten geruimd worden en de eigenaren streng gestraft. Dit is de enige manier om van die honden straat terreur (incl poep) af te komen.
Blijkens de door Bas gegeven links zijn honden erg sterk en is het erg moeilijk er van te winnen zonder wapens. Dit maakt ze uitermate geschikt voor bewakingsdoeleinden, en als het aan mij lag is dat hun enige taak.

Groeten vanuit Warschau waar meer dan de helft van de honden gemuilkorfd over straat gaat. (Ben over een week weer in Nederland)
Dirk
lid

Post by Dirk »

Dan pleit ik er graag voor honden en mensen gelijk te behandelen! #heilig #evil
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Dirk wrote:Dan pleit ik er graag voor honden en mensen gelijk te behandelen! #heilig #evil
Absoluut. Dirk, wanneer de dag aanbreekt dat ik me hier op de Leenderweg door een fietser laat voortslepen met m'n tanden in z'n kuit dan lijkt het me ook beter dat ik een spuitje krijg #kwijl

Als laatste avondmaal wil ik graag geroosterde herdershond, bereid door die Chinees hier een paar huizen verder, Mei Wah.
Jasper
lid

Post by Jasper »

Dieren zijn nooit 100% te vertrouwen. De meeste dierenliefhebbers zullen anders beweren, en zeggen altijd: 'die van mij doet echt niks', 'hij bijt niet hoor', etc. In de meeste gevallen bijten ze ook niet maar als het toch gebeurt dan wordt er geschermd met: 'dat doet-ie anders nooit'. Van dat soort opmerkingen koop je dus niets voor.
Gelukkig is de mens altijd te vertrouwen, slaat schopt en moord nooit....
Het is net als bij mensen, opvoeding ontwikkeling en genen bepalen hoe bepaalde beesten reageren. Een Mastino is samen met de Dobberman de kamper onder de honden, leuk voor bewaking, net zoals kampers bij kroegen gaan staan, maar wel licht ontvlambaar.

Een beetje betrouwbare honden (mits niet doorgefokt) zoals labradors en golden retrievers zijn juist heel goed voor mensen. Sterker nog ik durf hier te stellen dat mensen met dergelijke huisdieren gemmiddeld gezien sterker sociaal ontwikkeld zijn. #goed
Arjan
lid

Post by Arjan »

Sterker nog ik durf hier te stellen dat mensen met dergelijke huisdieren gemmiddeld gezien sterker sociaal ontwikkeld zijn.
Ok, wie heeft er nog een labrador voor Winky?
Jasper
lid

Post by Jasper »

Beetje respect voor winky ja. Ze is bijzonder slim en sluw, p.s. dit is onze Golden Retriever (Winky dus), te herkennen aan de langere haren.
Image
Arjan
lid

Post by Arjan »

Dus het klopt, als ze zeggen dat baasjes steeds meer op hun honden (of huisdieren in het algemeen) gaan lijken???

Winky, als je straks net zulke haren hebt als je labrador, wat wordt dan het volgende puntje waar je aan gaat werken? Met je grote teen achter je oren krabben? Snuffelen aan andermans kruis? Met je tong je eigen geslachtsdelen (schoon)likken? Bij de douane als drugsvanger werken?
Jasper
lid

Post by Jasper »

Het is weliswaar een golden retriever en alhoewel het een teefje is zie ik wel iets in het willekeurig tegen mensen op mogen reien. #knipoog
Arjan
lid

Post by Arjan »

Afgezien van het feit dat "opreien" geen Nederlands woord is, lijkt het me het proberen van een nieuwe versiertechniek waard: tegen het kruis van een aantrekkelijke dame op te rijden.
Winky, oude versiermethoden zijn schijnbaar duidelijk niet aan jou besteed, verleg je grenzen op dit vlak dus eens....
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Heren, bedankt voor de steun #smile

Ik kreeg onderstaande link gestuurd van een Tau-lid. Blijkbaar vond hij het niet geschikt voor op dit forum maar wel voor mijn mailbox. Ik ben er zelf wel gecharmeerd van en ik wil het graag met jullie delen #vork

http://www.dogbegone.com/video.htm
Jorn
lid

Post by Jorn »

Wat een smakelijke filmpjes heb je daar Bas. #nietgoed Ik zou er spontaan milieuactivist van worden. Ik ben wel nog gecharmeerd van de Nederlandse manier van jagen (overbodige dieren schieten en natuurlijk evenwicht in stand houden), maar dit gaat echt te ver. Uberhaubt dat ze op klein wild met kogels schieten ipv hagel, heb ik ook het idee dat ze springstof in de kogels hebben zitten. Gelet op het feit dat de dieren naar boven vliegen en niet door de impuls naar achteren. Als je op deze manier op een konijntje gaat jagen heb je 's avonds toch maar een magere maaltijd op tafel staan.

Jorn
Dirk
lid

Post by Dirk »

Ik vind het vooral te makkelijk... je gaat een paar honderd meter verderop liggen en dan knallen... geef die beesten een soortgelijk voor hen hanteerbaar wapen zodat ook de jagertjes net zo hoog kunnen vliegen... dat filmpje wil ik dan graag zien... kunnen we meteen een leuke weddenschap afsluiten op het reactievermogen van beiden ... wie gaat eraan?.. de hond of de jager?
Post Reply