Jeu des Boules

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Tycho Graat, KoenP, SamLiebregts

Post Reply
Joerik
lid

Jeu des Boules

Post by Joerik »

Jeu des Boules (Pétanque)

Tijdens het geslaagde uitje naar het Gilde vorige week bemerkte ik dat tijdens het Jeu des Boulen maar weinig mensen de spelregels kenden. Bij deze vat ik de officiële spelregels even samen, want als we in ons Palais du Tau aan het pétanquen zijn, moeten de regels wel éénduidig zijn natuurlijk, teneinde oeverloos gelul over gelijk hebben te voorkomen:

Men kan in drie figuraties het spel spelen, te weten in 3 verschillende equipes:
- Enkel spel (één tegen één, elke speler heeft 3 boules)
- Doublettes (twee tegen twee, elke speler heeft 3 boules)
- Triplettes (drie tegen drie, elke speler heeft 2 boules)

Aan het begin van een Jeu:
De equipes tossen om te bepalen wie er begint. De winnende equipe mag het but als eerste uit werpen (tussen 6 en 10 meter). Degene die het but heeft geworpen hoeft niet persé de eerste boule te werpen, wel moet iemand uit die equipe dat doen.

Daarna is de partij die niet op winst ligt aan de beurt om te werpen. (En dus niet iedere speler van het hele spel één keer!). De volgorde waarin geworpen wordt binnen een equipe is volledig vrij. Vaak hebben mensen hun eigen specialiteit: Pointeur of Tireur.

Een Pointeur (legger) werpt de boule zo dicht mogelijk bij het but. Een Tireur (schieter) werpt de boule hard tegen een boule van de tegenstander, met als doel deze uit de weg te ruimen en om vrij baan te maken voor zijn equipe, of om de boules van zijn equipe die niet op winst lagen nu wel te laten winnen.

Aan het eind van een werpronde:
Het aantal boules dat een equipe dichter bij het but heeft dan de dichtste boule van de andere equipe is het puntentotaal van die werpronde voor het winnende team. Het winnende team mag nu het terrein uitzoeken waarop gespeeld wordt en mag als eerste het but weer werpen.

De equipe die als eerste 13 punten heeft verzameld is de winnaar van een Jeu. De werpronde dient afgemaakt te worden! Dat betekent dat als een equipe door de eerste boule te werpen op 13 punten komt, dat de werpronde niet op dat moment stopt! Pas als de verliezende partij geen boules meer heeft en de winnende equipe wel, mag de werpronde beëindigd worden.

Bronnen:
http://www.njbb.nl
http://www.rono.nl/jeu_de_boule.html

Hier ziet u een poging tot tireren denk ik, of ze proberen een vogel uit de boom te verdrijven #cool

Image
Arjan
lid

Post by Arjan »

Hier ziet u een poging tot tireren denk ik, of ze proberen een vogel uit de boom te verdrijven cool
En die vogel moet dan zeker gaan landen op het stokje dat uit zijn broek steekt?
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

U'rik,

Dit zijn inderdaad precies de regels zoals we ze gespeeld hebben. De regels van dit spel zijn zo uitermate logisch dat je ze niet kunt vergeten. Duidelijk is dit in Frankrijk verzonnen en niet in Engeland #knipoog

Dat verhaal over pointeur en tireur heeft trouwens niks met regels te maken, maar met strategie.

Die Jasper toch, ik had dat uitsteeksel uit z'n broek nog niet gezien. Moeten we deze foto ook al weer voorzien van een zwart blokje?

Image
Guest

Post by Guest »

Vandorp wrote:Dat verhaal over pointeur en tireur heeft trouwens niks met regels te maken, maar met strategie.
Klopt, ik meen toch ook duidelijk te zeggen dat mensen vaak een specialiteit hebben. Specialiteiten komen meestal overeen met tactieken en niet zo zeer met regels.
Arjan
lid

Post by Arjan »

.... dus horen dat soort zaken niet in de regels te staan!!! Slechts de regel dat het niet uitmaakt welk lid uit een team de bal gooit is hier van belang!

Jouw relaas over een pointeur en tireur zou thuishoren in een omkaderde alinea met gekleurde achtergrond in het spelreglement, met als kopje: "intermezzo", of "praktische toepassing" (o.i.d.), waarbij het geheel ook nog eens is weergegeven in een duidelijk kleinere lettergrootte...

Strategie is relatief, regels behoren dit absoluut niet te zijn (alhoewel Winky de regels naar hartelust relativeert....)
Post Reply