Software patenten

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Tycho Graat, KoenP, SamLiebregts

Post Reply
Arjan
lid

Software patenten

Post by Arjan »

Europees patent op software onzeker
Uitgegeven: 5 juli 2005 15:41
STRAATSBURG - De invoering van een Europees patent op software in tal van technologische vondsten als mobiele telefoons, televisietoestellen of zelfs computergestuurde wasmachines is hoogst onzeker.

Een groot deel van de christen-democraten in het Europees Parlement lijkt namelijk steun te willen geven aan een voorstel van VVD-afgevaardigde Manders om pas een softwarepatent in te voeren, als een algemene Europese octrooiregeling is ingevoerd.

De regeling voor een algemeen Europees octrooi kan nog jaren op zich laten wachten. Frankrijk houdt dat EU-octrooi nog tegen, omdat Parijs niet wil dat Engels de enige taal is voor Europese patenten.
Heren.

Hoe vatten jullie dit op?
Dat het software patent er met zo'n voorstel voorlopig niet komt, lijkt me duidelijk, maar daarna?!
1) als er een Europese Octrooiregeling is, komt het software patent er automatisch OOK?
2) als er een Europese Octrooiregeling is, komt het software patent weer ter DISCUSSIE?!

als puntje (1) de waarheid is, is het een slecht voorstel, maar ongetwijfeld "goede politiek". #huh

Het boerenverstand in een ieder zou echter voor punt (2) moeten pleiten!
Vandorp
lid

Post by Vandorp »

Tja Arjan, ik snap er ook echt geen flikker meer van. Niet van de Europese politiek, en niet van de softwarepatenten. Wat ik me dus echt afvraag, is wat voor impact een strenge wet nu zou hebben. Als het zou inhouden dat alle open source projecten een makkelijk doelwit worden voor advocaten (je kunt namelijk de code doorlezen, en scannen op patent-inbreuken, en die vind je ALTIJD), en potentieel moeten sluiten, dan kan ik me niet voorstellen dat het lang stand houdt. De economische en sociale impact zou gigantisch zijn, ik vraag me af of ze dat in Europa wel doorhebben. Zonder open source software bestaat er bijvoorbeeld geen Internet, om maar eens wat te noemen. Er zijn ook talloze consumentenproducten die bijv. Linux als operating systeem gebruiken (printers & copiers, dvd-recorders, PDA's etc), verder dingen als fabrieksbesturingen, telefooncentrales, ERP-systemen en niet te vergeten de militaire toepassingen.

Dus wat mij betreft gaat deze discussie helemaal nergens over: patentwetgeving die open source onmogelijk maakt, kan in de praktijk gewoon niet. Of denk ik nu te simpel?
Post Reply