De dataverwerking is volledig anoniemd gebeurd, zoals vereist tegenwoordig. Dat wil zeggen: de statistieken over de foto zoals aantal pixels per foto en aantal foto's per jaar zijn verzameld zonder gebruik te maken van de Tau-database met adresgegevens van alle personen die zichtbaar zijn op de foto's.
Allereerst het aantal megabytes per foto. Elk datapunt is 1 fotoarchief: 107 stuks. Mooie trechtervorm. De trend naar betere camera's is goed te zien aan de bovenkant van de trechter. Het is ook druk bevolkt aan de bovenkant van de trechter, dat is goed. Het scannen van analoge foto's in de begintijd had niet zo'n hoge resolutie, het is evengoed een dappere actie geweest. Treurig is wel die uitschieters naar de onderkant in 2009

Dan het aantal pixels per foto. Beetje hetzelfde beeld:

Op een logschaal ziet het er nog wat overtuigender uit, ook vanwege het sterk wetenschappelijk cachet van een logschaal:

Nu zie je het wel duidelijk: het aantal megapixels is x 10 gegaan in 9 jaar.
Het aantal megapixels per archief:

Eigenlijk alleen zinvol met het aantal foto's per archief. Uitgedrukt in hectofoto's, si rules.

Het aantal megabytes per archief. Die uitschieter naar boven is het nieuwjaarsdiner. Als er een paar trigger-happy mannen met 10 megapixel-camera's op een leuk feestje komen, dan is de schade dus inderdaad 400 MB voor 1 activiteit! We krijgen wel 1600Mpixels voor die (zie grafiek hierboven). Google maar eens op gigapixel project

Oh ja, hou er rekening mee dat in deze grafieken alles is gedaan in "IT-eenheden", dus kilo is 2^10, mega is 2^20 en giga is 2^30. En dus niet het SI 10^3, 10^6 etc, wat eigenlijk wel handiger zou zijn... Een byte is 8 bits trouwens.
Aangezien ik tegenwoordig op vrijdag door de overheid betaald word (en thuis zit), kan ik net zo goed iets nuttigs doen en hier wat zaken uitleggen... Een pixel in het plaatje (en ook op een crt, en op een lcd bijna) heeft 3 kanalen van 1 byte elk. Met 2^8 combinaties krijg je 256 stappen van uit naar aan, en dat voor elk van de kleuren rood, groen en blauw. Dat zijn dus 256^3 = 16 miljoen kleuren. Voor die 3 bytes per pixel op je scherm blijft na jpeg compressie zo ongeveer 0.3 bytes per pixel over, zie hieronder. De uitschieters naar boven weet ik niet, ik denk iets met een paar screenshots of zo. Afgezien daarvan, "vroeger" was er een trend naar compressie met minder verlies (ik neem aan dat dat de reden is dat dit stijgt). Na 2006 is het eigenlijk stabiel.

Hoe snel groeit het?
Het aantal foto's stijgt gestaag (dwz lineair :-)). Mooi aantal 6000. Bravo fotografen.

Maar het aantal gigapixels stijgt harder:

En het aantal gygabytes stijgt het hardst:

Aantal gigabytes per jaar. Je kunt uitrekenen hoe snel hij volloopt...

En tot slot: het aantal foto's per jaar. In het begin veel progressie, maar zodra er genoeg digitale camera's zijn, is het random: