"mappen" zijn inderdaad moeilijk, dit zijn nog ouderwetse directories
Ff afgezien van dat soort gemierenneuk is het inderdaad correct dat de gebruiker "tau" geen toegang heeft tot de homedirectories van de andere gebruikers, zelfs geen lees-toegang. (standaard heb je wel lees-toegang, maar ik heb ze onzichtbaar gemaakt voor de rest. Kan veranderd worden). Sommige mensen hebben een eigen account, tot nu toe jorn, arjan, abspoel en ikzelf (ik wil er gerust meer aanmaken, maar dit zijn de mensen die wel eens iets onder unix doen, vandaar). Er is ook een account bestuur inderdaad, maar die is vooral voor test-doeleinden (uiteraard met de bedoeling om die aan 't bestuur te geven). De zojuiste genoemde gebruikers en de gebruiker bestuur zijn lid van de groep tau, wat in dit geval inhoudt dat ze de home-directory van Tau kunnen lezen (maar niet schrijven). Stel dat we bijvoorbeeld een gebruiker grex of simonbestuur toelaten, dan zou die geen lid worden van de groep Tau, zodat voor hun de Tau-directory niet leesbaar is, snap je?
Ik kan zelf wel directories maken, ook als gebruiker Tau. Maar uiteraard kan ik die alleen maken in subdirectories van de directory
/home/tau, dat was ook de bedoeling.
Ik ken leechftp niet, dus wat dat probleem is weet ik niet.
Ik heb trouwens zojuist een index.html ge-upload naar
/home/tau/www, dat ging prima. Is ook de bedoeling. Dus waar Arjan dat heeft geprobeerd en waarom dat niet ging, weet ik ook niet.
Dat gedoe met die groepen en die lees-en-schrijfrechten is wellicht verwarrend voor de windows-gebruiker. Je hoeft er op zich niks van te weten (het ding geeft zelf een foutmelding als je iets probeert wat niet mag), maar voor de geinteresseerde: hier:
http://www.unixcities.com/howto/index3.html
(weet niet of 't een goede handleiding is, dit kwam met google naar boven).
Die permissies, dus bijvoorbeeld de meest linkse kolom, met al de wazige letters in:
Code: Select all
drwxr-x--- 5 tau tau 512 Nov 1 18:14 tau
voor de tau-homedirectory, kun je als 't goed is ook zien in je ftp-client.