De TAU server

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

De TAU server

Post by Vandorp »

Heren,

Het lijkt mij handig om een Tau-server te hebben. Ik stel me het volgende voor:

Een pc die op de simonkamer staat, zonder monitor. Er draait alleen maar een ftp-server op, verder niks Kan handig zijn om bijv. foto's te uploaden, of als je om andere redenen ff ergens een hoop bestanden kwijt moet. Voor mensen die niet weten wat ftp is: dat is heel simpel #smile Een webserver trouwens kan ook, als iemand daar behoefte aan heeft. Dan kun je bijvoorbeeld foto's uploaden om op ons forum te plaatsen (of op andere forums).

Zo'n ding installeren is geen moeite en dat wil ik dus ook best wel ff doen. We moeten alleen nog ff medewerking krijgen van simon, maar die kost het alleen maar een beetje 220 V en wat internetverbinding. Iemand moet misschien iets regelen met het bestuur of de faculteit, maar dat kan ook het probleem niet zijn.

Als iemand ergens een oude pc of onderdelen heeft slingeren, even mailen aub.
User avatar
Jannis
lid
Posts: 73
Joined: Thu 13 May, 2004, 17:55
Location: Eindhoven

Oude PC

Post by Jannis »

Ik heb nog een oude pc staan. Een pentium paarhonderd, is dat voldoende voor een server?? Er zit ook een brander in, wellicht handig.

Brakke groet.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

He Jannis bedankt. Ik heb 'm hier proberen op te starten en zo, maar hij hij wekt niet echt veel vertrouwen zeg maar #sip Ik kan wel wat onderdelen gebruiken, maar als er nog meer mensen zijn die onderdelen hebben dan mogen ze zich melden.
User avatar
Rik
lid
Posts: 158
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 14:31
Location: Mainz

Post by Rik »

Toevallig heb ik vandaag thuis op de zaak wat zitten rommelen tussen de oude pc's en onderdelen. Het staat er vaak niet voor niets; kapot of te oud. Meestal zijn de goede dingen monitoren, toetsenborden, kabels en muizen. Hier hebben we nu juist het minst aan. Ook staan er oude kasten. Misschien hebben we er wat aan. Hebben we iets aan een pentium weinig honderd? Hoe groot moet de het geheugen en harde schijf zijn?
Dus een kast met voeding, oud moederbord, diskdrive, cdrom speler en netwerkkaart heb ik nog wel, maar zo te horen is dit ook wat Jannis in de aanbieding had. Wellicht valt er wat te combineren.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ik heb ook nog zo'n kast thuis staan, we wilden hem gebruiken als MP3-server maar onze huisnerd #nerd heeft er linux opgezet en nu weet niemand weer hoe hij ook al weer werkt #boos . Is op zich een redelijke kast iets van 300 Mhz, 6 gig ofzo en rond de 200 mb werkgeheugen, is dat wat of????
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Ik heb hier een pc samengesteld met onderdelen van Jannis (geheugen, videokaart en cd brander), mijzelf (harddisk), m'n ouders (netwerkkaart) en de vriend van m'n zusje (de rest). Het is nu een AMD K6 op 200 MHz, 32 mb geheugen en 32 Gb disk (eigenlijk 40, maar die bios herkent maar 32). Ik heb 'm al geinstalleerd. Hij lijkt 't op zich best aardig te doen, hij haalt over 't netwerk 2,5 MB/s up en 5,5 MB/s down (geen idee waardoor er verschil in zit, kan ook aan mijn hub liggen). Ik vrees wel dat als je 'm echt zwaar gaat belasten (en eventueel met een webserver erbij), dat hij dan traag kan worden omdat hij niet zoveel geheugen heeft. Als Jasper dus die PC van hem kwijt wil is dat een betere optie, wellicht herkent die ook de 40 Gb van mijn disk.
User avatar
Rik
lid
Posts: 158
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 14:31
Location: Mainz

Post by Rik »

Mooi, dit klinkt goed. Is er genoeg hardeschijf ruimte? Anders heb ik nog een hele oude 1,2 Gb HD.
Jasper, jij hebt toch vestideinternet. Dat is toch equivalent aan de verbinding die men op de TU vindt, dus ook in de simonkamer? Is het mogelijk de server bij jou in huis te plaatsen? Dit bevordert de toegankelijkheid (weekend/'s avonds/'s nachts) en hebben we het zelf in de hand.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Ik heb zojuist wat geklust met o.a. de PC van Jasper. Volgens mij is de harddiskcontroller niet meer oke, dus dat viel ff tegen. Ik heb wel het geheugen kunnen gebruiken. Ik heb nogal zitten kloten hier maar nu de rook is opgetrokken en de hele kamer vol ligt met computeronderdelen heb ik nu het volgende:

Asus tx97e bord (inderdaad, uit 1997), AMD K6, 200 MHz, 128 MB geheugen, 32 GB disk, cheap-ass 100 Mbit/s netwerkkaart. DVD-speler en brander. Dit lijkt misschien allemaal weinig, maar ga er maar vanuit dat dat voldoende is. Is ook wel een beetje retro op deze manier #smile

Hij doet 't prima, het is een klein stil kastje geworden, met alleen maar een 220V en een netwerkkabel (toetsenbord zal ik hier achter de hand houden voor noodgevallen, is nog met DIN-plug). Plaatsing op de TU lijkt me het beste, volgens mij is dat netwerk toch sneller en we hebben ook een statisch IP-adres nodig natuurlijk. Ik weet eigenlijk niet waarom je er er in het weekend bij zou moeten. In principe is het inpluggen, en pas weer uitzetten als de simonkamer verhuist of als we in Nederland overgaan op een 275 V stroomnet ivm de Europeese eenwording of zo. Als de stroom uitvalt komt-ie trouwens vanzelf weer up (nadat de stroom weer aan is uiteraard), en we gaan er even niet vanuit dat het vastloopt. Het is ook niet van levensbelang natuurlijk.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Ik heb geloof ik nog wel een tussenkabeltje liggen om dat toetsenbord probleem op te lossen mocht je geen zin hebben een toetsenbord te bewaren (heb beide zelfs liggen geloof ik.. van DIN op de pc naar huidig toetsenbord en omgedraaid... )
User avatar
Rik
lid
Posts: 158
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 14:31
Location: Mainz

Post by Rik »

Heb je nog iets aan extra geheugen? ik heb nog 2*16 if 2*32 liggen. Die schijf van ongeveer 1 Gb die ik nog heb liggen lijkt nu nutteloos in relatie to de 32 Gb schrijf die er al inligt.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Rik wrote:Heb je nog iets aan extra geheugen? ik heb nog 2*16 if 2*32 liggen. Die schijf van ongeveer 1 Gb die ik nog heb liggen lijkt nu nutteloos in relatie to de 32 Gb schrijf die er al inligt.
Nee dank je. Er kunnen 3 strips EDO ram in OF 2 strips SDRAM. Er zit nu 2 x 64 MB SDRAM in.

Een PCI grafische kaart is wellicht handig. Die van Jannis zit er nu in, maar die heeft een los contact waardoor ik soms zwart-wit beeld heb. Op zich geen ramp, maar ik zou 'm 't liefst vervangen. Die van Jasper is AGP dus die past niet.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

He Bas,

Is het technisch ook mogelijk om TAU-leden met een dynamisch IP adres d.m.v. een constructie via de toekomstige TAU-server een statisch IP adres te geven?

Stel: je runt thuis een FTP-servertje om vrienden/kennisen de gelegenheid te geven bestanden rechtstreeks op je computer te pleuren.
Maar je hebt geen vast IP, dus moet je telkens diegene je huidige IP mailen.
Kan de toekomstige TAU-server, via (ik noem nu ff iets geks:) een VPN-achtige connectie, zorgen voor een vast IP?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Arjan wrote:He Bas,

Is het technisch ook mogelijk om TAU-leden met een dynamisch IP adres d.m.v. een constructie via de toekomstige TAU-server een statisch IP adres te geven?

Stel: je runt thuis een FTP-servertje om vrienden/kennisen de gelegenheid te geven bestanden rechtstreeks op je computer te pleuren.
Maar je hebt geen vast IP, dus moet je telkens diegene je huidige IP mailen.
Kan de toekomstige TAU-server, via (ik noem nu ff iets geks:) een VPN-achtige connectie, zorgen voor een vast IP?
Jezus christus hoe kom je er op #smile Nou, ik denk dat dat in principe wel kan of zo, maar ik wilde de boel eigenlijk eenvoudig houden. Misschien dat we voor dit soort dingen een guest-account kunnen aanmaken die beperkt is tot 1 GB of zo. Da's wat eenvoudiger te maken namelijk #smile

Ik wilde eigenlijk gaan voor stabiliteit en betrouwbaarheid. Mijn filosofie is dat de beste manier om dat te bereiken is: eenvoud en een standaard oplossing. Ja ik werk nu bij de afdeling Engineering (=laatste fase in de productontwikkeling), en daar hanteren ze dat soort vuistregels #fidel Bij software heb ik wel eens het idee dat alleen de meest standaard-instelling echt werkt. Da's namelijk de enige instelling waarvan je zeker weet dat-ie in z'n geheel getest is #smile Bij windows maak je bijvoorbeeld wel eens mee dat je programma niet werkt omdat je bijv. het toetsenbord op Europees of de windows-taal op Nederlands hebt staan. Onder Linux komen dat soort dingen trouwens ook voor.

Daarnaast wordt de kans dat ik fouten maak groter naarmate ik meer moet instellen.

Daarnaast heb eigenlijk ook geen zin/tijd om uit te zoeken hoe dat zit met al die rare dynamische ip-shit. Het moet geen groot project worden, maar gewoon een snelle oplossing.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Ik was vandaag toevallig op de TU, dus ik heb ff aan het bestuur gevraagd wat ze hier van vonden. Ze gaan het er maandag over hebben in de bestuursvergadering. Wat ik een beetje proefde was dat ze bang zijn voor een soort wildgroei aan dispuut-servers in de simonkamer. Het is natuurlijk geen probleem om bijv. grex of weet ik veel wat ook een account te geven. Hoe het zit met diskruimte e.d., daar komen we wel uit. (voorbeeld: elk dispuut 2 GB continu, plus 5 GB voor files niet ouder dan 3 dagen). Op die manier wordt 't een "algemene dispuutsserver", eventueel ook te gebruiken door 't bestuur, maar dan onderhouden en geleverd door Tau. Dat lijkt mij een redelijk voorstel. Misschien moet het bestuur van Tau maandag maar ff gaan lobby'en bij het Simon-bestuur.

Ik zal misschien zaterdag een soort "preview" online brengen, vanaf mijn eigen internetverbinding. Wel erg traag, en het adres bestaat uit een lang nummer, maar het geeft een idee van hoe het werkt, en dan kan ik kijken of het stabiel is en wat mensen eventueel wensen.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

He BvD

Ik denk dat niet helemaal duidelijk is overlgegd met met bestuur: Het belangrsijkste is dat ook hun server onlast wordt!! Als ik ze maandag hier even van kan overtuigen dan zijn we dinsdag online, en eigenlijk moet het gewoon de server van Tau blijven. Vind ik persoonlijk. Dan houden we er tenminste controle op, meer clubjes kent simon toch niet, dus
dat ze bang zijn voor een soort wildgroei aan dispuut-servers in de simonkamer
kan niet het geval zijn.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote:Ik denk dat niet helemaal duidelijk is overlgegd met met bestuur: Het belangrsijkste is dat ook hun server onlast wordt!! Als ik ze maandag hier even van kan overtuigen dan zijn we dinsdag online
Oke kerel, overleg wel ff met Jorn, die wilde ook nog wat gaan regelen geloof ik.

Voorlopig zijn we hier online. Wel traag natuurlijk, het is mijn kabel-internet verbinding. Sneller dan 50 KB/s zul je dus niet kunnen downloaden. Uploaden zou theoretisch tot 300KB/s moeten kunnen.

Kijk op:

http://80.56.62.123/

Er staat ook een handleiding bij. Het wachtwoord is gelijk aan dat van de ledendatabase. Ik zou zeggen: klooi maar ff wat raak, het kan beter nu mis gaan dan wanneer het ding op de TU staat.
User avatar
Rik
lid
Posts: 158
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 14:31
Location: Mainz

Post by Rik »

Ik kan er goed opkomen met leechftp, maar ik kan niet in alle mappen (bijv. de mappen van de verschillende leden en de bestuursmap). Ik heb daar geen toestemming voor. Ook kan ik zelf gaan map aanmaken. Het downloaden van bestanden gaat goed en redelijk snel.
Herkent u dit probleem?
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Ik heb dat probleem niet....

Het lijkt me ook wel logisch dat jij geen toegang hebt tot mijn map, dat is volgens mij nou juist de bedoeling?! Ik kan ook niet in de mappen van B&B en Jorn...
Verder kan ik in mijn map wel andere mappen aanmaken....
Ook in /home/tau staan twee mappen van Arno en Jasper, waar ik wel in kom... (omdat het de algemene map voor alle TAU-leden is schat ik...)

Verder vind ik het ook nog wel aardig om op te merken dat bas er goed aan heeft gedaan om figuren die een INDEX.HTML pagina willen uploaden, nul op het rekest te geven!!!

Op zich lijkt me de server goed te werken.... Handig voor de mobiele internetter die graag overal bij zijn bestanden wil kunnen....

Is het misschien een idee om er ook iets van veelgebruikte en handige tools erop te zetten? Dat kan zowel engineering stuff zijn (denk aan Matlab m-files), of iets anders...
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Goed bezig Bas en Jorn ook een beetje voor het lubben.

Ik heb zojuist de foto's op de server gezet van de Pietersberg #knipoog

Wat betreft die handige tools, die Fluit erop wil zetten #held
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

"mappen" zijn inderdaad moeilijk, dit zijn nog ouderwetse directories #smile

Ff afgezien van dat soort gemierenneuk is het inderdaad correct dat de gebruiker "tau" geen toegang heeft tot de homedirectories van de andere gebruikers, zelfs geen lees-toegang. (standaard heb je wel lees-toegang, maar ik heb ze onzichtbaar gemaakt voor de rest. Kan veranderd worden). Sommige mensen hebben een eigen account, tot nu toe jorn, arjan, abspoel en ikzelf (ik wil er gerust meer aanmaken, maar dit zijn de mensen die wel eens iets onder unix doen, vandaar). Er is ook een account bestuur inderdaad, maar die is vooral voor test-doeleinden (uiteraard met de bedoeling om die aan 't bestuur te geven). De zojuiste genoemde gebruikers en de gebruiker bestuur zijn lid van de groep tau, wat in dit geval inhoudt dat ze de home-directory van Tau kunnen lezen (maar niet schrijven). Stel dat we bijvoorbeeld een gebruiker grex of simonbestuur toelaten, dan zou die geen lid worden van de groep Tau, zodat voor hun de Tau-directory niet leesbaar is, snap je?

Ik kan zelf wel directories maken, ook als gebruiker Tau. Maar uiteraard kan ik die alleen maken in subdirectories van de directory /home/tau, dat was ook de bedoeling.

Ik ken leechftp niet, dus wat dat probleem is weet ik niet.

Ik heb trouwens zojuist een index.html ge-upload naar /home/tau/www, dat ging prima. Is ook de bedoeling. Dus waar Arjan dat heeft geprobeerd en waarom dat niet ging, weet ik ook niet.

Dat gedoe met die groepen en die lees-en-schrijfrechten is wellicht verwarrend voor de windows-gebruiker. Je hoeft er op zich niks van te weten (het ding geeft zelf een foutmelding als je iets probeert wat niet mag), maar voor de geinteresseerde: hier:

http://www.unixcities.com/howto/index3.html

(weet niet of 't een goede handleiding is, dit kwam met google naar boven).

Die permissies, dus bijvoorbeeld de meest linkse kolom, met al de wazige letters in:

Code: Select all

drwxr-x---   5 tau      tau       512 Nov  1 18:14 tau
voor de tau-homedirectory, kun je als 't goed is ook zien in je ftp-client.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Het fuck-ding klapt er af en toe uit. Dat ligt niet aan het servertje, dat snort rustig verder. Ik heb hier een router van een of ander flutmerk, en die vindt het af en toe nodig om het interne ip-adres van dat ding te wijzigen, waardoor je hem dus van buitenaf niet meer ziet. Zodra ik de kans krijg koop ik een nieuwe, heb een hekel aan prulwerk...

Anyways, ik gooi 'm er nu ff af, ik wil wat dingen aanpassen, waaronder de disk opnieuw formatteren. Ik zal alles wat er op stond bewaren.
User avatar
Viske
lid
Posts: 139
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 15:57
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Goed geregeld!

Post by Viske »

Ik heb inderdaad, zoals Arjan al opmerkte ook ff geprobeerd om er wat op te zetten, onder het motto kloten op de nieuwe server, zoals Bas geadviseerd had. Het ging prima wat dat betreft met FileZilla, maar ik merkte inderdaad meteen op dat ik ook restricties had. Vind ik trouwens niet erg, want ben nog geen Unix gebruiken. Wat ik me wel afvroeg, is wat het gebruikerslimiet aan schijfruimte is? Kan ik er nu gewoon vanalles opzetten totdat de server vol is, of heb ik dus een restrictie van bijvoorbeeld een GB?

Ik neem aan dat er zo ie zo ruimte beschikbaar moet blijven voor foto's en dergelijken als die hier ook op komen.

Viske

Ps. Bas D, dit is inderdaad ook een mooie mogelijkheid om vortaan de foto's zo snel mogelijk op de site te krijgen. Is wel wat makkelijker dan al die mailtjes gaan sturen.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1002
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Goed geregeld!

Post by Vandorp »

Viske wrote:Ik heb inderdaad, zoals Arjan al opmerkte ook ff geprobeerd om er wat op te zetten, onder het motto kloten op de nieuwe server, zoals Bas geadviseerd had. Het ging prima wat dat betreft met FileZilla, maar ik merkte inderdaad meteen op dat ik ook restricties had. Vind ik trouwens niet erg, want ben nog geen Unix gebruiken.
Die restricties blijven, je mag gewoon alleen maar aan de files die van jou zijn. Zo werkt dat nu eenmaal. Ik heb 't al tamelijk ruig gedaan door 1 account voor heel het dispuut te maken #smile
Viske wrote:Wat ik me wel afvroeg, is wat het gebruikerslimiet aan schijfruimte is? Kan ik er nu gewoon vanalles opzetten totdat de server vol is, of heb ik dus een restrictie van bijvoorbeeld een GB?
Op dit moment wel, dus dat is dan 25 GB of zo, en dan is de boel vol (hij heeft wel een reservetank zeg maar, voor de systeembeheerder en het systeem zelf). Maar ik kan ook quota instellen per gebruiker. Dat kan weer een zachte limiet zijn (die mag je gedurende bijv. een week overschrijden), en/of een harde limiet (oud-Hollands principe: vol=vol ).

Ben trouwens nog aan 't kijken of ik niet de hele disk van 40 GB kan gebruiken, op dit moment zie ik maar 32 GB #sip
Post Reply