Benieuwd naar jullie keuze

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply

Zijn jullie geregistreerd als orgaandonor?

Ja, ze mogen mijn organen hebben
9
90%
Nee, ze moeten er vanaf blijven
0
No votes
Ik overweeg het n.a.v. de uizending van BNN
1
10%
 
Total votes: 10

User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Benieuwd naar jullie keuze

Post by Jasper »

Ben benieuwd of er Tau-leden n.a.v. de uitzending van BNN een codicil hebben genomen.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 4f5f07ecf6
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Die ligt nog bij mijn ouders, maar ik moet hem nog wel een keer invullen. Dit echter niet naar aanleiding van die show.

Dat gezegd hebbende ben ik wel van mening dat dit echt een enorm gave stunt is geweest. Alle Nederlandse media en politici, en zelfs ook buitenlandse media, zijn hier heel mooi te kijken gezet. Balkenende beweert dan nu nog steeds dat hij het hele gebeuren onethisch vond, maar hij is gewoon heel hard in zijn hemd gezet. Wat ik dan ook niet snap, volgens een peiling vond 75% van de Nederlandse bevolking de show een goede actie. Toch blijft onze MP voet bij stuk houden. Raar, want aangezien de show anders uitpakte dan vooraf gedacht werd, had hij nu gewoon kunnen zeggen: BNN heeft heel Nederland, inclusief mijzelf, voor de gek gehouden en op deze ludieke manier de aandacht weten te richten op dit schrijnende probleem, waarvoor hulde!

Overigens vind ik die massale aanvraag van de donorformulier maar relatief..het formulier aanvragen is immers anders dan ook daadwerkelijk toestemming geven. Maar toch...
Last edited by Bram on Sat 02 Jun, 2007, 23:10, edited 1 time in total.
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Heb al jaren een codicil.

Maar ben het volledig met Bram eens. Goede actie van BNN, maar het verbaasde mij niet zo heel erg dat ze het op deze manier deden.
Vond van tevoren al dat BNN wel erg veel media-aandacht op zichzelf richtte, meer dan ze normaal doen. Neemt niet weg dat het goed geholpen heeft.
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Bram wrote:Balkenende beweert dan nu nog steeds dat hij het hele gebeuren onethisch vond, maar hij is gewoon heel hard in zijn hemd gezet. Wat ik dan ook niet snap, volgens een peiling vond 75% van de Nederlandse bevolking de show een goede actie. Toch blijft onze MP voet bij stuk houden. Raar, want aangezien de show anders uitpakte dan vooraf gedacht werd, had hij nu gewoon kunnen zeggen: BNN heeft heel Nederland, inclusief mijzelf, voor de gek gehouden en op deze ludieke manier de aandacht weten te richten op dit schrijnende probleem, waarvoor hulde!
Waarschijnlijk is de strategie van de spin-doctors van JP om een standvastig persoon te etaleren en zijn ze banger dat kwijt te raken dan dat 75% JP niet aardig vind omdat hij het niet helemaal met ze eens is. Waarschijnlijk eet hij nu van twee walletjes, door te roepen dat het goed is dat er aandacht is voor het vraagstuk, maar dat het een wel heel erg on-ethisch (lees: zwaar ongristelijk) programma was.
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Maar om terug te keren naar het onderwerp: ja, al best tijdje een codicil (al heb ik geen idee waar ie ligt) maar van mijn hersens en huid moeten ze afblijven. Hersens omdat ze van mijn gedachten af moeten blijven en huid omdat ik er graag enigszins toonbaar bij lig bij mijn uitvaart.
User avatar
Eggie
lid
Posts: 709
Joined: Wed 28 Feb, 2007, 22:44
Location: Eindhoven

Post by Eggie »

Nuit wrote: en huid omdat ik er graag enigszins toonbaar bij lig bij mijn uitvaart.
Nuit je weet blijkbaar niet wat er onder huidtransplantatie wordt verstaan. Als huiddonor sta je een klein stukje huid af dat helemaal wordt uitgeplozen (dwz dat alles behalve de opperhuid wordt weggegooid) waarna het een aantal keren op kweek wordt gezet. Een stukje huid van een vierkante centimeter is zo al genoeg om iemands complete bovenbeen van nieuwe huid te voorzien.
En ik weet dat je jezelf heel knap vind hoor, maar geloof je nu zelf dat ze huid van bijvoorbeeld je gezicht zullen halen?

Ik sta overigens al mijn bruibare organen beschikbaar, dat heb ik al heel lang geleden beslist, ik vind dat ik er na mijn dood toch geen flikker mee aan heb.
(goeie actie van BNN, I was fucking impressed #smile )
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Hersens omdat ze van mijn gedachten af moeten blijven
Ik heb begrepen dat ze alleen organen willen die levensvatbaar zijn dus van jou hersenen blijven ze wel af hoor.

btw, net de envelop maarw eer even open gescheurd, er is niet eens een categorie hersenen dus tenzij je jezelf aan de wetenscha beschikbaar stelt blijven ze daar wel af.

Wat vinden jullie er trouwens van dat in China ter dood veroordeelden na het vonnis worden gebruikt als donor? Ethisch onverantwoord of de manier om de maatschapij terug te betalen?
User avatar
Eggie
lid
Posts: 709
Joined: Wed 28 Feb, 2007, 22:44
Location: Eindhoven

Post by Eggie »

Vind ik in iedergeval een prima plan, niet zozeer om de maatschappij terug te betalen want ik zie doneren als zo iets normaals dat dat echt niet opweegt tegen de misdaad die ze (hoogstwaarschijnlijk) hebben gepleegd. Het is natuurlijk wel DE manier om aan wat gezonde organen te komen #fidel
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Ja jongens, niet zo zeuren he, weet jij veel als je dat formulier moet invullen... Als het trouwens zo werkt als jij zegt Eggie, kan er nauwelijk een tekort aan huid zijn, dus mag ik de mijne wel houden denk ik zo ;)
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote:Wat vinden jullie er trouwens van dat in China ter dood veroordeelden na het vonnis worden gebruikt als donor? Ethisch onverantwoord of de manier om de maatschapij terug te betalen?
Ik vind 't een stom plan. Je moet mensen stimuleren om zelf organen af te geven, dat doe je niet door het te associeren met een soort ultieme straf voor een misdadiger. De Chinese regering moet gewoon alle mensen laten doneren, aangezien het in dat land normaal is dat de regering over dit soort dingen nadenkt voor de mensen (volgens mij is dat in Nederland ook wel eens besproken, en ik ben er trouwens voor). Probleem in China is waarschijnlijk dat de regeringsleiders zelf niet willen doneren, dus pakken ze de misdadigers.

Wat betreft Nederland: die optie om bepaalde organen aan of uit te vinken slaat ook helemaal nergens op. Mensen denken: "oh, ik kan ogen afvinken, dan is het vast heel eng om ogen af te geven dus dat doe ik maar niet". Want ja, "ze" zullen toch niet voor niks die optie daar hebben neergezet of wel? Dit is volgens mij zo ongeveer het denkniveau van veel mensen, (waaronder Nuit zie ik hierboven) dus je krijgt veel te veel afmeldingen waardoor het weer een probleem wordt.
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Vandorp wrote: Wat betreft Nederland: die optie om bepaalde organen aan of uit te vinken slaat ook helemaal nergens op.
Ben ik het niet mee eens, even los van mijn vermeend denkniveau. Wil je nou organen of niet? Dan zul je er toch mee moeten leven dat sommige mensen nou eenmaal niet alles willen afstaan. Wat hun redenen daarvoor ook mogen zijn, wie ben jij uberhaupt om daarover te oordelen? Dan krijg je ze niet, ook goed. Maar dan niet gaan zeuren als de nieren bijna op zijn he? Het enige wat nog rest, is tegelijkertijd goede en eerlijke/onafhankelijke voorlichting te geven over transplantaties, hoe het werkt, wat er fout kan gaan, etc. Want volgens mij weet niemand hier werkelijk hoe het zit.
Post Reply