Fahrenheit 9/11

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Fahrenheit 9/11

Post by Mo/ren »

Weet niet of ie al uit is in Nederland, maar het is toch zeker de moeite van een discussie waard.
Goede film, matige documentaire, slechte president.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Fahrenheit 9/11

Post by Vandorp »

Mo/ren wrote:Weet niet of ie al uit is in Nederland, maar het is toch zeker de moeite van een discussie waard.
Goede film, matige documentaire, slechte president.
Of het een slechte president is of niet, staat een beetje los van deze film lijkt me. Die Michael Moore kan zeker vermakelijke filmpjes maken, maar dit verhaal slaat echt nergens op. Zeker leuk hoor, maar hij presenteert het alsof 't allemaal klopt wat hij vertelt, en dat vind ik wel kwalijk.

Het meest domme aan de film is dat hij Bush aan de ene kant presenteert als iemand die samen met Bin Laden en consorten een Groot Complot tegen de wereld smeedt, dus een snode boef zoals bekend uit de betere James Bond filims, en aan de andere kant zet-ie 'm neer als een totale onbenul die alleen maar kan golfen en doen wat z'n adviseurs zeggen.

(ik heb 'm nog niet gezien, wel de analyse in de HP/De Tijd gelezen, waar ze de "feiten" uit de film eens op een rijtje hadden gezet).
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Of de feiten kloppen of niet, dat weet ik niet. Waarschijnlijk gaat Moore er net zo gemakkelijk mee om als elke andere vorm van media in Amerika. Je staat er echt verbaasd van wat vooral FOX hier durft te vertellen op het journaal. Zeker als je net op www.nu.nl de 'europese' versie van dezelfde gebeurtenis hebt bekeken. Persoonlijk vind ik dat geen goede zaak als de film als documentaire wordt bekeken.
Moore is echter wel confronterend in zijn aanpak. Een hoop beelden zijn waarschijnlijk wel aan elkaar geplakt om een bepaalde sfeer te creeren, maar de beelden blijven orgineel. Zo is het wel grappig om te zien hoe hij met een Irak-veteraan achter senatoren en congres-mensen aan gaat lopen om te vragen of ze hun kinderen willen opgeven om in het leger te gaan.
Feit blijft dat de film waarschijnlijk niet veel zal veranderen. Een republikein gaat deze film toch niet bekijken, want hij is bij voorbaat al slecht en een democraat heeft toch al een hekel aan Bush...
Post Reply