Daar is ie weer, de Europese grondwet

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Stem jij voor of tegen de grondwet?

Voor
9
56%
Tegen
7
44%
 
Total votes: 16

User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Inderdaad Bas!

Hoe meer ik erover lees hoe meer ik het idee heb dat men van Europa geen DEMOcratie wil maken maar een AUTOcratie! De DEMOS (het volk) staat in principe constant buitenspel en is overgeleverd aan de willekeur van de lijnrechters!
De raad van ministers die zegt dan min of meer: praten jullie maar lekker, wij hebben lekker toch wel het laatste woord! Op zich niet erg, maar noem het dan geen democratie. Een Euro-dictatuur scheelt dan trouwens wel weer tig europarlementariers, tolken, secretaresses en huisvesting!!! dus dat is dan wel weer een bijkomend voordeel. Ook de verhuizing van en naar Straatsburg (200 miljoen per jaar) zal minder financiele inpact hebben

Maar goed, ik begrijp dit niet. Vrijwel elk land van de EU heeft een parlementaire democratie. Het is zelfs uitgevonden in Frankrijk (dat zal alleen niet de reden geweest zijn waarom ze tegen hebben gestemd). Dat ze dan een stap terug doen door besluiten van een parlement te mogen negeren, gaat me te ver.

Argumenten als: "het is een stap vooruit, dus stem voor" zijn natuurlijk non-argumenten. Het risico loop je dat bij een nipte JA, er NOOIT meer een grondwetswijziging zal komen, omdat men bang is voor de mening van het volk.
Een overtuigd NEE laat zien dat het volk niet dom is (zoals politici nogal eens willen geloven). Tevens verschaft het Nederland en Frankrijk (en wie weet nog meer landen) een betere onderhandelingspositie. Want ik verwacht dat er hoe dan ook een Europese grondwet moet komen, om "gezichtsverlies" te voorkomen. Er dus opnieuw onderhandeld gaan worden met de landen die tegen hebben gestemd.
Aangezien de JA stemmers het al eens waren met de grondwet, hoeft men met deze landen dus geen rekening te houden. Met een NEE stem staat Nederland dus sterker! En niet zwakker.... (Dit laatste is wellicht wishfull thinking....)

Iets wat half-af is verdient geen instemming!
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Arjan wrote:Aangezien de JA stemmers het al eens waren met de grondwet, hoeft men met deze landen dus geen rekening te houden. Met een NEE stem staat Nederland dus sterker! En niet zwakker.... (Dit laatste is wellicht wishfull thinking....)
Hmm, kweenie, ik denk dat we er best wat uit kunnen slepen. Als Nederland straks wordt opgeheven kan die lullo met z'n dikke kop en dat Argentijnse mokkel misschien koning van Europa worden. Chinese toeristen houden wel van folklore en een koning met lekkere blonde prinses is echt een kijkcijferkanon.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Kunnen we dan niet meteen door erfopvolging regelen dat we Argentinie erbij krijgen als kolonie?
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Ik denk niet dat we (hoezo WE....IK zul je bedoelen) er uiteindelijk beter op worden als er weer onderhandeld gaat worden. Dat loopt uit op van die ENORME omslachtige uitzonderingsgevallen waar toch nooit iets van terecht komt.

Wat mij opvalt is dat er twee soorten afwegingen zijn die gemaakt worden:

a: huidige situatie t.o.v. nieuwe grondwet
of
b: nieuwe grondwet t.o.v. ideale situatie

Volgens mij zijn de voorstanders degene die afweging 'a' maken en de tegenstanders degene die 'b' maken. Klopt dat of zit ik er naast?
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Mo/ren, ik denk dat je inderdaad de spijker op zijn spreekwoordelijke kop slaat!

Nu weet ik wel dat een hoop kleine verbeteringen uiteindelijk hoort te itereren naar een gewenste situatie, maar dat is logica! En politiek is per definitie geen logica...

Ik verwacht niet dat we binnen afzienbare tijd een Grondwet update naar versie 2.0 zullen krijgen, laat staan kleine bug-fixes. En de idee om in een Europa leven dat qua democratie-gehalte minder is dan wat we in Nederland zelf kennen, trekt me niet.

Er is trouwens nog een aantal zaken dat me naar een NEE doet uitslaan, maar die wegen bij mij toch minder dan wat me in het bovengenoemde dwars zit....
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Ach ja....daarom ben ik altijd al voor een Mo/rencratie geweest #koning
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Mo/renarchie zul je bedoelen!
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Great souls think alike:
Image
Image

Ik denk dat ik maar in Bloemendaal, Wassenaar, Naarden of Laren moet gaan wonen.

Ook geen straf #knipoog
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Stukje van NU.nl
Nederland tegen 'triviale' softwarepatenten

Uitgegeven: 2 juni 2005 22:53
DEN HAAG - Staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) is tegen een ongebreidelde patentering van nieuwe software. Ze heeft dat donderdag aan de Tweede Kamer geschreven naar aanleiding van een advies over een omstreden Europees voorstel. Het advies om onderhandelingen over de richtlijn stop te zetten, legt de staatssecretaris naast zich neer.

Grote bedrijven claimen op dit moment van honderden softwarevindingen het octrooi. Veel octrooien leveren geen bijdrage aan de stand van de techniek, beargumenteert een speciale adviescommissie. Van Gennip herkent zich in dat beeld.

Tegenstanders vrezen dat patenten softwarevernieuwing en kleinere softwareontwikkelaars belemmeren en ze verwachten het ontstaan van een 'Amerikaanse' claimcultuur.

Softwareuitvindingen

Volgens de commissie onder leiding van voormalig Tweede-Kamerlid Giskes moet worden voorkomen dat de richtlijn een apart octrooiregime voor softwareuitvindingen creëert.

Voorzitter Giskes begrijpt dat de staatssecretaris niet primair inzet op het stilleggen van de onderhandelingen, verklaarde ze donderdagavond. "Dat is in deze fase ook erg lastig." Toch hoopt de commissie dat ze een poging waagt.

EU-voorzitter Luxemburg probeert op dit moment voldoende steun te vinden om het voorstel door het Europees Parlement te loodsen.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Hier staan een aantal "leuke" voorbeelden van toegekende absurde softwarepatenten:

Software patents horror gallery

Het is een lange lijst, maar er staan dingen in als:
electronic shopping cart:
collect buyable items in a list and buy all of them at the end.

visualising a process:
Visualise functions by graphically displaying their components, allowing iterations on the screen and creating a flow chart from these iterations (...)Math simulation programming would become very difficult if such patents are considered legally valid.

information-controlled drug infusion:
using data processing means to control the way drugs are infused into a patient's blood (body) (...).The patent isn't limited to certain apparatusses or physical causalities and not even to certain calculation rules. It covers the business idea of using a program for a certain purpose.

Coding System for Reducing Redundancy:
This patent was granted by the EPO in 1994 after 7 years of examination, with priority date 1986. In 2002 it prompted Sony and other companies to pay many million USD for using the JPEG standard and made JPEG cease to be an international standard.

Acoustic Data Compression -- MP3 Base Patent:
Iteratively perform certain calculations on acoustic data until a certain value is reached.
Met andere woorden: als jij als klein bedrijfje een stuk software maakt, en er is een groot bedrijf wat je uit de markt wil drukken, dan vinden ze altijd wel een patent wat jij schendt. Sterker nog, ik denk dat iedereen die langer dan een dag in Matlab heeft vertoefd wel een paar patenten heeft geschonden.

Mijn stelling is dat iedereen die voor dit soort patenten is kan behoren tot twee categorieen. De eerste categorie zijn mensen die werken voor een gigantisch bedrijf met duizenden patenten (de mannen van Philips, Nokia, Microsoft etc. die de ministerraad influisteren dat dit goed is voor de economie). De andere categorie heeft geen flauw benul waar het over gaat (de ministerraad zelf).
Post Reply