Daar is ie weer, de Europese grondwet

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Stem jij voor of tegen de grondwet?

Voor
9
56%
Tegen
7
44%
 
Total votes: 16

User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Daar is ie weer, de Europese grondwet

Post by Jasper »

Heren,

Vorige keer was al een keer de discussie over de Europese grondwet losgegaan. Toen wisten wij er nog te weinig van. Inmiddels hoop ik dat dit veranderd is, maar nu ook het volk (vollluuk) mag stemmen #nietgoed ben ik ook benieuwd naar jullie mening.

Ik stem voor de Europese grondwet en jullie?
Last edited by Jasper on Fri 20 May, 2005, 14:41, edited 1 time in total.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Op de eerste plaats ben ik tegen een referendum. Aangezien ik deze materie al redelijk complex vind, is het voor de meeste Nederlanders niet te begrijpen. Verder vind ik, zoals gewoonlijk, dat de media weer lekker bezig is met stemmingmakerij. Naar mijn mening is dit verdrag een vooruitgang, maar geen grondwet. Mocht je zelf ook een mening willen hebben:

http://tauserver.wtb.tue.nl/marijn/tracteug.pdf
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Dit verdrag staat zo bomvol met zaken die niet kloppen dat een beetje helder denkende hollander naar mijn mening er niet eens meer over mag peinzen om voor te stemmen #nietgoed. Overigens is in het verdrag opgenomen dat maar 4/5 van de landen voor hoeft te stemmen om het verdrag er alsnog door de raad van ministers door te laten drukken. Die raad van ministers wordt met dit verdrag overigens wel een echt boeiend orgaan daar zij zich nu een macht toe gaan eigenen die de europese commissie overstijgt. Naar de rest van de parlementariers hoeven ze dan alleen "te luisteren"....
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Dirk wrote: daar zij zich nu een macht toe gaan eigenen die de europese commissie overstijg
Even verwijzen naar het pagina/artikel nummer graag.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Voorbeelden Dirk!!!

Wat je nu roept zijn onderbuikgevoelens (meen ik) kun je uit onderstaand stuk tekst aangeven middels quote's wat je nu niet vind kloppen.

Geef concrete voorbeelden s.v.p. als het kan van een bevatbaar stuk tekst. En dus geen 400 pagina's wollige tekst. #knipoog

bijvoorbeeld:http://www.europesegrondwet.nl/
dit staat er "kortweg" in te lezen:

Ik zal even dik maken wat ik persoonlijk belangrijk vind en waarom ik dus voor ga stemmen. Tussen haakjes staat mijn persoonlijke reflectie
Inleiding

De Grondwet voor Europa, dat is een best belangrijke stap voor Nederland en Europa. Maar hoe is de Grondwet eigenlijk tot stand gekomen? Wat voor gevolgen zal de Grondwet hebben voor het leven van de gewone burger? Wat staat er eigenlijk in? Waarom zou u nu voor moeten stemmen? Of tegen? Wat zijn de heetste hangijzers? Hoe wordt er in de andere lidstaten over gedacht? Is de Grondwet een triomf van de federalisten of hebben juist de eurosceptici hun zin gekregen? En - wat gebeurt er als de Grondwet niet aangenomen wordt? Valt de EU dan uit elkaar of stapt Nederland uit de EU?

Vragen te over, zeker bij hen die niet deel uitmaken van het selecte groepje academici, professionals en eurowatchers voor wie woorden als GLB, Coreper en conciliatie dagelijkse kost zijn. Ook zij zullen echter op deze site hopelijk aan hun trekken komen.

Maar deze site is eerst en vooral bedoeld voor degenen die misschien geen specialist of groot kenner zijn, maar die wel geïnteresseerd zijn en zich niet willen laten leiden door eenzijdige voor- of tegenpropaganda. Uiteraard zult u hier alle voors en tegens van de Grondwet tegenkomen, maar het oordeel laten we aan u over. We heten immers niet voor niets Vereniging voor een Democratisch Europa.



Referendum

Nu de tekst van de Grondwet er ligt en de staatshoofden tijdens een van de grandeur druipende ceremonie in Rome hun handtekening hebben gezet, bent u aan de beurt. Want de Grondwet wordt alleen van kracht als alle lidstaten haar hebben geratificeerd (lees meer >>>). In sommige landen is daar een gewone stemming van het parlement voor nodig, in andere (onder meer Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk) wordt een referendum gehouden. Uiterlijk in november 2006 moet het hele proces zijn afgerond. Dit betekent dat u, als burger van Nederland, voor de eerste keer een directe en doorslaggevende stem krijgt in het bepalen van Nederlands positie in Europa. Weliswaar is het referendum in Nederland niet bindend, maar de meeste politieke partijen hebben al aangegeven de uitslag te respecteren. Op uw schouders rust dus een zware verantwoordelijkheid.



Hoe is de Grondwet eigenlijk tot stand gekomen?

In 2001 besloten de regeringsleiders en staatshoofden van de Europese Unie op een topontmoeting in het Belgische Laken tot het opstellen van een grondwettelijk verdrag voor Europa. De achterliggende gedachte was dat de Europese Unie moest worden klaargestoomd voor de verwachte toetreding van een groot aantal, meest Centraaleuropese, aspirant-lidstaten. De instellingen en regels van de EU, oorspronkelijk ontworpen voor een Europese Gemeenschap van 6 staten, zouden - zo was de vrees - in een grotere en minder gelijksoortige Unie niet meer volstaan.

Bovendien was het oorspronkelijk juridisch kader door een serie van wetswijzigingen, uitbreiding van het aantal competenties en terreinen van Europese samenwerking, uitgedijd tot een wirwar van onoverzichtelijke en vaak tegenstrijdige regelingen. Ook bestond de Europese Unie uit driepijlers, elk met hun eigen verdragen en bepalingen. Op een gegeven moment was het aantal soorten rechtshandelingen (zoals wetten en verordeningen) in de EU zelfs uitgegroeid tot 35 (de huidige Grondwet brengt dit aantal terug tot 6).

De opstelling van de Grondwet werd toevertrouwd aan een Europese Conventie, bestaande uit 105 leden, afkomstig uit nationale parlementen en het Europees Parlement, alsook vertegenwoordigers van de nationale regeringen. De leden van de Conventie kregen een duidelijke opdracht mee. De Grondwet moest aan een drietal eisen voldoen:

het verkleinen van de kloof tussen de burger en de Europese instellingen in Brussel, Luxemburg en Straatsburg;
hervorming van het Europese institutionele bouwwerk om als Europese Unie te kunnen blijven functioneren na de uitbreiding met tien nieuwe lidstaten en
versterking van de positie van de Europese Unie in de wereld.
Na veel geharrewar en politieke strijd werden de regeringsleiders het in juni 2004 in Brussel eens over de uiteindelijke tekst, uiteraard niet nadat ze flink hadden gemorreld aan het werkstuk van de Conventie. De meeste aandacht in de media ging hierbij uit naar de stemverdeling in de Raad van Ministers en het al of niet aanroepen van God in de pre-ambule [zie Tekst Grondwet >>>]. Maar dat zijn slechts twee van de zeer vele kwesties die in de Grondwet aan bod komen. En die andere kwesties zijn vaak ook zeer controversieel. Waarom? Dat hopen we op deze pagina's aan u duidelijk te maken.



GRONDWET IN HET KORT - DE BELANGRIJKSTE ZAKEN

Doelstellingen Grondwet

De Europese regeringsleiders stelden vantevoren drie eisen waaraan de Grondwet moest voldoen. De Grondwet moest de Europese Unie dichter bij de burger brengen, de doelmatigheid van de EU vergroten en Europa in staat stellen een grotere rol te spelen op het wereldtoneel. Vanuit Brussel wordt hard geroepen dat de Grondwet een schitterend succes is. Ongetwijfeld zult u tijdens de campagne in Nederland veel politici hetzelfde horen beweren. Om het kaf van het koren te scheiden, hebben we de Grondwet op elk van de drie genoemde punten onder de loep genomen. Ook hebben we gekeken naar wat de Grondwet betekent voor de machtsverdeling in Europa. Het resultaat vindt u hieronder:


A. VERKLEINING AFSTAND BRUSSEL-BURGER
B. VEGROTING DOELMATIGHEID EUROPESE UNIE
C. STERKER EUROPA OP HET WERELDTONEEL
D. DE MACHT - EUROPESE COMMISSIE, EUROPEES PARLEMENT EN NATIONALE STATEN

A. VERKLEINING AFSTAND BRUSSEL-BURGER

De klacht over het gebrek aan betrokkenheid bij en belangstelling voor het Europese project is al bijna even oud als het project zelf. In het verleden was dat geen onoverkomelijk probleem. Zolang de Europese club vrij klein bleef en zich alleen met de interne markt bemoeide, was het gebrek aan publieke betrokkenheid geen al te groot probleem. Maar nu de Europese Unie is uitgebreid tot 25 landen en zich met veel meer zaken bemoeit dan bijvoorbeeld tien jaar geleden (denk maar aan de euro of de sterkere profileringsdrang op internationaal gebied) is het gebrek aan publieke steun een serieus probleem. Zo bracht slechts een kleine 40% van de Nederlanders zijn stem uit bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2004. Dat is weliswaar wat beter dan de opkomst van 29% in 1999, maar als het nationale verkiezingen betrof zouden we zeker spreken van een zware crisis van de democratie. De wens om Europa dichter bij de burger te brengen wordt wijd en zijd beleden - maar wordt aan deze wens in de Grondwet meer dan lippendienst bewezen?

Het Europees juridisch kader is vereenvoudigd. In plaats van de oude structuur van drie pijlers, is er nu één basisverdrag, aangevuld met een aparte regeling voor het gemeenschappelijk buitenlands beleid en voor Justitie en Binnenlandse Zaken. De 80.000 pagina's Europese wetgeving worden zo in ieder geval een beetje inzichtelijker.
Voor de eerste keer wordt expliciet gesteld welke terreinen vallen onder de competentie van de lidstaten en welke onder de verantwoordelijkehid van de Europese Unie ( I 12-14).
Bovendien krijgen nationale parlementen en maatschappelijke organisaties een grotere rol toegekend dan tot nu toe het geval was. Zo kunnen burgers een pan-Europees burgerinitiatief organiseren (I 47). Wanneer ze er in slagen 1 miljoen handtekeningen te verzamelen, is de Europese Commissie verplicht een voorstel te doen op basis van het burgerintiatief.
Parlementen krijgen de beschikking over een zogenaamde subsidiariteitstoets.Subsidiariteit houdt in dat de EU alleen actie onderneemt als die een toegevoegde waarde heeft boven wat nationale lidstaten afzonderlijk vermogen. Met andere woorden, alleen zaken Europees regelen als het niet nationaal kan. De Grondwet bepaalt dat wanneer 1/3 van de nationale parlementen van mening is dat een voorstel van deEuropese Commissiestrijdig is met het beginsel vansubsidiariteithet dan voor heroverweging wordt teruggestuurd naar de Commissie. De Commissie kan haar voorstel dan aanpassen, intrekken of ongewijzigd opnieuw indienen.
Om dit mogelijk te maken zullen parlementen voortaan zes weken van tevoren worden ingelicht wanneer de Commissie een voorstel doet. Dat lijkt vanuit democratisch oogpunt een grote stap vooruit. Tot nu toe konden parlementen meestal slechts achteraf hun ministers op de vingers tikken. Nu worden ze al in de voorbereidingsfase, wanneer er nog geen definitief voorstel op tafel ligt, bij de besluitvorming betrokken. Anderzijds worden er nu wel erg veel 'remmen' aangebracht, waardoor de stroperigheid van besluitvorming kan toenemen.
Tot slot verdient de opname in de Grondwet van het bindende Handvest van Grondrechten vermelding. Hier is behoorlijk wat ophef over geweest, hoewel het Handvest niets verandert aan de bestaande bevoegdheden van de Europese Unie. Toch is het niet geheel van belang gespeend. Anders dan het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens maakt het ook gewag van sociale rechten zoals het recht op behoorlijk bestuur, de sociale rechten van werknemers, de bescherming van persoonsgegevens en bio-ethiek. Op termijn, zo is de verwachting, kan dit Handvest echter een steeds dwingender karakter krijgen, omdat er een sterk normerende druk vanuit gaat.


B. VEGROTING DOELMATIGHEID EUROPESE UNIE

Het functioneren van de Europese Unie is een kwestie van juridische bepalingen, wetten en internationale verdragen. Het begrijpen van de juridische procedures, de besluitvormingsprocessen en andere institutionele en zeer technische kwesties is niet direct iets wat tot de verbeelding spreekt. Toch loont het de moeite hier bij stil te staan ­ de interne regels van de Europese Unie zijn immers bepalend voor de machtsverdeling tussen de afzonderlijke lidstaten, zij bepalen wat mogelijk is en wat niet, zij stellen vast hoe en of er Europese besluiten genomen worden. Kortom, hoe droog en technisch procedurele regels soms ook mogen lijken ­ uiteindelijk zijn zij voor de EU van fundamenteel belang. Niet iedereen zal begrijpen hoe een verbrandingsmotor werkt, maar bijna niemand zal ontkennen dat een auto zonder motor niet rijdt. Zo kan je ook de Europese verdragen en wetten zien - als de ingewikkelde motor van Europese integratie. Saai, maar onontbeerlijk.

Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Het nemen van besluiten bij unanimiteit hoeft in een Unie van zes lidstaten snelle besluitvorming niet in de weg te staan. Maar met 25 lidstaten loop je al snel de kans dat de besluitvorming tot stilstand komt. Stemmen bij meerderheid ligt dan voor de hand. Maar dat schept dan weer, zeker voor een klein land als Nederland, het gevaar dat er besluiten genomen worden die tegen het Nederlandse belang indruisen, maar waar we ons wel bij moeten neerleggen (no problem m.i.) . Tussen de twee uitersten van totale verlamming en veronachtzaming van minderheden probeert het Europese schip al 50 jaar een middenkoers te varen.
Om te beginnen met een onderwerp dat tijdens de onderhandelingen over de Grondwet in Nederland veel stof deed opwaaien - de Grondwet beperkt het aantal leden van de Europese Commissie. Op dit moment heeft elke lidstaat een 'eigen' Commissaris, met als gevolg een college van 25 leden, die allemaal iets zinnigs te doen moeten hebben. Vanaf 2014 zal het aantal Commissarissen overeenkomen met 2/3 van het aantal lidstaten. Om de zorgen van de kleine landen weg te nemen, is besloten tot een systeem van gelijkwaardige rotatie. Dat houdt in dat Nederland om de tien jaar (de termijn van de Europese Commissie is 5 jaar) 5 jaar lang geen eigen Commissaris hebben zal, maar een groot land als Duitsland evenmin (rechtvaardig en slagvaardig, ook geen probleem dus m.i.).
Het roterend halfjaarlijks voorzitterschap van de Raad van Ministers wordt afgeschaft en vervangen door een Team Presidency. Deze verandering is bedoeld om meer consistentie en continuïteit in het beleid van de EU te brengen. Tot nu toe gebruikten lidstaten het voorzitterschap voornamelijk om hun eigen stokpaardjes te berijden (denk aan Balkenende met zijn normen en waarden). In een Team Presidency waarin drie lidstaten gedurende 18 maanden gezamenlijk de vergaderingen van de vakminister-raden van de lidstaten voorzitten - met uitzondering van de Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken ­ zal het algemene Unie-belang naar men hoopt meer voorop komen te staan.
Daarmee komen we bij de volgende innovatie ­ er komt een door de regeringsleiders gekozen vaste voorzitter van de Europese Raad. Deze krijgt een ambtstermijn van 2 1/2 jaar, met een maximum van twee ambtstermijnen. Net als bij de invoering van de Team Presidency bij de Raad van Ministers is de gedachte hierachter dat de beleidsagenda van de Europese Unie zo aan continuïteit en consistentie wint. Anderen vrezen dat een gekozen voorzitter van de Europese Raad zal concurreren met de voorzitter van de Europese Commissie.
Bovendien zijn de stemprocedures in de Raad van Ministers herzien. Tot nu toe gold het in Nice vastgelegde principe van een zogenaamde drievoudige meerderheid. Om aangenomen te worden moest een voorstel de steun verkrijgen van lidstaten die tezamen 232 van de 321 stemmen (elk land heeft een aantal stemmen, Nederland bijvoorbeeld 13), een meerderheid van de lidstaten en 62% van de totale bevolking van de EU vertegenwoordigen. Vanaf 2009 zullen besluiten die geen unanimiteit vereisen, genomen worden bij 'dubbele meerderheid'. Voor het nemen van een besluit zal dan 55% van de staten (in 2009 15 van de waarschijnlijk 27), die samen tenminste 65% van de bevolking van de EU vertegenwoordigen voor moeten stemmen.
Het aantal terreinen waar besluiten bij gekwalificeerde meerderheid genomen zullen worden ­ dus niet langer bij unanimiteit - wordt uitgebreid met 20, waaronderde vaststelling van de taken van Europol of het ontwerpen van een gemeenschappelijk asielstelsel. Ook bij justitie en binnenlandse zaken wordt besluitvorming bij gekwalificeerde meerderheid de norm. Dat betekent dat het makkelijker zal worden om gezamenlijk op te treden tegen grensoverschrijdende misdaad, drugssmokkel, illegale migratie en terrorisme. Wel blijft met betrekking tot het strafrecht en fiscale kwesties de vereiste van unanimiteit gehandhaafd. Voor Nederland betekent dat, dat zaken als ons drugsbeleid, onze benadering van homosexuelen of euthanasie onze eigen verantwoordelijkheid blijven.
Sommige landen zullen verder willen integreren dan andere bereid zijn te doen. Deze staten zullen versterkt kunnen samenwerken (zoals nu al gebeurt met de euro). De hierbij gebruikte procedure is versimpeld (I 44). Een derde van alle lidstaten moet meedoen, de samenwerking mag niet strijdig zijn met de doelen en waarden van de EU en deelname moet open staan voor alle andere lidstaten. Op het terrein van buitenlands beleid blijft wel de instemming van alle lidstaten vereist.


C. STERKER EUROPA OP HET WERELDTONEEL

Uit opiniepeilingen blijkt steevast dat de burgers van de Europese Unie in de eerste plaats verwachten dat de EU een grotere rol gaat spelen op het wereldtoneel. Tot nu toe spreekt de EU vooral met heel veel monden. Elk land houdt er zijn eigen buitenlands beleid op na en de Europese dimensie is meestal ver te zoeken. Kissingers pesterige opmerking dat hij niet wist wie hij zou moeten bellen als hij iets met de Europeanen geregeld wilde krijgen, geldt op het terrein van het buitenlands beleid nog steeds.

Maar de Europese politici willen meer. In grote delen van met name West-Europa leeft de wens om de EU minder afhankelijk te laten zijn van de VS. Zeker met de verkiezing van George Bush tot president van de VS en zijn avonturen in Irak heeft deze wens aan kracht gewonnen. Toch blijft het de vraag of de EU in deze ambitie zal slagen. Ten tijde van de etnische zuiveringen in Bosnië en Kosovo keek Europa immers door verdeeldheid verlamd toe. Alleen door een doortastend Amerikaans optreden kon Milosevic worden gestopt. Blijkbaar heeft de EU hier lessen uit getrokken. Want de Grondwet staat bol van de ambities op dit terrein.

Toch is dit terrein een waar mijnenveld. Sommige lidstaten zijn wel lid van de EU, maar niet van de NAVO (Ierland bijvoorbeeld), andere zijn wel lid van de NAVO maar niet van de EU (Turkije). Dit schept complicaties. Zo is het weinig zinvol om de structuren van de NAVO te gaan kopiëren. Ook hecht een land als Oostenrijk erg aan de traditionele neutraliteit. Wat zegt de Grondwet hierover? En hoe houdt men met zulke ambities de traditioneel pro-Amerikaanse Oosteuropeanen binnenboord? (Daar moet toch wat op te verzinnen zijn m.i.)
De meest besproken verandering is de nieuwe functie van Europees Minister van Buitenlandse Zaken. Deze functie is eigenlijk een samensmelting van de portefeuilles van de Commissaris voor Externe Betrekkingen en van de Hoge Vertegenwoordiger voor het Buitenlands Beleid. Vooral de symbolische waarde hiervan is groot ­ de Minister wordt het gezicht en de stem van de EU op het wereldtoneel. Zo is althans de hoop van de opstellers van de Grondwet. Daarbij zal hij (of zij) streven naar duurzame ontwikkeling, vrede, welvaart en democratie - door de Grondwet tot belangrijke doelen van buitenlands beleid verheven.
De Minister zal ondersteund worden door een nog op te richten Europese Dienst voor Extern Optreden - in feite een Europese diplomatieke dienst met eigen ambtenaren en 'ambassades'. Om tegemoet te komen aan Britse bezwaren is het in alles behalve in naam een klassieke diplomatieke dienst.
Verder zijn er mogelijkheden voorzien voor een gezamenlijk militair optreden onder EU-vlag, en komt er een Europees Defensie Agentschap dat de aankoop, ontwikkeling en inzet van wapensystemen zal coördineren (I-41 en III-311). Ook is in de Grondwet de verplichting opgenomen van wederzijdse bijstand in het geval van grote natuurrampen of terroristische aanslagen. Ten slotte heeft de EU rechtspersoonlijkheid gekregen, zodat zij als organisatie vertegenwoordigd kan zijn in internationale instellingen als de VN.
Dit alles zijn grote en tegelijk voorwaardelijke veranderingen, omdat bij de besluitvorming in kwesties van buitenlands en veiligheidsbeleid de vereiste van unanimiteit in stand blijft. Ook is er geen sprake van de vorming van een Europees leger. Bovendien stelt de Grondwet knip en klaar vast dat voor NAVO-leden de NAVO "het fundament van hun collectieve verdediging" (I 40.7) blijft. Of Amerika nu moet vrezen voor een almaar machtiger wordend Europa valt dan ook - op zijn zachtst gezegd - te betwijfelen.


D. DE MACHT - EUROPESE COMMISSIE, EUROPEES PARLEMENT EN NATIONALE STATEN

De oprichters van de Europese Unie geloofden dat het einddoel van Europese integratie een politieke unie zou zijn. Mensen als Jean Monnet, Robert Schuman of Altiero Spinelli meenden dat de Europese samenwerking, die eerst en vooral een economische kwestie was, op termijn onherroepelijk zou leiden tot het ontstaan van - bij gebrek aan een beter woord - een Europese superstaat.

Zover is het nooit gekomen. Het Europees Parlement is nooit een volwaardige volksvertegenwoordiging geworden, de Europese Commissie geen regering voor Europa. In wezen schippert Europa tussen twee uitersten van efficiëntie en democratie. Uit vrees de zeggenschap over het beleid te verliezen houden nationale staten vast aan hun macht en staan argwanend tegenover het afstaan van zeggenschap aan Brussel, en dan met name aan het Europees Parlement. Gevolg is wel dat het democratisch gehalte van het Europese project zwaar tegenvalt. En dat lidstaten zaken die het beste op Europees niveau kunnen worden aangepakt op nationaal niveau blijven regelen. Maar wilt u wel een democratisch Europa? Ook als dat betekent dat een klein land als Nederland dan wel een erg bescheiden stem krijgt?
De Europese Commissie zal exclusieve zeggenschap hebben op vier beleidsgebieden: monetair beleid, de douane-unie, handelsbeleid en dat deel van de visserij dat aan de instandhouding van de natuurlijke rijkdommen en het milieu raakt. (breed geregeld houdt dus ook in dat visquota en dergelijke eerlijk verdeeld zullen worden m.i.) Tien terreinen worden een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de Commissie en de lidstaten, waaronder de interne markt, de ruimte van vrijheid, justitie en veiligheid, het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) en de visserij, milieu, consumentenbescherming en delen van publieke gezondheidszorg voorzover het de nationale en Europese veiligheid betreft (bijv. vaccines bij een mogelijke terreuraanslag met biologische wapens). Nieuw hieraan is de opname van het energiebeleid als gedeelde bevoegdheid. Ook de ruimtevaart en ontwikkelingssamenwerking, terreinen waar de Commissie tot nu toe slechts ondersteunende taken mocht vervullen, worden een gedeelde bevoegdheid.
Als we - met een beetje goede wil - bij bovenstaande opsomming nog het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid, waar de formele invloed van de Commissie gering is, optellen, komen we op 15 beleidsterreinen waar de EU iets over te zeggen heeft. De rest - dus verreweg de meeste kwesties die het leven van burgers raken - blijft een verantwoordelijkheid van de lidstaten. We blijven dus zelf beslissen over onze belastingheffing, over ons onderwijssysteem, over de sociale zekerheid, CAO's en de gezondheidszorg, om maar iets te noemen. Enerzijds is dat goed, omdat we in deze kwesties liefst geen bemoeienis van buitenaf zien. Anderzijds leidt economische concurrentie ertoe dat in heel Europa de sociale voorzieningen onder druk staan. Een Europese strategie om de verzorgingsstaat te behouden zou dan uitkomst kunnen bieden.
Hoewel The Economist het het afgelopen najaar "the let's pretend Parliament" noemde, heeft het Europees Parlement er in de Grondwet veel macht bij gekregen. Het aantal beleidsterreinen dat onder codecisievalt, is flink uitgebreid. Zo mag het EP voortaan meebeslissen over het aangaan van nauwere samenwerking. Ook krijgt hetParlement voor het eerst (enige) zeggenschap over de wetten die de verdeling van de structuurfondsen regelen, delen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, asiel en immigratie, justitie en Europol. Hoe bescheiden deze stappen ook zijn, het toezicht op de koehandel die de Europese regeringsleiders achter gesloten deuren bedrijven neemt wel toe.


VOOR OF TEGEN? DE EUROPESE DIMENSIE

In maar liefst tien lidstaten wordt de Grondwet in een referendum aan de burgers voorgelegd. Dat schept in principe kansen voor het ontstaan van een Europees debat. Dat is er vooralsnog echter niet gekomen. Het blijven afzonderlijke nationale debatten, waarin nationale politici de opinieleiders blijven. Dit brengt wel het gevaar met zich mee dat het referendum gekaapt zal worden voor binnenlands gebruik. Met andere woorden, de kans bestaat dat bijvoorbeeld de onvrede over het sociaal-economisch beleid van het kabinet-Balkenende zal leiden tot een stem tegen de Grondwet. (dit is m.i. toch het meest bezwaarlijke, het gros van Nederland is het niet eens met beslissingen van het kabinet en zal hier dus (als een nee-schudder) het ook niet mee eens zijn, dat terwijl dit twee volkomen gescheiden zaken zijn)


Toch zijn er wel gemeenschappelijke noemers te vinden in de afzonderlijke nationale debatten(zie bijvoorbeeld het rapport van EPIN (PDF-file) >>>). Zo worden in heel Europa voorstanders van de Grondwet niet moe te benadrukken dat de Grondwet belangrijke bepalingen over het buitenlands beleid bevat en dat dat zou leiden tot een groter gewicht van de EU op het wereldtoneel.

Wat verder opvalt, is dat voorstanders van de Grondwet vaak technische argumenten gebruiken die direct aan de Grondwet zelf ontleend zijn, terwijl tegenstanders zich veeleer bedienen van politieke argumenten van algemene aard. Dit zet de voorstanders direct op achterstand - hun technische argumenten zijn voor het grote publiek enigszins droog en abstract. Want welke burger loopt er nu werkelijk warm voor de opname van het Europees Handvest van Grondrechten in de Grondwet, voor de uitbreiding van stemmen bij gekwalificeerde meerderheid of voor de instelling van een Europese Dienst voor Extern Optreden (alleen die naam al!)?

De politieke argumenten daarentegen hebben een grotere symbolische en emotionele zeggingskracht. Zo wordt de Grondwet bijvoorbeeld in verband gebracht met de geografische grenzen van Europa. Dit houdt verband met de perceptie van de Europese identiteit en de dreiging dat door te veel uit te breiden de Unie verwateren zal en het ideaal van Europese eenwording begraven wordt. Uiteraard wordt hierbij vaak gewezen op de mogelijke toetreding van Turkije - een groot, arm en vooral islamitisch land.

Andere argumenten betreffen de economische voor- en nadelen van het lidmaatschap van de EU of de versterkte rol op het wereldtoneel. Ook het Europees sociaal model wordt in stelling gebracht. Ironisch genoeg bevinden linkse tegenstanders van ratificatie - die vinden dat de Europese eenwording een te neo-liberaal karakter heeft - zich in hetzelfde kamp als Britse eurosceptici, die het Handvest juist als te sociaal en marktverstorend ervaren.

Maar de meest pregnante politieke vraag is die van het lidmaatschap an sich. Zowel voor- als tegenstanders reduceren de gecompliceerde kwestie van de Grondwet tot de vraag: willen we verder in en met Europa of hebben we het er juist mee gehad? Dat is wellicht een groffe simplificatie. Maar het raakt wel aan een fundamentele vraag - heeft de Europese eenwording zijn natuurlijke grenzen bereikt? Uw stem op 1 juni zal het antwoord op die vraag bepalen.
Last edited by Jasper on Fri 20 May, 2005, 14:39, edited 1 time in total.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Zal het dit weekend terugzoeken en nee het zijn geen
onderbuikgevoelens
! Ik ben persoonlijk een groot voorstander van Europa, maar dit stuk rammelt te hard. Maar goed... geef me even de tijd om het terug te zoeken, want het is een week geleden dat ik het gelezen heb.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Hmm, het is mij allemaal veel te ingewikkeld en echt veel te veel werk om 't door te lezen. Ik vertrouw gewoon op het oordeel van Dirk en stem dus tegen.

Verder vind ik ook dat dit echt geen onderwerp is om een referendum over te houden. Veel te complex, zelfs ik met mijn brein zo groot als een planeet en academische opleiding kan het niet volgen. Hou maar eens een referendum over toetreding van Turkije tot de Unie, dat is tenminste te snappen. Maar dat zal er wel nooit van komen, dat durven ze niet aan.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Hmm Bas,

Van een promovendus had ik wel een doortastender antwoord verwacht... #nietgoed

Ik ben benieuwd naar de opvattingen van Dirk.

Maar een simpele zin als
dit stuk rammelt te hard
vind ik wat kort door de bocht.

Het gaat hier om visie:
Europa wil meer daad en slagkracht, daarvoor moeten ze hier in Nederland het volk raadplegen (bedankt hoor D66 #nietgoed ). Ik vind dat we ze dat mandaat moeten verlenen. We kunnen nu toch nog niet overzien hoe het uiteindelijk gaat werken, nu gaat het nog om de achterliggende gedachte: willen we bepaalde dingen door en MET Europa geregeld zien. Dan zeg ik: JA.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Bas en ik zijn het deels met elkaar eens: GEEN referendum. Ik bedoel, al die parlementariers worden door ons GEKOZEN en BETAALD om over dit soort dingen te beslissen. Helaas bestaat de optie niet om TEGEN het referendum, VOOR het verdrag en TEGEN de titel 'Grondwet' te stemmen.

Dat laatste is wat mij betreft ook erg interessant. In de meeste grondwetten staan de RECHTEN van de burgers. De zogenaamde GRONDRECHTEN. Recht op godsdienstvrijheid, meningsuiting en zo verder. Maar goed, om zo'n voorstel af te keuren om de titel gaat me wat te ver. Ontwikkelde mensen zoals wij zouden toch naar de inhoud moeten kijken, niet naar slechte verkooppraatjes, onzinnige rand discussies of ongelukkig gekozen koppen.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Oke wiseguys, er zijn hier blijkbaar een paar mensen die het wel snappen. Ik heb een paar concrete vragen:

1. Worden we straks overspoeld met paupers uit Oost-Europa omdat die hier gewoon ff een uitkering kunnen aanvragen in dit luilekkerland? #fidel

2. Als bijv. Frankrijk en Duitsland (en straks Turkije, wie weet) vinden dat Europa nog best wat meer asielzoekers kan hebben (je weet wel, uit landen waar 80% van de economie uit bananen bestaat) en dat ze die maar het beste hier tussen de kaaskoppen kunnen neerzetten, kunnen wij daar dan nog wat tegenin brengen?
#nijntje

Dit klinkt ongetwijfeld als borrelpraat #wijn, maar dit zijn gewoon echt dingen die ik wil weten. Dirk, Jasper of Mo/ren kunnen mij dit vast uitleggen #zwaai
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

1. Worden we straks overspoeld met paupers uit Oost-Europa omdat die hier gewoon ff een uitkering kunnen aanvragen in dit luilekkerland? #fidel
Artikel II-94 (zie onder) van de Europese Grondwet erkent het recht van Europeanen op sociale zekerheid, maar het verwijst verder naar de nationale wetgeving. Wat mij betreft een onzin-artikel...het recht wordt erkend....Maar er veranderd hier dus HELEMAAL niks.
2. Als bijv. Frankrijk en Duitsland (en straks Turkije, wie weet) vinden dat Europa nog best wat meer asielzoekers kan hebben (je weet wel, uit landen waar 80% van de economie uit bananen bestaat) en dat ze die maar het beste hier tussen de kaaskoppen kunnen neerzetten, kunnen wij daar dan nog wat tegenin brengen?
#nijntje
Heel simpel. NEE. Artikel III-267-deel 5 zegt heel duidelijk dat dit zelf bepaald mag worden.

Ik ben met je eens dat dit geen artikelen zijn die in een grondwet thuis horen, maar het verdrag op zich regelt dit soort zaken nu tenminste eindelijk eens een keer ipv al die halfve regels die er nu zijn. .


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Artikel II-94
Sociale zekerheid en sociale bijstand
1. De Unie erkent en eerbiedigt onder de door het recht van de Unie
en de nationale wetgevingen en praktijken gestelde voorwaarden het
recht op toegang tot socialezekerheidsvoorzieningen en sociale diensten
die bescherming bieden in omstandigheden zoals moederschap, ziekte,
arbeidsongevallen, afhankelijkheid of ouderdom, alsmede bij verlies van
arbeid.
2. Eenieder die legaal in de Unie verblijft en zich daar legaal verplaatst,
heeft recht op socialezekerheidsvoorzieningen en sociale voordelen
overeenkomstig het recht van de Unie en de nationale wetgevingen
en praktijken.
3. Om sociale uitsluiting en armoede te bestrijden, erkent en eerbiedigt
de Unie het recht op sociale bijstand en op bijstand voor huisvesting,
teneinde eenieder die niet over voldoende middelen beschikt, onder
de door het recht van de Unie en de nationale wetgevingen en praktijken
gestelde voorwaarden een waardig bestaan te verzekeren.



Artikel III-267
.....
5. Dit artikel laat het recht van de lidstaten onverlet, zelf te bepalen
hoeveel onderdanen van derde landen, afkomstig uit derde landen, tot
hun grondgebied worden toegelaten teneinde daar al dan niet in loondienst
arbeid te verrichten.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

We doen het even in 3 delen! Dit is alvast deel 1!:

Artikel I-2
De waarden van de Unie
De waarden waarop de Unie berust, zijn eerbied voor de menselijke waardigheid, vrijheid, democratie, gelijkheid, de rechtsstaat en eerbiediging van de mensenrechten, waaronder de rechten van personen die tot minderheden behoren. Deze waarden hebben de lidstaten gemeen in een samenleving die gekenmerkt wordt door pluralisme, non-discriminatie,
verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, solidariteit en gelijkheid van vrouwen en mannen

Dus Bas, ik zou niet bang zijn dat landen als Turkije toetreden, want voorlopig kunnen ze aan deze “grondwet” nog niet voldoen!

Artikel I-15
De coördinatie van het economische beleid en het werkgelegenheidsbeleid
1. De lidstaten coördineren hun economisch beleid binnen de Unie.
Daartoe stelt de Raad van Ministers maatregelen vast, met name globale richtsnoeren voor dat beleid.
Voor de lidstaten die de euro als munt hebben, gelden bijzondere bepalingen.

Dit is een eerste punt waarbij je naar mijn mening moet gaan opletten over waar de macht ligt. De raad van ministers (dit zal vaker terugkomen) neemt hier het besluit. Advies wordt ingewonnen bij het parlement, maar daar hoeft niet naar geluisterd te worden. Dus het Europese beleid wordt vastgelegd door de afvaardiging van de ministers en dus ook alleen door hun. De grap is dat dit ook niet openbaar hoeft zoals later in de grondwet te lezen is. Wat er wordt besproken en waarom dingen worden besloten is dus een black-box in handen van de ministers.

Artikel I-16
Het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid
2. De lidstaten geven in een geest van loyaliteit en wederzijdse solidariteit hun actieve en onvoorwaardelijke steun aan het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van de Unie en eerbiedigen het optreden van de Unie op dat gebied. Zij onthouden zich van ieder optreden dat in strijd is met de belangen van de Unie of dat afbreuk zou kunnen doen aan de doeltreffendheid ervan.

Hier gaat naar mijn mening een stukje identiteit verloren. Hoewel ik voorstander ben van een Europese macht, vind ik wel dat je als land zelf deels moet kunnen bepalen waar je wel en niet aan deelneemt. Immers, wanneer wij vinden dat er in een ander land wel opgetreden dient te worden op kort termijn en Europa vindt van niet, dan meen ik dat wij onze eigen troepen moeten kunnen sturen. Deze regelgeving zou tegenstanders in de hand werken onze troepen terug te laten roepen daar het niet in Europees belang is.


Artikel I-20
Het Europees Parlement
2. Het Europees Parlement bestaat uit vertegenwoordigers van de burgers van de Unie. Hun aantal bedraagt niet meer dan zevenhonderdvijftig. De burgers zijn degressief evenredig vertegenwoordigd, met een minimum van zes leden per lidstaat. Geen enkele lidstaat krijgt meer dan zesennegentig zetels toegewezen.

Even een kleine en fundamentele irritatie t.o.v. Europa.Ik ben immers van mening dat je zetels niet alleen kunt verdelen op basis van het aantal mensen. Een land als Nederland moet mijn inziens veel meer in te brengen in het Parlement dan op basis van het aantal inwoners. Anders sneeuwen al gauw de grote landen de kleine landen onder.

3. De leden van het Europees Parlement worden door middel van rechtstreekse, algemene, vrije en geheime verkiezingen voor een periode van vijf jaar gekozen.

Hier mis ik even iets… geheime verkiezingen?


Artikel I-23
De Raad van Ministers
2. De Raad bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om de regering van de lidstaat die hij vertegenwoordigt, te binden en om het stemrecht uit te oefenen.
3. Tenzij in de Grondwet anders is bepaald, besluit de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.

Altijd een heikel puntje. Dient de toezegging van een minister op Europees niveau danig bindend te zijn dat hij daarmee in theorie zijn eigen regering voor het blok kan zetten? Dit hebben we al een aantal keer gezien in de discussie over het terrorisme en de preventie met betrekking tot zaken als nieuwe paspoorten, het verplicht dragen van identiteitspapieren en het vrijgeven van persoonsgegevens in de luchtvaart.

Artikel I-25
Definitie van gekwalificeerde meerderheid van stemmen in de Europese
Raad en in de Raad
1. Onder gekwalificeerde meerderheid van stemmen wordt verstaan ten minste 55% van de leden van de Raad die ten minste vijftien in aantal zijn en lidstaten vertegenwoordigen waarvan de bevolking ten minste 65% uitmaakt van de bevolking van de Unie. Een blokkerende minderheid moet ten minste uit vier leden van de Raad bestaan; in het andere geval wordt de gekwalificeerde meerderheid van stemmen geacht te zijn verkregen.


Hier heb ik dus moeite mee. Je kunt slechts ondersteunt door drie andere leden bezwaar aantekenen. Neem een land dat in een unieke situatie verkeerd, zoals Nederland met zijn drugsbeleid. Dan is het verdedigen van een dergelijk beleid erg moeilijk als je in je eentje geen voet aan de grond krijgt. Dit werkt conservatisme in de hand en dat is in mijn ogen zelden een goed uitgangspunt. Uitzonderingen op deze regelgevingen die unieke situaties beschermen heb ik althans nog niet gevonden in de regelgeving.

Artikel I-26
De Europese Commissie
6. Vanaf het verstrijken van de ambtstermijn van de in lid 5 bedoelde Commissie bestaat de Commissie uit een aantal leden, met inbegrip van de voorzitter van de Commissie en van de minister van Buitenlandse Zaken van de Unie, dat overeenstemt met tweederde van het aantal lidstaten, tenzij de Europese Raad met eenparigheid van stemmen besluit
dit aantal te wijzigen.

Een klein voorbeeldje van hoe de macht van de Europese raad hen in staat stelt zaken aan te passen zonder tussenkomst van de unie.

8. De Commissie legt als college verantwoording af aan het Europees Parlement. Het Europees Parlement kan zich overeenkomstig Artikel III- 340 uitspreken over een motie van afkeuring tegen de Commissie. Indien een dergelijke motie wordt aangenomen, nemen de leden van de Commissie collectief ontslag en legt ook de minister van Buitenlandse
Zaken van de Unie zijn functie in de Commissie neer.

Weer een punt waar ik de logica niet van in zie. Waarom bij het niet functioneren van een enkel persoon het hele college naar huis sturen? De problemen die dat met zich meebrengt hebben we al gezien bij het aanstellen van de Commissie waarbij toen de Italiaan naar ik meen in opspraak kwam door praktijken die het daglicht niet konden verdragen, uit zijn verleden waarbij men hem in zijn functie wilde gedogen omdat anders de volledige Commissie naar huis gestuurd moest worden en “daar voelde men toen niet zo veel voor”.

HOOFDSTUK I
GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN

Artikel I-34
De wetgevingshandelingen
2. In de bij de Grondwet bepaalde specifieke gevallen worden de Europese wetten en kaderwetten volgens bijzondere wetgevingsprocedures vastgesteld door het Europees Parlement met deelneming van de Raad, dan wel door de Raad met deelneming van het Europees Parlement.

De beschrijving van de deelname van het Europees parlement in dit proces is zodanig los omschreven dat je eigenlijk kunt afvragen of ze niet gepareerd kunnen worden wat zou betekenen dat in dit geval de Raad wetgevingen kan aannemen buiten de instemming van het Parlement om en dat is, afgezien van niet standaard omstandigheden, niet wenselijk naar mijn mening.

Artikel I-38
Beginselen die de rechtshandelingen van de Unie gemeen hebben
1. Wanneer de Grondwet niet bepaalt welk soort van handeling moet worden vastgesteld, maken de instellingen zelf per afzonderlijk geval een keuze, met inachtneming van de toepasselijke procedures en van het in artikel I-11 neergelegde evenredigheidsbeginsel.

Karig gedefinieerd en biedt daardoor veel mogelijkheden om anders of incorrect uitgelegd te worden.

Artikel I-41
Bijzondere bepalingen inzake het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid
2. Het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid omvat de geleidelijke bepaling van een gemeenschappelijk defensiebeleid van de Unie. Dit zal tot een gemeenschappelijke defensie leiden zodra de Europese Raad met eenparigheid van stemmen daartoe besluit. In dat geval beveelt hij de lidstaten aan een daartoe strekkend besluit aan te nemen
overeenkomstig hun onderscheiden grondwettelijke bepalingen. Het beleid van de Unie overeenkomstig dit artikel laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverlet, eerbiedigt de uit het Noord-Atlantisch Verdrag voortvloeiende verplichtingen van bepaalde lidstaten die van oordeel zijn dat hun gemeenschappelijke defensie gestalte krijgt in de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, en is verenigbaar met het in dat kader vastgestelde
gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid.

Er wordt hier een gemeenschappelijk beleid geopperd waar de helft van Europa gelijk een excuus voor gedefinieerd krijgt om er niet volledig aan te hoeven voldoen. Weinig gemeenschappelijks dus.

3. De lidstaten stellen civiele en militaire vermogens ter beschikking van de Unie voor de uitvoering van het gemeenschappelijk veiligheidsen defensiebeleid, om zodoende bij te dragen tot het bereiken van de door de Raad bepaalde doelstellingen. Lidstaten die onderling multinationale troepenmachten vormen, kunnen deze troepenmachten tevens ter
beschikking van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid stellen.
De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren. Er wordt een agentschap op het gebied van de ontwikkeling van defensievermogens, onderzoek, aankopen en bewapening (het Europees Defensieagentschap) opgericht, dat de operationele behoeften bepaalt, maatregelen bevordert om in die behoeften te voorzien, bijdraagt tot de vaststelling en, in voorkomend geval, tot de uitvoering van alle nuttige maatregelen om de industriële en technologische basis van de defensiesector te versterken, deelneemt aan het bepalen van een Europees beleid inzake vermogens en bewapening, en de Raad bijstaat om de verbetering van de militaire vermogens te evalueren.

Er komt dus een Europees aanschafbeleid voor nieuwe wapens. Dit kan dus inmenging gaan veroorzaken voor het bepalen van het Nederlands budget voor defensie door de EU.
Artikel I-47
Het beginsel van de participerende democratie
4. Wanneer ten minste één miljoen burgers van de Unie, afkomstig uit een significant aantal lidstaten, van oordeel zijn dat inzake een aangelegenheid een rechtshandeling van de Unie nodig is ter uitvoering van de Grondwet, kunnen zij het initiatief nemen de Commissie te verzoeken binnen het kader van de haar toegedeelde bevoegdheden een passend voorstel daartoe in te dienen. De procedures en voorwaarden voor de indiening van een dergelijk burgerinitiatief, met inbegrip van het minimumaantal lidstaten waaruit de burgers die het verzoek indienen, afkomstig dienen te zijn, worden bij Europese wet vastgesteld.

Ik begrijp dat ze het niet te makkelijk willen maken iets aan te kaarten op Europees niveau, maar het moet makkelijker kunnen dan dit wil ik geloven in de democratie.

Artikel I-50
Transparantie van de werkzaamheden van de instellingen, organen en
instanties van de Unie
1. Om goed bestuur te bevorderen en de deelneming van het maatschappelijk middenveld te waarborgen, werken de instellingen, organen en instanties van de Unie in een zo groot mogelijke openheid.
2. Het Europees Parlement, alsook de Raad wanneer hij beraadslaagt en stemt over een ontwerp van wetgevingshandeling, vergaderen in het openbaar.
3. Iedere burger van de Unie en iedere natuurlijke of rechtspersoon met verblijfplaats of statutaire zetel in een lidstaat heeft onder de in deel III bepaalde voorwaarden een recht van inzage in de documenten van de instellingen, organen en instanties van de Unie, ongeacht de drager van het document. Bij Europese wet worden de algemene beginselen en de beperkingen
vastgesteld die om redenen van openbaar of particulier belang aan de uitoefening van het recht van inzage in deze documenten verbonden zijn.
4. De instellingen, organen en instanties stellen overeenkomstig de in lid 3 bedoelde Europese wet in hun reglement van orde specifieke bepalingen betreffende de inzage in hun documenten vast.

Transparantie is belangrijk en het beloven ervan dus ook. Maar punt 3 en 4 leiden al weer in waar je dan voor vreest, namelijk dat ze regels mogen opstellen waaronder ze geen transperantie hoeven te bieden. Voor de Raad bijvoorbeeld blijkt dit neer te komen op hun eigen inzien. Wanneer zij het geen goede zaak vinden inzicht te verlenen hoeven ze het niet. Het Parlement kan hun dan wel om uitleg vragen, maar openbaar is het dan dus al niet meer.


Artikel I-51
De bescherming van persoonsgegevens
1. Eenieder heeft recht op bescherming van de hem betreffende persoonsgegevens.

Een goede zaak, maar nu moeten we ons er nog aan gaan houden. Dit is overigens al als eerder verdrag aangenomen, maar geldt schijnbaar niet voor onze relatie met de VS.


Artikel I-52
De status van kerken en van niet-confessionele organisaties
1. De Unie eerbiedigt de status die kerken en religieuze verenigingen en gemeenschappen volgens het nationale recht in de lidstaten hebben, en doet daaraan geen afbreuk.

Ik zie het belang van het bestaan van sommige kerken en geloven voor het geluk van volkeren, echter ik geloof heilig in scheiding van kerk en staat wat niet in alle lidstaten gebeurt en daarom zie ik ook niet de noodzaak om een dergelijke regel op te nemen. Europa dient in mijn ogen gedefineerd te worden zonder verstandhouding tot welk geloof dan ook. Het geloof is een landskwestie en Europa heeft die geloven niet te ontkennen als wel te erkennen. De enige band die een Europa dient te hebben ten aanzien van geloven is wanneer een geloof of beter gezegd een geloofsovertuiging een bedreiging vormt voor de Europese grondbeginselen. Neem bijvoorbeeld de rechten van een vrouw.


Artikel I-54
De eigen middelen van de Unie
3. Bij Europese wet van de Raad worden de bepalingen vastgesteld die van toepassing zijn op het stelsel van eigen middelen van de Unie. In dit kader kunnen nieuwe categorieën van eigen middelen worden vastgesteld, dan wel bestaande categorieën worden ingetrokken. De Raad besluit met eenparigheid van stemmen, na raadpleging van het Europees Parlement. Deze wet treedt pas in werking na door de lidstaten overeenkomstig hun onderscheiden grondwettelijke bepalingen te zijn goedgekeurd.
4. Bij Europese wet van de Raad worden de uitvoeringsmaatregelen voor het stelsel van eigen middelen van de Unie vastgesteld voorzover de krachtens lid 3 vastgestelde Europese wet daarin voorziet. De Raad besluit na goedkeuring door het Europees Parlement.

De Raad bepaalt dus uiteindelijk de gelden die aan de Europese Unie beschikbaar worden gesteld van het totale binnengekomen bedrag. Het Parlement geeft daar er dus geen goedkeuring aan, nadat de Raad een begroting heeft goedgekeurd, maar daarvoor. Mijn inziens moet het laatste woord aan het Parlement zijn en niet aan de Raad. Concreet betekent dit dat de Raad de vrijheid wordt geboden kleine aanpassingen te doen in het uiteindelijke besluit (en gezien de machtsverhoudingen mogen zij dit ook).


Artikel II-65
Het verbod van slavernij en dwangarbeid
2. Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.

Dit is een lastige, want ik denk dat een gedetineerde gedwongen moet kunnen worden te werken voor zijn onderhoud, maar wat is precies dwingen?? Als je iemand nog steeds mag “overtuigen” dan...


Artikel II-83
De gelijkheid van vrouwen en mannen
De gelijkheid van vrouwen en mannen moet worden gewaarborgd op alle gebieden, met inbegrip van werkgelegenheid, beroep en beloning. Het beginsel van gelijkheid belet niet dat maatregelen worden gehandhaafd of genomen waarbij specifieke voordelen worden ingesteld ten gunste van het ondervertegenwoordigde geslacht.

Positieve discriminatie in de grondwet?

Artikel II-96
De toegang tot diensten van algemeen economisch belang
De Unie erkent en eerbiedigt overeenkomstig de Grondwet de toegang tot diensten van algemeen economisch belang zoals die in de nationale wetgevingen en praktijken is geregeld, teneinde de sociale en territoriale samenhang van de Unie te bevorderen.

Naar mijn inzicht kan dit dus betekenen dat pensioenfondsen in Europees verband kunnen fuseren wat geen positieve bijwerkingen heeft voor de stabiliteit daarvan.


Artikel III-136
1. Op het gebied van de sociale zekerheid worden bij Europese wet of kaderwet de maatregelen vastgesteld die nodig zijn om tot een vrij verkeer van werknemers te komen, door met name een stelsel in te voeren waardoor het mogelijk is voor al dan niet in loondienst werkzame migrerende werknemers en hun rechthebbenden te waarborgen dat:
a. met het oog op het verkrijgen en het behoud van het recht op uitkeringen, alsmede voor de berekening daarvan, al die tijdvakken worden bijeengeteld welke door de verschillende nationale wetgevingen in aanmerking worden genomen;
b. de uitkeringen worden betaald aan personen die op het grondgebied van de lidstaten verblijven.

Dit biedt dus mogelijkheden voor Europese burgers om zich in Nederland te vestigen en daar een uitkering aan te vragen. Echter hoewel het hier is gekoppeld aan de tijd die ze verbleven zijn in de verschillende landen wordt het slechts door een kaderwet gekoppeld aan de werkzaamheden die je in een land hebt verricht.

Artikel III-179
1. De lidstaten beschouwen hun economisch beleid als een aangelegenheid van gemeenschappelijk belang en coördineren dit beleid in de Raad overeenkomstig artikel III-178.
2. Op aanbeveling van de Commissie stelt de Raad een ontwerp op voor de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en van de Unie, en brengt daarover verslag uit aan de Europese Raad. Aan de hand van het verslag van de Raad bespreekt de Europese Raad een conclusie over de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en van de Unie. De Raad stelt, uitgaande van deze conclusie, een aanbeveling vast waarin deze globale richtsnoeren zijn vastgelegd. De Raad stelt het Europees Parlement daarvan in kennis.
3. Teneinde een nauwere coördinatie van het economisch beleid en een duurzame convergentie van de economische prestaties van de lidstaten tot stand te brengen, ziet de Raad aan de hand van door de Commissie ingediende rapporten toe op de economische ontwikkelingen in iedere lidstaat en in de Unie, alsmede op de overeenstemming van het economisch beleid met de in lid 2 bedoelde globale richtsnoeren, en verricht hij regelmatig een algehele evaluatie. Met het oog op dit multilaterale toezicht verstrekken de lidstaten de Commissie informatie over de belangrijke maatregelen die zij in het
kader van hun economisch beleid hebben vastgesteld, en alle andere informatie die zij nodig achten.
4. Wanneer in het kader van de procedure van lid 3 blijkt dat het economisch beleid van een lidstaat niet overeenkomt met de in lid 2 bedoelde globale richtsnoeren of dat dit beleid de goede werking van de economische en monetaire unie in gevaar dreigt te brengen, kan de Commissie een waarschuwing tot de betrokken lidstaat richten. De Raad kan op aanbeveling van de Commissie de nodige aanbevelingen tot de lidstaat richten. De Raad kan op voorstel van de Commissie besluiten zijn aanbevelingen openbaar te maken. In het kader van dit lid besluit de Raad zonder rekening te houden met
de stem van het lid van de Raad dat de betrokken lidstaat vertegenwoordigt. Onder gekwalificeerde meerderheid van stemmen wordt verstaan ten minste 55% van de andere leden van de Raad die lidstaten vertegenwoordigen waarvan de bevolking ten minste 65% uitmaakt van de bevolking van de deelnemende lidstaten. Een blokkerende minderheid
moet uit ten minste het minimumaantal van die andere leden van de Raad bestaan die meer dan 35% van de bevolking van de deelnemende lidstaten vertegenwoordigen, plus één lid, in het andere geval wordt de gekwalificeerde meerderheid geacht te zijn verkregen.
5. De voorzitter van de Raad en de Commissie brengen aan het Europees Parlement verslag uit over de resultaten van het multilaterale toezicht. De voorzitter van de Raad kan worden verzocht om voor de bevoegde commissie van het Europees Parlement te verschijnen, indien de Raad zijn aanbevelingen openbaar heeft gemaakt.
6. De in de leden 3 en 4 bedoelde multilaterale toezichtprocedure kan bij Europese wet nader worden geregeld.

Een geweldig voorbeeld hoe krachtloos sommige delen van de wetgeving zijn. Een Europees economisch beleid wordt dus nauwelijks beschermd tegen het niet willen van een lidstaat. Ze houden het dus op een “foei”!

Artikel III-183
2. De Raad kan, op voorstel van de Commissie, bij Europese verordening of Europees besluit de definities voor de toepassing van de in de artikelen III-181 en III-182 alsmede in dit artikel bedoelde verbodsbepalingen vaststellen. De Raad besluit na raadpleging van het Europees Parlement.

Wederom bepaalt de Raad de uiteindelijk gang van zaken en wordt het besluit niet daarna, maar daarvoor aan het Parlement voorgelegd.


Artikel III-184
1. De lidstaten vermijden buitensporige overheidstekorten.
2. De Commissie houdt toezicht op de ontwikkeling van de begrotingssituatie en de omvang van de overheidsschuld in de lidstaten, teneinde kennelijke fouten te constateren. Met name gaat de Commissie op basis van de volgende twee criteria na of de hand wordt gehouden aan de begrotingsdiscipline:
a. of de verhouding tussen het voorziene of feitelijke overheidstekort en het bruto binnenlands product een bepaalde referentiewaarde overschrijdt, tenzij:
i. de verhouding in aanzienlijke mate en voortdurend is afgenomen en een niveau heeft bereikt dat de referentiewaarde benadert, of
ii. de overschrijding van de referentiewaarde slechts van uitzonderlijke en tijdelijke aard is en de verhouding dicht bij de referentiewaarde blijft;
b. of de verhouding tussen de overheidsschuld en het bruto binnenlands product een bepaalde referentiewaarde overschrijdt, tenzij de verhouding in voldoende mate afneemt en de referentiewaarde in een bevredigend tempo benadert. De referentiewaarden worden nader omschreven in het protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten.
3. Indien een lidstaat niet voldoet aan een of meer van deze criteria, stelt de Commissie een verslag op. In het verslag van de Commissie wordt tevens rekening gehouden met de vraag, of het overheidstekort groter is dan de investeringsuitgaven van de overheid, en worden alle andere relevante factoren in aanmerking genomen, met inbegrip van de economische en budgettaire situatie van de lidstaat op middellange termijn. Voorts kan de Commissie een verslag opstellen indien zij – ook al is aan de criteria voldaan – van mening is dat er gevaar voor een buitensporig tekort in een lidstaat aanwezig is.
4. Het overeenkomstig artikel III-192 ingestelde Economisch en Financieel Comité brengt advies uit over het verslag van de Commissie.
5. Indien de Commissie van oordeel is dat er in een lidstaat een buitensporig tekort bestaat of kan ontstaan, richt zij een advies tot de betrokken lidstaat en brengt zij de Raad daarvan op de hoogte.
6. Op voorstel van de Commissie besluit de Raad, rekening houdend met de eventuele opmerkingen van de betrokken lidstaat en na een algehele evaluatie, of er een buitensporig tekort bestaat. Als dat het geval is, stelt de Raad, op aanbeveling van de Commissie, onverwijld de aanbevelingen vast die hij tot de betrokken lidstaat richt opdat deze binnen een bepaalde termijn een eind maakt aan het tekort. Behoudens lid 8, worden deze aanbevelingen niet openbaar gemaakt.
In het kader van dit lid besluit de Raad zonder rekening te houden met de stem van het lid van de Raad dat de betrokken lidstaat vertegenwoordigt. Een blokkerende minderheid moet uit ten minste het minimumaantal van die andere leden van de Raad bestaan die meer dan 35% van de bevolking van de deelnemende lidstaten vertegenwoordigen, plus één
lid; in het andere geval wordt de gekwalificeerde meerderheid geacht te zijn verkregen.
7. De in de leden 8 tot en met 11 bedoelde Europese besluiten en aanbevelingen worden door de Raad op aanbeveling van de Commissie vastgesteld. De Raad besluit zonder rekening te houden met de stem van het lid van de Raad dat de betrokken lidstaat vertegenwoordigt. Onder gekwalificeerde meerderheid van stemmen wordt verstaan ten minste 55% van de andere leden van de Raad die lidstaten vertegenwoordigen waarvan de bevolking ten minste 65% uitmaakt van de
bevolking van de deelnemende lidstaten. Een blokkerende minderheid moet ten minste uit het minimumaantal van die andere leden van de Raad bestaan die meer dan 35% van de bevolking van de deelnemende lidstaten vertegenwoordigen, plus één lid, in het andere geval wordt de gekwalificeerde meerderheid geacht te zijn verkregen.
8. Indien de Raad een Europees besluit vaststelt waarin wordt geconstateerd dat binnen de voorgeschreven termijn geen effectief gevolg aan zijn aanbevelingen is gegeven, kan hij zijn aanbevelingen openbaar maken.
9. Indien een lidstaat blijft verzuimen uitvoering te geven aan de aanbevelingen van de Raad, kan de Raad een Europees besluit vaststellen waarin de betrokken lidstaat wordt aangemaand binnen een voorgeschreven termijn maatregelen te treffen om het tekort te verminderen in de mate die de Raad nodig acht om de situatie te verhelpen. In dat geval kan de Raad de betrokken lidstaat verzoeken volgens een nauwkeurig tijdschema verslag uit te brengen, teneinde te kunnen nagaan welke aanpassingsmaatregelen die lidstaat heeft getroffen.
10. Zolang een lidstaat zich niet voegt naar een overeenkomstig lid 9 vastgesteld Europees besluit, kan de Raad een of meer van de volgende maatregelen toepassen of in voorkomend geval aanscherpen:
a. eisen dat de betrokken lidstaat door de Raad te bepalen aanvullende informatie openbaar maakt voordat hij obligaties en andere waardepapieren uitgeeft;
b. de Europese Investeringsbank verzoeken haar beleid inzake kredietverstrekking ten aanzien van de betrokken lidstaat opnieuw te bezien;
c. eisen dat de betrokken lidstaat bij de Unie een niet-rentedragend bedrag van een passende omvang deponeert, totdat de Raad van oordeel is dat het buitensporige tekort is gecorrigeerd;
d. boeten van een passende omvang opleggen. De voorzitter van de Raad stelt het Europees Parlement in kennis van
de vastgestelde maatregelen.
11. De Raad trekt de in de leden 6, 8, 9 en 10 bedoelde maatregelen of sommige daarvan in, voorzover hij van oordeel is dat het buitensporige tekort in de betrokken lidstaat is gecorrigeerd. Indien de Raad voordien aanbevelingen openbaar heeft gemaakt, legt hij, zodra het in lid 9 bedoelde Europees besluit is ingetrokken, in het openbaar een verklaring
af dat er niet langer een buitensporig tekort in de betrokken lidstaat bestaat.
12. Het in de artikelen III-360 en III-361 bedoelde recht om een klacht in te dienen kan niet worden uitgeoefend in het kader van de toepassing van de leden 1 tot en met 6, 8 en 9 van dit artikel.
13. Nadere bepalingen betreffende de toepassing van de in dit artikel bedoelde procedure zijn opgenomen in het Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten. De Raad stelt bij Europese wet maatregelen vast ter vervanging van
voornoemd Protocol. De Raad besluit met eenparigheid van stemmen, na raadpleging van het Europees Parlement en van de Europese Centrale Bank. Onder voorbehoud van de andere bepalingen van dit lid, stelt de Raad op voorstel van de Commissie bij Europese verordening of Europees besluit de nadere bepalingen en definities voor de toepassing van dit Protocol vast. De Raad besluit na raadpleging van het Europees Parlement.

Dit artikel moet je kennen en mist zoals je ziet alle slagkracht die nodig is. Meen je dat het wel goed geregeld is dan moet je maar eens met Zalm gaan praten.

Artikel III-207
Bij Europese wet of kaderwet kunnen stimuleringsmaatregelen worden vastgesteld die erop gericht zijn de samenwerking tussen de lidstaten aan te moedigen en hun werkgelegenheidsbeleid te ondersteunen door middel van initiatieven ter ontwikkeling van de uitwisseling van informatie en optimale praktijken, verstrekking van vergelijkende analyses en advies, alsmede bevordering van een innovatieve aanpak en evaluatie van ervaringen, in het bijzonder door gebruik te maken van proefprojecten. Deze wet wordt vastgesteld na raadpleging van het Comité van de Regio’s en van het Economisch en Sociaal Comité. De Europese wet of kaderwet houdt generlei harmonisatie van de wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten in.

Als we het over absolute onzin gaan hebben is dit ook een mooie! Want wat beloven ze nu? Dat de EU vergelijkend onderzoek tussen overeenkomstige organisaties in Europa gaat initieren waarvan ze de resultaten openbaren? En dat moet dan gaan leiden tot stimulansen voor werkgelegenheid? Het zal mij benieuwen! Maar dan nog vind ik dit meer iets voor een kaderplan dan voor een grondwet!
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ok Dirk, je pakt het wel erg serieus aan, maar dat is alleen maar een goed zaak.

Even mijn reactie op jouw reacties, ervan uitgaande dat je getrokken conclusies de juiste zijn.
Dus het Europese beleid wordt vastgelegd door de afvaardiging van de ministers en dus ook alleen door hun. De grap is dat dit ook niet openbaar hoeft zoals later in de grondwet te lezen is. Wat er wordt besproken en waarom dingen worden besloten is dus een black-box in handen van de ministers.
Tja, daar kun je voor of tegen zijn, het vergoot in ieder geval de slagkracht enorm en een beetje vertrouwen in de regering kan geen kwaad.
Hier gaat naar mijn mening een stukje identiteit verloren. Hoewel ik voorstander ben van een Europese macht, vind ik wel dat je als land zelf deels moet kunnen bepalen waar je wel en niet aan deelneemt. Immers, wanneer wij vinden dat er in een ander land wel opgetreden dient te worden op kort termijn en Europa vindt van niet, dan meen ik dat wij onze eigen troepen moeten kunnen sturen. Deze regelgeving zou tegenstanders in de hand werken onze troepen terug te laten roepen daar het niet in Europees belang is.
Ik ben inderdaad van mening dat Nederland het liefst toch de bevoegdheid behoudt om zelf te bepalen of ze al dan niet troepen sturen. Nu ben ik er niet goed van op de hoogte hoor maar heeft Nederland wel eens als een "loner" een militaire actie uitgevoerd? Daar komt dan nog bij dat de gehele discussie niet hoeft te bestaan wanneer de grondwet uiteindelijk zo zal werken zoals deze gepland is. Dit aangezien een doel is om de lijnen op het gebied van defensie zo kort mogelijk te houden en eventuele brandhaarden waar ook ter wereld snel en adequaat aangepakt kunnen worden.
Even een kleine en fundamentele irritatie t.o.v. Europa.Ik ben immers van mening dat je zetels niet alleen kunt verdelen op basis van het aantal mensen. Een land als Nederland moet mijn inziens veel meer in te brengen in het Parlement dan op basis van het aantal inwoners. Anders sneeuwen al gauw de grote landen de kleine landen onder.
Ik ben het met je eens, maar we kunnen niet zeggen dat wij belangrijkere burgers zijn dan bijvoorbeeld polen. Een klein vast aantal zetels die je als land zou krijgen met daarbovenop nog eens een zetel per .... inwoners vind ik dan ook een mooier idee.
Hier heb ik dus moeite mee. Je kunt slechts ondersteunt door drie andere leden bezwaar aantekenen. Neem een land dat in een unieke situatie verkeerd, zoals Nederland met zijn drugsbeleid. Dan is het verdedigen van een dergelijk beleid erg moeilijk als je in je eentje geen voet aan de grond krijgt. Dit werkt conservatisme in de hand en dat is in mijn ogen zelden een goed uitgangspunt. Uitzonderingen op deze regelgevingen die unieke situaties beschermen heb ik althans nog niet gevonden in de regelgeving.
Dit beleid hoeft m.i. niet verdedigd te worden aangezien het hier nationale politiek betreft.
Weer een punt waar ik de logica niet van in zie. Waarom bij het niet functioneren van een enkel persoon het hele college naar huis sturen? De problemen die dat met zich meebrengt hebben we al gezien bij het aanstellen van de Commissie waarbij toen de Italiaan naar ik meen in opspraak kwam door praktijken die het daglicht niet konden verdragen, uit zijn verleden waarbij men hem in zijn functie wilde gedogen omdat anders de volledige Commissie naar huis gestuurd moest worden en “daar voelde men toen niet zo veel voor”.
Klopt schiet je niks mee op
Er komt dus een Europees aanschafbeleid voor nieuwe wapens. Dit kan dus inmenging gaan veroorzaken voor het bepalen van het Nederlands budget voor defensie door de EU.
Gezamelijk inkopen betekent ook gezamelijk kortingen en ook opvangen van eventuele missers/duurder uitvallende projecten zoals onze nieuwe JSF.
Dit is een lastige, want ik denk dat een gedetineerde gedwongen moet kunnen worden te werken voor zijn onderhoud, maar wat is precies dwingen?? Als je iemand nog steeds mag “overtuigen” dan...
Kijk pap en aardappels is standaard, voor het biefstukje moet hij werken (en hard als het aan mij ligt)

M.b.t. de economische beschouwing, ik wordt persoonlijk niet wijs van de wollige teksten en echt bindende zaken heb ik niet zo 1,2,3 kunnen bespeuren.

Ik ben overigens nog steeds voor de grondwet, mede naar aanleiding van een gesprek dat ik gisteren op het huisfeest met een studente Europees recht voerde.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Student Winkes, deel II en III komen er heus nog aan, maar ik kan je alvast vertellen dat ze veel gelijkenis met deel I zullen vertonen. Toch alvast even een reactie op je commentaar!

Het is leuk dat je graag vertrouwen hebt in de "regering". Echter de Raad bestaat niet uit mensen die ik gekozen heb. Het Parlement is het orgaan dat mijn vertrouwen dient weg te dragen, waar ik voor naar de stembus ga en die dus ook mijn mening moet verkondigen op Europees niveau. De Raad dient een orgaan te zijn die Europa van slagkracht kan voorzien door snel en adequaat beslissingen te kunnen nemen die vervolgens alsnog getoetst worden door het Parlement. Echter in de huidige regelgevingen komt dit in het geding. Door het oordeel van het Parlement voor de beslissing van de Raad te plaatsen wordt je slagkracht verminderd en krijgt de Raad een positie die lastiger te controleren is door het Parlement. Grappig is dan wel te horen dat een Dittrich juist de media volpompt met zijn trots dat het Parlement meer controletaken krijgt dan voorheen. Echter wanneer de controle voor de beslissing wordt geplaatst, is deze controlefunctie meer ceremonieel dan effectief.

Ik moet je overigens verzoeken de regelgeving rond de militaire acties nog eens goed na te lezen, want je mist wat info vrees ik. Nederland voert inderdaad nauwelijks "loner" (dit is geen Nederlands student Winkes!!) een actie uit. Ze doen het wel, maar veelal ondersteunende acties om in gebieden rust te brengen. Afgezien daarvan is het Nederland inderdaad aan gelegen zijn acties te coordineren via het Noord-Atlantische Verdrag. Iets wat ook terug te lezen is in de Europese grondwet. Je kunt echter niet een Europees leger nastreven als je er een verdrag op na houdt als het Noord-Atlantische waarmee je je bind aan landen als de VS. Deze verdragen moeten dan overgeheveld worden naar Europees niveau en niet als gedragsuitzonderingen in de grondwet worden opgenomen, want dan stel je jezelf als Nederland in een lastige positie. Welk verdrag krijgt voorrang? En als Europa een vuist wil maken tegen de VS kun je daar als Nederland dan aan meedoen? In de huidige regelingen zou het zelfs zo kunnen zijn dat je je als Nederland tegen Europa zou kunnen keren daar in deze grondwet het Noord-Atalantische voor gaat op het Europese.

Ten aanzien van de verdeling van het aantal zetels heb ik eigenlijk een simpele mening: krijgen we zetels en dus inspraak naar het aantal inwoners in Nederland dan betalen we ook slechts een deel van de Europese begroting naar verhouding van het aantal inwoners. Ik zie niet in waarom we als Nederland niet meer inspraak zouden krijgen wanneer we substantieel meer betalen aan Europa dan landen als Polen.

Wederom een puntje van kritiek student Winkes, want je gaat weer te kort door de bocht door te stellen dat het Nederlandse drugsbeleid niet vatbaar is voor Europese inmening daar het nationale politiek betreft. Deze grondwet biedt namelijk legio mogelijkheden voor Europese inmening. Vergeet niet dat we in deze grondwet toezeggen al het mogelijke te doen tegen criminaliteit, terrorisme en voor de gezondheid van de europese burger en weet ik welke punten zich verder niet allemaal lenen om het drugsbeleid aan op te hangen. Waarschijnlijk is het drugsbeleid op Europees niveau nog het makkelijkst aan te vechten met de gezondheidsclausule. Maar dat het nationale politiek betreft en daarom veilig is, is pertinent niet waar en slechts een kwestie van tijd na het aannemen van deze grondwet voor Europa zich erover zal buigen. De enige mogelijkheid van Nederland om het beleid dan te beschermen op Europees niveau is 8 medestanders te vinden om een veto uit te brengen... ga maar tellen.. wie? Duitsland? Belgie?

Wat bedoel je overigens met je opmerking "klopt, schiet je niks mee op" ..? Je schiet er niks mee op door de hele commissie naar huis te sturen? Of je schiet er niks mee op de rest van de commissie aan te houden? Iemand die niet functioneert moet naar huis... mensen die wel functioneren moet je laten zitten.

Bij de kosten voor de defensie kun je misschien wel zaken samen aanbesteden en tegenvallers opvangen. Het is niet zo dat ik mijn beleid wil laten bepalen door Europa. Als ik een JSF wil en geen Eurofighter zoals Frankrijk... dan wil ik een JSF. Als ik wil investeren in de luchtmacht en de marine en niet de grondmacht, dan wil ik niet door Europa opgelegd krijgen tanks te moeten aanschaffen, omdat Europa een "mooi dealtje kan sluiten".
M.b.t. de economische beschouwing, ik wordt persoonlijk niet wijs van de wollige teksten en echt bindende zaken heb ik niet zo 1,2,3 kunnen bespeuren.
Klopt... en daar ging het dan ook om! Met dergelijke wetten laat je teveel over aan de Raad. Het moet duidelijk zijn wat de regelingen zijn en welke vuist er gemaakt kan worden. Bij een dergelijke "wollige" tekst die elke daadkracht mist vraag je je af waarom het uberhaupt op papier wordt gezet. Zodat ik weet dat we er niks tegen gaan doen als een land een te groot begrotingstekort heeft? Is het niet juist de bedoeling dat landen zich aan de Europese richtlijnen gaan houden en daar enigzins toe gedwongen worden door mogelijke consequenties die als stok achter de deur worden gehouden ipv het moeiteloos kunnen negeren van deze richtlijnen omdat Europa er naar de grondwet toch niks tegen gaat doen?? Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Dirk,allereerst bedankt voor het zo zorgvuldig uitvlooien en interpreteren van al die teksten. Een paar vragen/opmerkingen:
Dirk wrote: Artikel I-23
De Raad van Ministers
2. De Raad bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om de regering van de lidstaat die hij vertegenwoordigt, te binden en om het stemrecht uit te oefenen.
3. Tenzij in de Grondwet anders is bepaald, besluit de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.

Altijd een heikel puntje. Dient de toezegging van een minister op Europees niveau danig bindend te zijn dat hij daarmee in theorie zijn eigen regering voor het blok kan zetten? Dit hebben we al een aantal keer gezien in de discussie over het terrorisme en de preventie met betrekking tot zaken als nieuwe paspoorten, het verplicht dragen van identiteitspapieren en het vrijgeven van persoonsgegevens in de luchtvaart.
Dit vind ik ook echt absurd. Een minister die zijn eigen regering kan binden. Ik wil aan jouw lijstje nog die die klucht met die softwarepatenten toevoegen. Ik ik ben daar faliekant tegen namelijk dus ik heb dat een beetje gevolgd. Onze minister Brinkhorst, (notabene van D66, de club die volksvertegenwoordiging toch hoog in het vaandel heeft staan, en in haar verkiezingsprogramma zegt tegen softwarepatenten te zijn), heeft na meerdere moties van onze 2e Kamer geweigerd om in de ministerraad de softwarepatenten te torpederen. Hij had er al ja tegen gezegd, en hij had geen zin in gezichtsverlies. Echt een waardeloze kerel, maar niemand heeft de mogelijkheid om 'm tegen te houden. De minister laten aftreden voor dit, dat ging de 2e Kamer ook weer te ver (150 waardeloze kerels & vrouwen dus). Als ik jou goed begrijp, wordt die situatie met die nieuwe grondwet zelfs geinstitutionaliseerd.

Nu was het europees parlement ook al tegen softwarepatenten, en de propagandamachine van Balkenende roept dat het europees parlement meer macht zal krijgen. Op de site van de staatstelevisie, sorry ik bedoel NOS, staat ergens dit:
NOS wrote: Het Europarlement, het enige democratisch gekozen instituut in de EU, krijgt meer macht. Als een meerderheid van het EP zich niet kan vinden in een Europese wet, zal die niet in werking treden. De hervorming is een erkenning van het feit dat het parlement de afgelopen jaren steeds meer invloed heeft gekregen.
Zou voor mij een reden zijn om voor de Europese "grondwet" te stemmen. Maar jij schrijft dit:
Dirk wrote: Artikel I-15
De coördinatie van het economische beleid en het werkgelegenheidsbeleid
1. De lidstaten coördineren hun economisch beleid binnen de Unie.
Daartoe stelt de Raad van Ministers maatregelen vast, met name globale richtsnoeren voor dat beleid.
Voor de lidstaten die de euro als munt hebben, gelden bijzondere bepalingen.

Dit is een eerste punt waarbij je naar mijn mening moet gaan opletten over waar de macht ligt. De raad van ministers (dit zal vaker terugkomen) neemt hier het besluit. Advies wordt ingewonnen bij het parlement, maar daar hoeft niet naar geluisterd te worden. Dus het Europese beleid wordt vastgelegd door de afvaardiging van de ministers en dus ook alleen door hun. De grap is dat dit ook niet openbaar hoeft zoals later in de grondwet te lezen is. Wat er wordt besproken en waarom dingen worden besloten is dus een black-box in handen van de ministers.
Beetje tegenstrijdig inderdaad. Maar 1 vraagje: wat jij aanhaalt gaat alleen over economisch beleid, hoe zit het dan met andere zaken?

Voor mij telt namelijk dat de boel democratischer moet worden dan het nu is, dan stem ik voor. Als het een nog sterkere dictatuur van de ministerraad wordt dan nu, dan stem ik tegen. Als ik er echt niks van begrijp, dan stem ik blanco.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Het blijft ten alle tijden mijn visie... en die zal ongetwijfeld gekleurd zijn. Echter na anderhalf keer de grondwet gelezen te hebben, heb ik het als volgt begrepen:

De macht van het parlement wordt inderdaad uitgebreid! Echter dit is (zoals ze dat op democratisch niveau altijd graag zien) op het vlak waarop ze de Raad kunnen controleren. De Raad mag dus minder achter gesloten deuren doen naar het Parlement toe en het Parlement heeft dus meer recht op info. Maar wanneer het neer komt op wie de beslissingen neemt en wie het laatste woord heeft dan is het antwoord gewoon De Raad. Zij zijn het "dagelijks bestuur" en zij nemen de beslissingen. Niet het Parlement dus... die controleren slechts! En afhankelijk van het onderwerp zit de controle voor het besluit!
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Mocht je denken dat ik zoek naar complottheorieen.... dit is weer een schitterend bewijs dat mijn opmerkingen simpelweg terecht zijn! Een begrotingstekrot wordt dus niet aangevochten en heeft dus verregaande gevolgen. Ik probeer dit weekend deel II en wellicht ook deel III te posten.. dan kan men zijn/haar mening nog opmaken voor de stemming. Winkes: als deze opmerking van Bolkenstein je niet overtuigd dan ga ik twijfelen aan je inschattingsvermogen! #vinger


Bolkestein heeft achteraf spijt van euro

Uitgegeven: 25 mei 2005 23:38
HILVERSUM - Bolkestein zou de VVD niet hebben geadviseerd om voor de euro te stemmen, als hij had geweten dat het stabiliteitspact niet gehandhaafd zou worden. Dat zei de oud-eurocommissaris Interne Markt woensdagavond in het televisieprogramma Nova.

In het stabiliteitspact spraken de twaalf landen die de euro invoerden af, dat ze hun begrotingstekorten niet hoger zouden laten oplopen dan 3 procent van het bruto binnenlands product. Frankrijk en Duitsland haalden dat niet, maar dat had geen gevolgen. De regeling is onlangs versoepeld.

"Als ik toen geweten had wat ik nu weet, had ik mijn partij niet geadviseerd om voor die muntunie te stemmen", zei Bolkestein die zich vorig jaar heftig verzette tegen het besluit van de Europese Commissie om af te zien van sancties.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Doet me ook denken..... Bas: mijn visie over waar de echte macht ligt in de Europese unie is tercht. Gisteren was er op Nova een mooi debat met ondermeer mensen als C. Eurlings (CDA europarlementarier) en ze konden geen van allen ontkennen dat de macht bij de Raad lag en niet bij het Parlement. Sterker nog... ze moesten zelfs toegeven dat als de Raad een besluit nam het Parlement er maar weinig tegen kon doen daar het Parlement GEEN rechten heeft om de Raad naar huis te sturen. Geen rechten dus... maar omgedraaid kan de Raad wel aansturen op het ontslag van een Parlementarier... dus ....
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Camille Eurlings ja. Die gast heeft bedrijfskunde gedaan op de TU, verklaart veel #smile Ik heb er helaas maar een stukje van gezien.

Dat het EP de ministerraad niet kan wegsturen is echt belachelijk. Dat lijkt me wel een voorwaarde, waarom noem je jezelf anders parlement? De ministerraad die een parlementslid naar huis kan sturen, meen je dat serieus? Het is al een beetje laat dus check 't morgen nog maar eens #bier

Ik krijg hoe langer hoe meer het idee dat ze voor de grondwet hun inspiratie hebben gehaald uit het Ermächtigungsgesetz #evil
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Maandag samen met Jorrit naar het Lijsttrekkerd-debat (we staan op de VIP lijst #bier ).
Ik zal jullie op de hoogte houden.
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Heren het spijt me, maar door de bedrijfspresentatie voor DSM maandag zie ik geen mogelijkheden tijd vrij te maken om deel II en III nog af te maken. Echter ben ik van mening dat deel I iig genoeg twijfels zou moeten hebben gezaaid, zodat u voor uzelf verder gemotiveerd genoeg zou moeten zijn vraagtekens bij de grondwet te plaatsen of u verder te verdiepen in wat er precies in de grondwet staat en daar uw eigen conclusies uit trekken. Neem in iedergeval een onderbouwd besluit op 1 juni wanneer u de keuze maakt tussen ja en nee.

PS: Nee stemmen omdat PJ Balkenende zich dan voor *** voelt staan wordt al als reden geaccepteerd #ja
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

goed, een dikke NON van Frankrijk dus. Wel grappig om te zien dat nu waarschijnlijk de franse regering ontslagen wordt en Chirac, die de grootste verkondiger van het JA was en via een referendum stemmen dacht te scoren, weer volledig onaangetast eruit zal komen.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Joerik wrote:grappig om te zien dat nu waarschijnlijk de franse regering ontslagen wordt en Chirac, die de grootste verkondiger van het JA was en via een referendum stemmen dacht te scoren, weer volledig onaangetast eruit zal komen.
Doet ie goed #held
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Naar aanleiding van het debat:
Rouwvoet is een goede debater, jammer dat ie zulke gekke ideeen heeft (humor heeft hij dan weer wel, zelf besef ook: "dit is denk ik de eerste keer in de geschiedenins dat meer dan de helft van Nederland het met het standpunt van de Christen-Unie eens is").
Van Bommel en Van As....daar ga ik geen woorden aan vuil maken.
Van Aartsen is ongelooflijk arrogant (doet ie goed) en Verhagen begrijpt vragen niet zo goed. O ja, dan hebben we Bos nog. Geloof ik de enige die 'eerlijk' verteld dat de grondwet niet ideaal is, maar zeker wel een hele verbetering.
Conclusie, de SP neemt DOM en IRRITANT klapvolk mee, mijn standpunt is niet gewijzigd, en ik denk dat wij als Rhetoricadispuut onze diensten moeten gaan aanbieden.
Wel goed dat ze een whisky-bar hadden. Jammer dat ik met de auto was #nietgoed
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Op de website van Martijn van Dam (2e kamerlid voor PvdA) staat een stukje over hoe de procedure rond softwarepatenten had kunnen verlopen als er een grondwet was geweest.

Voor geinteresseerden: Weblog Martijn van Dam

Ik zal een paar dingen quoten:
Martijn van Dam wrote: Het voorstel van de Europese Commissie is vervolgens in september 2003 in het Europees Parlement onder andere door de inzet van de PvdA-fractie flink aangepast. Hierdoor werd het voorstel sterk verbeterd en voor ons acceptabel. Met de grondwet houdt het parlement haar macht. Op dit onderwerp wordt die macht niet groter of kleiner
Oh de macht van het parlement wordt niet kleiner. Is weer een meevaller #bier
Martijn van Dam wrote:Vervolgens werd het voorstel naar de Raad van Ministers (waarin de ministers uit de verschillende lidstaten zitting hebben) gestuurd. In een werkgroep van de Raad werd dit voorstel zodanig aangepast dat het patenten op software weer mogelijk maakte.
Lekker bezig, die Raad. Ik dacht: nu gaat Martijn mij vertellen dat de grondwet dit soort gekonkel onmogelijk maakt #fidel
Martijn van Dam wrote: In de periode dat het voorstel bij Raad van Ministers lag werd er in het Europees Parlement een motie aangenomen waarin de Europese Commissie werd verzocht om een nieuw voorstel in te dienen. Deze motie werd echter genegeerd. Het is natuurlijk zeer ondemocratisch als een ambtelijk orgaan als de Europese Commissie een duidelijke wens van een meerderheid van het Europees Parlement zo naast zich neer leg. De Europese Grondwet compenseert dit ‘democratisch gat’ voor een gedeelte, door het zogeheten ‘burgerinitiatief’. Dit wil zeggen dat als burgers 1 miljoen handtekeningen verzamelen, zij de Europese Commissie kunnen verzoeken om met een bepaald voorstel te komen.
Ah, dus behalve een verzoek van het parlement kan er nu ook een verzoek van de burgers komen? Slechts 1e6 handtekeningen? #sip

Mensen laat het nog een keer tot je doordringen, hij schrijft echt: De Europese Grondwet compenseert dit ‘democratisch gat’ voor een gedeelte. Het gaat dus om het recht dat je een adviserende handtekeningenactie mag houden. Ja zo ken ik er nog wel een paar.

#nijntje

Ik geloof er helemaal niks van. Kom maar met een voorstel wat echt democratisch is. Ik voel me voor het blok gezet door de politiek: "het is nu nog ondemocratischer geregeld, dus stem hier maar voor." En nog mooier: "er is geen plan B." Het spijt me, maar ik heb er bezwaar tegen dat ik in het stemhokje sta met het mes op de keel.

NON #nietgoed
Post Reply