tv tip: woensel west

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

tv tip: woensel west

Post by Vandorp »

SBS 6, donderdag 24 maart, 21.55 u.
"Probleemwijken", afl. Woensel-West.
Koen
lid
Posts: 40
Joined: Sat 08 May, 2004, 19:13

Post by Koen »

speciaal voor iedereen die naar het gala gaat wordt deze aflevering volgende week woensdag herhaald.
User avatar
Frits
lid
Posts: 70
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 15:37

Post by Frits »

mooi, zou wellicht ook life tijdens het gala kunnen worden uitgezonden
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

kan iemand ff gewoon het artikel copieren? Ik moet registreren o.i.d.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

SBS-portret onthutst Woensel-West

Door TON LEENEN en LEO DE BOER

Woensdag 23 maart 2005 - Televisiezender SBS 6 zendt morgenavond een portret uit van de Eindhovense probleemwijk Woensel-West. Bewoners kregen gisteren alvast een voorproefje. Ze zien allerlei ’labiele’ mensen die helemaal niet in de wijk wonen.


Bewoners van Woensel-West kijken boos en verbaasd naar een voorvertoning van een tv-portret over hun wijk.
(Foto Kees Martens)

We hebben Ruud die wat rommelt met antiek en voor de rest ’schijt heeft aan de hele wereld’, zijn broer Cees die niet kan wachten tot z’n vaste prostituée terug is van vakantie, z’n vriend Huubke met wie Cees zich bezat in cafe-billard D’n Overkant en Mieke (’Mieke de Kiep’) die dan weer volgens Huubke weinig fijntjes haar diensten aan hem opdringt.

Dit is kortom een uit het leven gegrepen portret van een moeilijke wijk. Althans, zo presenteert SBS 6 de kijker morgenavond Woensel West in de serie ’Probleemwijken’.

Maar de enkele tientallen bewoners van de wijk die gisteravond tijdens de jaarvergadering van de huurdersvereniging Woensel-West een door het Eindhovens Dagblad op touw gezette voorvertoning zien, voelen zich voor schut gezet. Een oudere dame verlaat na tien minuten het zaaltje. „Ik woon 75 jaar in de wijk en ik heb alles wel gezien. Maar dit slaat alles. Het is een schande.“

Zo mist ze de scène waarin Cees inderdaad niet blijkt te kunnen wachten tot z’n vaste prostituée is teruggekeerd. Door de alerte SBS-televisiemakers is Cees uitgerust met een microfoontje, en dus kunnen we goed horen hoe hij aan z’n gerief komt achter het raam van een Dominicaans meisje.

Bajesklant

Ook de scène waarin Mieke huilend een brief leest van ’haar zoon, de bajesklant’, blijft haar bespaard. „Ik kan het gewoon niet lezen“, snikt Mieke. „Dat kon jij toch al niet“, roept iemand uit de zaal geërgerd-

baldadig.

Iemand anders merkt op dat ze dat mens ’hier helemaal niet kennen’ en dat die hier niet woont. En ’die vent’ (waarmee de antiekrommelaar wordt bedoeld), die komt hier ook niet vandaan.

Dat blijkt te kloppen. Van de vier ’hoofdrolspelers’ woont er maar eentje écht in de wijk. Een blijkt aan de Kronehoefstraat te wonen en een andere zelfs aan de Hastelweg, maar aan dat soort details stoort SBS 6 zich niet. De kijker hoeft evenmin te weten dat een aantal locaties die terloops de revu passeren -zoals café-billard D’n Overkant of een gokhal aan de Kruisstraat- buiten de wijk liggen. Weten de kijkers veel. Behalve dan natuurlijk in Woensel West.

„Schandalig“, vindt Angela Jeurissen de uitzending. „En dat ze daarvoor dan labiele mensen gebruiken. Want andere mensen kunnen ze er niet voor vinden.“ Of er is doodgewoon voor betaald. Want dat gerucht zingt al weken door de wijk en stak ook al bij voorafgaande afleveringen de kop op. Maar dat ontkent SBS 6.

„Ze boren Woensel-West gewoon de grond in“, zegt voorzitter Toos Bosch van de huurdersvereniging. „Terwijl we juist proberen de boel op te krikken“.

Netwerk-inspecteur Hans Schalkwijk bekeek de videoband gisteren ook. Met hem is door de tv-makers niet gesproken. En dus kon hij ze ook niet vertellen dat de overlast en criminaliteit door de gezamenlijke aanpak van buurtbewoners, politie, woningcorporaties, hulpverleners en gemeente sinds twee jaar spectaculair dalen.

Schalkwijk: „Dit is geen portret van een probleemwijk, dit gaat over een aantal probleemmensen zoals je die in elke volkswijk hebt en van wie nu misbruik wordt gemaakt.“
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Sakkers: programma SBS6 over Woensel-West is laster

Door ROELOF KLEIS

Donderdag 24 maart 2005 - EINDHOVEN – Burgemeester Sakkers van Eindhoven overweegt SBS6 te laten vervolgen wegens laster. De burgemeester is boos over de manier waarop de wijk Woensel-West wordt neergezet in het programma Probleemwijken.

„Onvoorstelbaar dat deze omroep een wijk die zo aan het verbeteren is zó wegzet. Er zijn gewoon enkele mensen uit die wijk gezocht die genoeg problemen hebben. Een stelletje goedkope figuren geeft op die manier een totaal verkeerd beeld van de wijk. En het ergste vind ik het nog voor de burgers van Woensel-West. Die gezichten in de krant zeggen genoeg: gaan jullie zó met mijn wijk om.“

Sakkers wil het er niet bij laten zitten. Juristen op het gemeentehuis gaan uitzoeken of SBS6 vervolgd kan worden voor laster. „Als persoon kun je zoiets doen. Ik vraag me af of je ook als gemeente zo’n klacht kunt indienen. Een product dat zo’n verkeerd beeld levert, waar mensen zich niet in herkennen, dan stel ik de vraag of je dat kunt laten zien. Dat laat ik uitzoeken.“

SBS6 snapt niet waar Sakkers zo boos over is. „Het enige dat wij doen is registreren wat er gebeurt in zo’n wijk. Dat laster noemen is het ontkennen van de werkelijkheid“, laat woordvoerder Eric Dekker weten. „Dit gebeurt in de wijk. Dit is de dagelijkse praktijk, en die maken wij voor een breed publiek inzichtelijk.“

Maar daarover verschillen de meningen. Zo wonen drie van de vier mensen die in de documentaire prominent aanwezig zijn niet in Woensel-West. Desgevraagd bevestigt SBS6 dat dat klopt. „Maar wij zeggen ook nergens dat die mensen er allemaal wonen. Maar zij komen er allemaal wel regelmatig en maken dus deel uit van het dagelijks reilen en zeilen van de wijk. Het is niet zo dat we die mensen van elders naar deze wijk gehaald hebben.“

Sakkers krijgt steun uit de hoek van de raamexploitanten. In de uitzending zit een geluidsopname van een gesprek van hoofdrolspeler Cees met een prostituee tijdens het bedrijven van de liefde. „Ik vraag me af of ze dat zomaar kunnen doen. Zonder mijn toestemming iets opnemen. Dit pik ik echt niet. Ik ga nu nog aangifte doen.“

De politie heeft de opnames van SBS6 gescreend op racisme. Met als doel uitzending te voorkomen. Van racisme was evenwel geen sprake.

©Mieke de Kiep voelt zich ook bedonderd door SBS/Stad en Streek/21
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Was het niet toevallig ook SBS die bij een programma, die zuipende jongeren in, ik meen Terschelling, tegen elkaar opzette en betaalde om fietsen te jatten en te gaan rellen toen ze zat waren.

Ik snap niet dat een zender als SBS hier gewoon mee door kan gaan. Dergelijk kijkersbedrog is zeer kwalijk, dit kost veel mensen veel geld. De huizenprijzen in Woensel zullen er niet op vooruit gaan en in Terschelling was het ook al niet super voor het imago.
Ik vind daarom ook dat SBS voor dit soort gedrag aangeklaagd dient te worden.

Net als Marcel van Dam (de hypocriete rooie rakker), met zijn exota-flessen en Willibrord Frequin (geen commentaar) met zijn hoofden-affaire en xtc-labs.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Exota-affaire

http://www.coenverbraak.nl/frequin.htm
User avatar
Mr. Bubble
lid
Posts: 43
Joined: Thu 08 Apr, 2004, 20:01

Post by Mr. Bubble »

Ik heb 't gisteren gezien. 't was werkelijk hilarisch. Natuurlijk ook diep en diep triest. SBS is er wel in geslaagd de allergrootste debielen voor de camera te sleuren.
Ik kan me voorstellen dat woensel-west daar niet gelukkig mee is.

bewoner Woensel-zuid
User avatar
Joost
lid
Posts: 47
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 8:50
Location: Rosmalen

Post by Joost »

helaas gemist, kon SBS niet ontvangen in zuid Duitsland, woensdag ff de herhaling meepikken.

groeten

ir van Gorp, reeds 27 jaar woonachtig in Woensel #koning
User avatar
Dennis
lid
Posts: 61
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 10:30
Location: Eindhoven

Post by Dennis »

Joost en anderen,

ik heb de herhaling opgenomen, hierbj de digitale versie van probleemwijk Woensel-West.

http://tauserver.wtb.tue.nl/tauserver/m ... l_west.mpg


Groeten,

Dennis
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Dennis wrote: ik heb de herhaling opgenomen, hierbj de digitale versie van probleemwijk Woensel-West.

http://tauserver.wtb.tue.nl/tauserver/m ... l_west.mpg
Het is dus een Mpeg-2, van 535 MB. Het werkt als een tiet, Dennis! Ik heb gisteren dit bestandje op een CD-RW gefikt (dat past dus mooi, echt perfect dit), en ik kon 't in m'n DVD-speler afspelen (een echte Lenco, soort Aldi-huismerk). Het beeld is slechter dan van TV uiteraard, maar er is goed naar te kijken. Het geluid is zeer goed.
User avatar
Rik
lid
Posts: 158
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 14:31
Location: Mainz

Post by Rik »

Bedankt Dennis, dankzij jou is het hier in Polen ook te bekijken. (er moest wel mplayer aan te pas komen, de bekende merken weigerden het af te spelen.)
Erg sensatiegerichtte 'documentaire' vind ik het. Er wonen nu eenmaal dit soort idioten in Nederland, dus ook in Eindhoven. Dit doet het beeld van Eindhoven geen goed.
Heeft iemand iets vernomen van de juridische strijd tussen de gemeente Eindhoven en SBS?
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Aangezien de uitzending heeft plaatsgevonden, zal de gemeente Eindhoven de strijd wel niet gewonnen hebben.
Hoe het zit met de aantijging t.b.v. laster weet ik niet. Het wordt op de website van de gemeente (www.eindhoven.nl) ook volledig stil gehouden.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

nu.nl wrote: DEN BOSCH - In de Graafsewijk in Den Bosch is het donderdagavond onrustig geweest. In een huis in de buurt werden ruiten ingegooid, waarop bewaking voor de woning is ingesteld. De politie heeft een persoon aangehouden, die voorwerpen naar agenten gooide.

<KNIP>

De agressie van de buurtbewoners richtte zich op het huis van een man die in de SBS-uitzending verklaarde dat hij wel eens seks had gehad met zijn stiefdochter. De politie had tevoren al het vermoeden dat er na de uitzending wat zou kunnen gebeuren in de Graafsewijk, aldus de woordvoerster. Daarom had de betreffende man het advies gekregen zijn huis te verlaten. Dat had hij gedaan.

Ook hield de politie al op voorhand voldoende personeel achter de hand om te kunnen ingrijpen. Buurtbewoners vernielden ruiten van het huis van de man en gooiden huisraad op straat. De politie maakte daaraan na korte tijd een einde. Tijdens de onrust zijn ook enkele brandjes gesticht. De brandweer heeft ze geblust of gecontroleerd laten uitbranden.
De burgemeester van Eindhoven kan rustig slapen, Den Bosch heeft ons overtroffen.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Valt SBS dit te verwijten?
De 31-jarige man uit de Groningse Oosterparkwijk zou zelfmoord hebben gepleegd naar aanleiding van zijn rol in het televisieprogramma. Waarom in het algemeen het aantal zelfmoorden in gevangenissen stijgt, is justitie niet duidelijk. "Maar de gevangenispopulatie stijgt en het is geen doorsnee van de bevolking", zegt een woordvoerder.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Ik zie hierin toch een complot van de staat! Dit is namelijk DE oplossing voor het cellen-tekort. SBS6 programma's laten maken over probleemwijken, die vaak niet meer zijn dan normale volksbuurten, en dan maar hopen dat een of andere domme randdebiel zichzelf voorbij lult en er vervolgens in dit aardse bestaan geen heil meer in ziet. Prima! Ga zo door!!!
Post Reply