NO ANSCHLUSS!!!

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

NO ANSCHLUSS!!!

Post by Peter-Jan »

Image

Ik begrijp dat Engels en Duits tegelijk lullen een beetje moeilijk is voor die Taiwannertjes maar het is natuurlijk ook een zieke actie van die Chinese. De macht van de Chinese begint al steeds duidelijker te worden want geen één ander land durft er serieus iets van te zeggen. Ik vraag me af hoe die Chinese er zelf eigenlijk over denken, het gewone volk dus (Jeroen, Pieter wellicht weten jullie dat). Worden die lekker dom gehouden weten ze dus niks of worden ze willens en wetens geïndoctrineerd?
Guest

Post by Guest »

Interessant PJ dat je dit onderwerp aansnijdt.

Om de situatie omtrend Taiwan iets beter te begrijpen, is het wel vereist
enige kennis van de geschiedenis te hebben, alvorens conclusies te trekken

De geschiedenis

Na de tweede wereld oorlog ontstond er in China een machtsvacuum. Het consortium bestaande uit het communistische leger van Mao en de Kuomintang(tegenstander van communisme en oorspronkelijk regerende macht) had de Jappen er uit gekicked. Hierna gingen ze weer elkaar afslachten.
Hoewel de Kuamintang op papier zeer machtig was, verloor het door corruptie en eigen belang van de soldaten steeds meer gebied. Veel Kuomintang soldaten liepen ook over naar 'The Peoples Army' van Mao. Uiteindelijk is de leider van de Kuamintang, Chiang Kaishek samen met de resten van z'n leger en de totale goudvoorraad van China gevlucht naar het eiland Taiwan. Om de regio stabiel te houden is vervolgens de Amerikaanse vloot tussen Taiwan en China gaan liggen.
Taiwan werd op dat moment bewoond door 2 kippen en 3 boeren ofzo, wat dus niets kon doen aan een leger van ongeveer 4 miljoen soldaten. Kortom het eiland is gewoon overgenomen.
Tijdens de dynastieen behoorde Taiwan gewoon tot China. Het is echter een gekoloniseerd door......Nederland. Laf als wij Nederlanders zijn, is het eind 19e eeuw weer terugveroverd door de Chinezen. Later heeft Japan nog veroverd, maar na WO II, hadden zij genoeg te doen om hun eigen eilandje op te bouwen en hebben het natuurlijk laten varen.

De huidige situatie

Als je op straat met een gemiddelde Chinees gaat praten over Taiwan, moet je a) oppassen dat je geen klap krijgt, omdat ze spontaan 'agressief' worden en b) staan ze al jaren te trappelen om deze 'afvallige provincie', zoals ze het noemen, terug te pakken. Daarnaast is het eiland natuurlijk erg welvarend, wat voor China een extra reden is om het terug te eisen.
Taiwan heeft echter genoeg redenen om dit laatste niet te accepteren. De voornaamste ligt in het feit dat het nu bewoond wordt door nazaten van de Kuomintang, deze mensen worden min of meer gediscrimeerd in China. Zij krijgen de pauper baantjes en verdwijnen af en toe. Daarentegen gebruikt(e) het Westen vaak Taiwan als springplank om de Chineese markt te penetreren. Zo zijn de CEO's van Philips in China allemaal Taiwanezen, wat de gemiddelde werknemer daar niet leuk vind. Dit heeft Philips trouwens zelf nog niet echt door volgens mij.
China heeft historisch gezien wel recht op eilandje volgens mij. Tot voor kort gebruikte Amerika, Taiwan als pressure middel voor China, echter de machtsverhoudingen veranderen en de VS kunnen niet zomaar China gaan provoceren en houden Taiwan dus geen/minder de hand meer boven het hoofd.

Conclusie

China zal niet rusten voor het Taiwan onder de duim heeft, omdat simpelweg 95% van de bevolking de haat voelt jegens het landje/eilandje, zij hebben de 'One China policy' dan ook hoog in het vaandel staan.
Taiwan zal wel gek zijn om zich te onderwerpen, het heeft een modern leger, veel geld en bondgenoten zoals Singapore.
Het is dus wachten op een escalatie of een of ander vredesproces. Overigens erkennen vele landen Taiwan niet als land incl. Nederland.
Ik zelf verwacht dat er binnen nu en 10 jaar een vergelijkbare Hong Kong overeenkomst wordt gesloten, waarbij Taiwan zich bv. over 50 'teruggeeft' aan China.
User avatar
Frits
lid
Posts: 70
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 15:37

Post by Frits »

dit was dus mijn mening.

Frits
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Wat kunnen we hiervan leren????

Nederland moet zijn eilanden niet meer laten veroveren en eilanden ooit door Nederland beheerd kunnen het in de toekomst erg goed gaan doen. Om New Amsterdam aan de Engelse te verkopen was wellicht verstandig gezien het feit dat de hele Engelse vloot in de buurt was. En Taiwan zal ook wel onhoudbaar zijn geweest....maar over 100 jaar is Ameland waarschijnlijk the Capitol of the World #koning
Pieter
lid
Posts: 151
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 22:29
Location: Veldhoven
Contact:

reactie vanuit china

Post by Pieter »

Heren,

Bij deze een reactie vanuit China zelf. Laat mij eerst de opmerking plaatsen dat ik in Shanghai zit, wat betekent dat ik niet 100% voor de rest van China kan spreken. Het land is zo divers, dat er overal wel een andere mening over de kwestie bestaat.

Ik had over de kwestie Taiwan recentelijk een interessant gesprek met een Chinese collega van mij. Hij is geboren en getogen in Shanghai en is nog nooit buiten China geweest. Dit betekent echter niet dat hij verstoken is van buitenlandse media. Hij kan over de meeste onderwerpen goed meepraten en weet volgens mij best goed wat er allemaal speelt op de wereld. Mensen hebben hier allerlei wegen om aan dat soort informatie te komen.
Over de kwestie Taiwan wist hij mij het volgende te vertellen:
Volgens hem was het beter dat Taiwan weer bij China komt. Zijn belangrijkste reden daarvoor was dat families gescheiden zijn door de kwestie. Maar hij gaf aan dat de kwestie met onderhandelen opgelost moet worden. Een gewapend conflict zou namelijk verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de rest van de wereld.
De kracht van het Chinese leger moest zeker niet onderschat worden. Zowel in mankracht als materieel is China sterk. Mensen zijn hier bereid te vechten. Vooral mensen van het platteland, die elke dag in hetzelfde patroon leven en hebben geen uitzicht hebben op verbetering. Een oorlog geeft hun de kans hogerop te komen, wat hen motiveert om te vechten.
China heeft volgens hem atoomwapens. Ook zou de duikbootvloot zo groot in aantal zijn dat het voor grootmachten onmogelijk zou zijn om alle duikboten tegen te houden en er dus altijd wel een door de linies heen zou komen, die dan aanzienlijke schade aan zou kunnen richten.

Toch kan ik hier echter niet teveel over praten, aangezien er ook mensen van de communistische partij op mijn afdeling zitten. Door er te openlijk over te spreken kun je in de problemen komen. Of het waar is weet ik niet, maar ik heb ook weinig behoeft om het uit te proberen.

Een laatst opmerking. Recent is er voor het eerst sinds lange tijd weer een commerciele rechtstreekse vlucht geweest naar Taiwan. Mensen reizen nu nog steeds via Hong Kong naar Taiwan, wat de reis behoorlijk lang en kostbaar maakt. Hier komt dus nu misschien verbetering in.

In de kranten hier heb ik er helaas nog niet zoveel artikelen over gelezen. Het enige stukje wat een beetje hieraan gerelateerd was ging dus over die vluchten.

Als er meer interessante info hierover verschijnt zal ik u natuurlijk op de hoogte stellen.

Met neutrale groet,

Student Scheijgrond
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Re: NO ANSCHLUSS!!!

Post by Vandorp »

Peter-Jan wrote:maar het is natuurlijk ook een zieke actie van die Chinese. De macht van de Chinese begint al steeds duidelijker te worden
PJ, zou je alsjeblieft wat netter kunnen spellen? Het leest uitermate vermoeiend op deze manier. Wat zijn toch in Godsnaam die "Chinese" waar je het steeds over hebt? Een inwoner van China wordt een Chinees genoemd als het een mannetje is, Chinese als het een vrouwtje is en Chineesje bij een klein exemplaar (m/v). Ik weet verder wat een Chinese vaas is, wat Chinese mensen zijn en wat Chinees voer is.

Meerdere inwoners van China worden Chinezen genoemd. Of Chineesjes als ze niet zo groot zijn. Het woord Chinezen wordt trouwens ook gebruikt als in "we gaan vanavond lekker Chinezen"; dat kan dan betekenen dat je bij Mei Wa gaat zitten of een plastic bakje nasi gegarneerd met een lapje ham & ei laat aanrukken.

Nu kan ik me niet voorstellen dat iemand die de lagere school met goed gevolg heeft afgelegd bovenstaande nog niet wist dus ik vermoed dat jouw gebruik van het woord Chinese een stijlmiddel is in het turbo-taaltje waar jij je van bedient. Ik stel voor dat je dit soort wartaal alleen maar gebruikt in de communicatie met je Br33z4h-sletjes op MSN.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Bas,

Ik ben het wel met je eens, maar PJ is dislectisch, dus de verwijten zijn in dit geval niet op zijn plaats. Scherp houden blijft natuulijk wel een goede zaak.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote: Ik ben het wel met je eens, maar PJ is dislectisch, dus de verwijten zijn in dit geval niet op zijn plaats. Scherp houden blijft natuulijk wel een goede zaak.
Oh oke. Dan is het maar goed dat ik in het eerste gedeelte van m'n betoog netjes heb uitgelegd hoe het zaakje werkt.
Post Reply