Standpunten wilders

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Standpunten wilders

Post by Jasper »

Heren,

ik ben benieuwd naar jullie mening over de tien standpunten van Wilders.
Vier provincies

Van twaalf provincies moet Nederland terug naar vier. De overheid kan met 50 procent minder ambtenaren toe. Een nieuwe regel mag in Wilders' visie pas worden ingevoerd als er eerst twee zijn afgeschaft.

Grenzen dicht

Verder moeten de Nederlandse Antillen uit het Koninkrijk worden gezet en moet Nederland zelf binnen de Europese Unie een status aparte eisen om zo het eigen immigratiebeleid te kunnen voeren. Daarbinnen gaan de grenzen vijf jaar dicht voor niet-westerse allochtonen.

Maximum

"Nederland is vol", stelt Wilders. Politieke vluchtelingen zijn alleen welkom als ze echt nergens in hun eigen regio terechtkunnen, met een maximum van 5000 per jaar. Het aannemen van de Nederlandse nationaliteit kan pas als iemand meer dan tien jaar in Nederland werkzaam is geweest en geen enkel misdrijf heeft gepleegd. Tot die tijd is er geen aanspraak mogelijk op de sociale zekerheid.

'Three strikes out'

Op het gebied van veiligheid en criminaliteit herhaalt Wilders zijn pleidooi van 'three strikes out': na drie geweldsmisdrijven volgt automatisch een levenslange gevangenisstraf. Wilders heeft liever vijf gevangenen in een cel dan een veroordeelde te vroeg terug op straat.

Preventief

Hij wil verder onbewaakt proefverlof voor tbs'ers en taakstraffen voor geweldsdelicten afschaffen. Preventief fouilleren moet in heel Nederland voor de politie mogelijk worden.

Opzeggen

Wie geweld pleegt en een dubbele nationaliteit heeft, moet worden uitgezet naar dat land van herkomst. Nederland moet daarvoor desnoods internationale verdragen opzeggen.

Verbod

Wilders wil artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs) laten bestaan, maar wil een verbod op het oprichten van islamitische scholen. Radicale imams moeten worden uitgezet en moskeeën waar radicaal gepreekt wordt, gesloten.

Onverenigbaar

Grondrechten moeten ontnomen worden aan mensen die de rechtsstaat met geweld willen bestrijden. "Islam en democratie zijn onverenigbaar", meent Wilders. Hoofddoekjes in publieke functies moeten verboden worden.

Nederland uit EU

Wilders is tegen de Europese Grondwet en tegen toetredingsonderhandelingen met Turkije. Als Turkije ooit bij de EU komt, moet Nederland er uit stappen, meent hij.

Vrijheid

Vrijheid van meningsuiting is voor Wilders het belangrijkste grondrecht. "Een imam die een politicus dood wenst, mag dat - hoe verwerpelijk ook - wensen en zelfs uitspreken", schrijft Wilders.

Hij verwijst daarmee onder anderen naar de Nederlandse imam Abdul-Jabbar van de Ven die in een EO-televisieuitzending onlangs stelde dat hij het niet erg zou vinden als Wilders zou sterven aan bijvoorbeeld kanker.
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

Post by Peter-Jan »

Ik heb niks tegen "kleurspoelingen". Ik heb iets tegen het "uitwassen van kleurspoelingen".

In het begin (net na het vertrek bij de VVD) vond ik hem wel sterk. Hij liet zijn eigen principes duidelijk de boventoon voeren in zijn debatten. Nu echter vind ik dat hij flink aan het doorslaan is #nee . Zijn 10 punten plan is gewoon een uitgetypt verslag van 10 dagen koffie drinken met een paar bajes klanten (zijn huisgenoten). Ik denk wel dat hij hier veel stemmen mee gaat krijgen maar het zijn een beetje onrealiseerbare plannetjes. (winky ik denk dat jij er dus maar op moet gaan stemmen).
Nog steeds goed aan hem vind ik echter dat hij nog steeds probleem punten aan durft te stippen. Maar goede (of zinnige) oplossingen heeft hij niet. Ideaal lijkt mij het als hij max zo'n 10 zetels krijgt en lekker vier jaar lang tegen allerlei punten aan gaat schoppen #bonk . De zaak een beetje scherp houden dus, meer niet.
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

vooral zijn standpunten ten opzichte van de EU vind ik zo kort door de bocht, bijna kinderachtiog zelfs. Over Turkije spreekt hij bijna als een klein kind: ik wilniet dat Turkije er bij komt en anders doen wij lekker niet meer mee... Jah, like who cares? Hier overschat Wilders toch wel de invloed van nederland binnen de EU, met maar 16 miljoen inwoners zijn wij redelijk machteloos tegen landen als Frankrijk en Duitsland.

Erg tegenstrijdig vind ik het punt
Verbod

Wilders wil artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs) laten bestaan, maar wil een verbod op het oprichten van islamitische scholen. Radicale imams moeten worden uitgezet en moskeeën waar radicaal gepreekt wordt, gesloten.
met het laatste punt
Vrijheid van meningsuiting is voor Wilders het belangrijkste grondrecht. "Een imam die een politicus dood wenst, mag dat - hoe verwerpelijk ook - wensen en zelfs uitspreken
Verder vind ik zijn systeem three strikes out wel goed, de criminelen hier in nederland worden nog steeds te veel als vakantiegangers behandeld, 2 gedetineerden per cel moet zeker te doen zijn. Eveneens het ontnemen van de dubbele nationaliteit bij geweldpleging vind ik terecht.

Verder kan ik me moeilijk voorstellen dat we naar 4 provincies gaan. Ik denk dat dat veel weerstand zal oproepen... in bijvoorbeeld Limburg?
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Re: Standpunten wilders

Post by Mo/ren »

Vier provincies

Van twaalf provincies moet Nederland terug naar vier.
Ik ben geen staatkundige, maar ik kan me voorstellen dat dit een verbetering zou zijn. De randstad heeft hele andere problemen in vergelijking met de achterhoek.
De overheid kan met 50 procent minder ambtenaren toe. Een nieuwe regel mag in Wilders' visie pas worden ingevoerd als er eerst twee zijn afgeschaft.
Tsja...heeft ie net een puntje gescoord, haalt hij alles weer onderuit door met zo'n zinlose opmerking te komen. Een regel is goed of niet, klaar. Aantallen zeggen niet zoveel. Minder regels is goed, maar niet 'omdat het er dan minder zijn'.
Nederland zelf binnen de Europese Unie een status aparte eisen
Waarschijnlijk is hij vergeten dat de EU voor Nederland behoorlijke voordelen heeft. Wel eens gehoord van handel enzo??? Volgens mij iets wat Nederland wel eens doet.
Daarbinnen gaan de grenzen vijf jaar dicht voor niet-westerse allochtonen.
Even daargelaten dat dit discriminatie is (waarom zouden we wel domme Amerikanen binnen laten...) vind ik het helemaal niet erg om bij de Chinees chinees te gaan halen een een vietnamese loempia op zijn tijd is best lekker. Maak liever een grondige analyse met betrekking tot inburgerings problemen en los dat vervolgens op. Beetje struisvogel politiek, als ze niet komen, dan hebben we ook geen problemen.


"Nederland is vol", stelt Wilders
Wel eens in Flevohof geweest?
Politieke vluchtelingen zijn alleen welkom als ze echt nergens in hun eigen regio terechtkunnen, met een maximum van 5000 per jaar.

Dus vluchteling # 5001 is opeens geen politieke vluchteling meer....Daarnaast willen politieke vluchtelingen vaak juist terug naar hun land. Waarom zijn ze vluchteling? Omdat ze het niet eens zijn met het huidige regime in een land EN zich daar tegen uitspreken. Waarom doe je dat? Omdat je om zo'n land geeft. Lijkt me.
'Three strikes out'
Toenemende straffen zou kunnen helpen. Volgens mij is het echter 'pakkans * stra'f wat uiteindelijk telt. Dus zorg eerst eens dat die pakkans vergroot wordt.
Wilders heeft liever vijf gevangenen in een cel dan een veroordeelde te vroeg terug op straat.[\quote]
Ik zie het verband tussen deze twee niet. Klinkt wel mooi...
Wie geweld pleegt en een dubbele nationaliteit heeft, moet worden uitgezet naar dat land van herkomst.
Onzin, wie geweld pleegt moet berecht worden en vervolgens vastgezet worden.
Wilders wil artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs) laten bestaan, maar wil een verbod op het oprichten van islamitische scholen.
Beetje dubbelzinnig. Schaf dat hele artikel gewoon af, maar ja....dan krijg je ruzie met Christelijk Nederland he. En dat is toch een deel van zijn achterban.
Grondrechten moeten ontnomen worden aan mensen die de rechtsstaat met geweld willen bestrijden.
Ja, en dan zetten we een eigen Guantanamo op op Texel ofzo.....
Als Turkije ooit bij de EU komt, moet Nederland er uit stappen, meent hij.
Hij heeft het recht dat te vinden. Het lijkt mij ook zeer verstandig om ons van Europa af te richten. Nederland is groot genoeg om een isolationische politiek te voeren.
Vrijheid van meningsuiting is voor Wilders het belangrijkste grondrecht. "Een imam die een politicus dood wenst, mag dat - hoe verwerpelijk ook - wensen en zelfs uitspreken", schrijft Wilders.
Af en toe heeft hij wel gelijk. Zelfs Wilders mag zeggen wat hij wil.
Hij verwijst daarmee onder anderen naar de Nederlandse imam Abdul-Jabbar van de Ven die in een EO-televisieuitzending onlangs stelde dat hij het niet erg zou vinden als Wilders zou sterven aan bijvoorbeeld kanker.
Ik vond al dat zijn haar een vreemde kleur had.
Koen
lid
Posts: 40
Joined: Sat 08 May, 2004, 19:13

Post by Koen »

Wilders heeft liever vijf gevangenen in een cel dan een veroordeelde te vroeg terug op straat.
Ik zie het verband tussen deze twee niet. Klinkt wel mooi...
Er worden tegenwoordig toch echt gevangenen vervroegd vrijgelaten i.v.m.het cellentekort. Dat is het verband
Post Reply