Referendum grondwet EU?

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

Referendum grondwet EU?

Post by Peter-Jan »

Heren,

afgelopen tijd is er nogal wat te doen geweest rond het eventuele referendum dat gehouden moet worden onder de Nederlandse bevolking over het aannemen van een Europese grondwet. En ik vroeg me af hoe jullie daar over denken.
Ik denk namelijk dat een eventuele Europese grondwet belangrijk voor ons kan zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat enkele van ons voor hun werk in een ander Europees land zullen moeten gaan werken, wellicht heb je dan meer aan een EU-grondwet dan aan een Nederlandse grondwet.

In de discussie stonden eigenlijk twee dingen centraal:

1) mensen weten niet wat er in die eventuele grondwet komt en wanneer hij en waar hij van toepassing is. Ik hoorde elk TV-programma en krant reppen over onderzoeken dat niemand dat wist. Ik zelf weet het ook niet precies. Jammer vind ik dan ook dat geen enkel TV-programma dan wel krant de moeite neemt om het ook even uit te leggen. Zelfs de Elsevier die toch meestal redelijk goed publieke discussies kan publiceren liet het afweten. Weet iemand van jullie een goede site waar het een en ander uitgelegd staat? Ik vind namelijk dat wij toch in ieder geval wel moeten weten waar het om gaat.

2) Moet Nederland zoiets beslissen via een referendum? Aangezien dit eigenlijk een heel andere discussie is en het mij in deze post vooral gaat over de inhoud van de grondwet wil ik toch het volgende kwijt. In Nederland wordt nooit een referendum gehouden. Vooral doordat VVD-held Wiegel #held dit zolang heeft weten tegen te houden met als belangrijkste argument: "Mensen die niet weten waar ze het over hebben moeten niet kunnen beslissen via een referendum". (Als de meute dus niet weet wat het verschil is tussen appels en peren moet je ze zeker niet vragen welke te kiezen).
En juist nu, als alles en iedereen aantoont dat de gemiddelde Nederlander niet weet waar het over gaat, bedenken ze dat een referendum wel leuk is om te beslissen over het al dan niet aannemen. Waar gaan we heen?

Tevens vraag ik me af wat er dan gebeurt als Nederland nee zegt.

Peter-Jan
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

Post by Peter-Jan »

Volgens mij heeft Wiegel #fidel geroken dat er toch een paar jonge honden met het referendum aan de haal zijn gegaan.

http://www.nu.nl/news/486514/11/_Wiegel ... itiek.html

Er is toch ook niet voor niks het spreekwoord; "geen slapende honden wakker maken".

pj
Post Reply