Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Vandorp »

Een van de wat heftigere apparaten in Nederland is het ir. D.F. Woudagemaal. Gebouwd in 1920 dus geen printplaten en elektro maar gewoon heel veel staal, stoom, zuigers, drijfstangen en riemen. staat op de Unesco lijst als werelderfgoed maar wordt ook nog steeds sporadisch ingezet om Friesland droog te malen. Deze week is het weer zo ver:
Woudagemaal.nl wrote:Het Woudagemaal in Lemmer blijft donderdag 27 en vrijdag 28 december nog in bedrijf en is beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur geopend voor publiek.
Ik rij er vrijdag 28 december heen, vertrek 8:00 u. Dat betekent dat er 4 plaatsen vrij zijn in de Funfer voor Tau-leden die willen meerijden (ies graties). Geef je op via een reply op deze post. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!

http://woudagemaal.nl/

User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Bram »

Bas lijkt me vet maar ik heb stage. Ik weet trouwens niet of veel mensen dit bericht nu gaan zien, ik zet hem even op de Whatsapp. Joerik is ook in Nederland, misschien dat die wel tijd/zin heeft?
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Joerik »

Inderdaad erg vet. Leuk initiatief ook Bas, hulde. Heb helaas geen tijd om mee te gaan morgen, weinig tijd te besteden en veel te doen dit weekje in Nederland!
Veel plezier!
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Bram »

Bastian is enthousiast
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Vandorp »

Deelnemers tot nu toe:

0. ikzelf
1. Bastian
2. Eggie

We vertrekken iets later (9.00 of zo) omdat Eggie nog een afspraak heeft.

Opkomst valt nog een beetje tegen. Ik las dat dit het grootste stoomgemaal ooit gebouwd is. Het ding kan 6 miljoen m3 water per dag verstouwen (dat is in 2 dagen tijd het hele Sneekermeer). Er staan 4 stoommachines, elk gekoppeld aan 2 pompen. Als ik dat zo even uitreken, dan kom ik, nog afgezien van de pompverliezen, op een vermogen van 1 MW per stoommachine (bij een opvoerhoogte van 6 meter, wat het volgens mij is).
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Vandorp »

We hebben het nagevraagd en elke stoommachine heeft een vermogen van 600 pk. De opvoerhoogte is ongeveer 40 cm. Het zag er gaaf uit maar de herrie viel een beetje tegen, zo'n stoommachine is verbazingwekkend stil, en de pompen ook.

En hier dan 't filmpje wat ik heb geschoten:

Hij is HD dus wel YouTube in HD en full screen zetten!
User avatar
mike
lid
Posts: 547
Joined: Mon 15 Mar, 2010, 17:46
Location: Eindhoven

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by mike »

Helaas was ik niet in het land, anders was ik zeker meegegaan!
Ziet goed uit, Bas!
User avatar
Eggie
lid
Posts: 709
Joined: Wed 28 Feb, 2007, 22:44
Location: Eindhoven

Re: Excursie a.s vrijdag: ir. D.F. Woudagemaal

Post by Eggie »

Nice, vet filmpje Bas!

In het kader van techniekpromotie zou iedereen zijn kinderen hier mee naartoe moeten nemen, dan gaan ze zeker werktuigboukunde studeren. Mochten ze techniek dan alsnog kut vinden dan kun je ze ter plekke in de plomp gooien #knipoog.
Post Reply