Tsunami

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Tsunami

Post by Vandorp »

Heren,

Wat vindt men bij Tau van het verschijnsel afgelopen zondag? Het is nog niet de ergste natuurramp in de geschiedenis maar het lijkt er veel op. Trieste beelden ook.

Ik kon het toch niet laten om er wat over op te zoeken #nerd

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-p ... 128509.stm
http://www.delftcluster.nl/both/documen ... ater)3.pdf
User avatar
Joost
lid
Posts: 47
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 8:50
Location: Rosmalen

Post by Joost »

Ja heren, uiterst trieste beelden die ons vanuit het rampgebied bereiken. Vooral de omvang van het getroffen gebied verbaasde mij, van Kenia tot ver in Indonesie. En de mensen hadden daar al zo weinig. Neem bijvoorbeeld Atjeh, amper uit de crisis van een burgeroorlog en dan meteen zo'n grote ramp er overheen.
Hopelijk doet dit bij enkele mensen op deze aardkloot beseffen dat wat hen de afgelopen tijd bezig heeft gehouden ontzettende mierenneukerij is en dat moeder natuur het nog steeds voor het zeggen heeft!
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Toen ik die beelden zag van die wegspoelende huizen dacht ik meteen aan een programma op discovery waar een man vertelde dat hij een speciaal huis had gebouwd waarvan de onderste panelen gewoon door een tsunami weggevaagd konden worden, de hele huisraad zou dan weliswaar nog steeds op straat liggen maar omdat de rest van het huis op palen staat zit je zelf veilig in je huisje boven het water. Toen dacht ik yeah right tsunami, alsof dat erin zit.... #dizzy
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Waar ik me nog het meest over verbaas is dat in alle nieuwsomroepen constant te horen is dat de (internationale) hulp zo langzaam op gang komt. Het klink in mijn oren ondertussen bijna als een beschuldiging. Alsof de hulporganisaties de middelen hebben om een ramp van deze omvang binnnen 24 uur volledig te kunnen co"ordineren. Het gebied is overweldigend groot, zoals Joost al zei, de hele kuststreken rondom de Indische Oceaan, duizenden kilometers. Waar het bij een gemiddelde ramp (voor zover je natuurlijk over gemiddeld kunt spreken) gaat om rond de 10.000 mensen, gaat het nu over 100.00 doden alleen al en dan nog eens miljoenen ontheemden.
De hulporganisaties doen alles wat ze kunnen, maar zijn de eerste dag aan de zijlijn gehouden, omdat de overheden van de getroffen landen dachten dat ze het zelf wel aankonden, mede omdat ze toen zelf nog niet wisten wat de omvang van deze ramp was.

Hopelijk kunnen alle slachtoffers nu de handen ineen slaan voor de wederopbouw en zo de oude oorlogen achter zich laten. De toekomst zal het ons tonen.
User avatar
Mr. Bubble
lid
Posts: 43
Joined: Thu 08 Apr, 2004, 20:01

Post by Mr. Bubble »

Zo zie je maar dat de mens maar een klein wezentje is. De aarde gromt even en wij zijn volldig van de kaart, letterlijk en figuurlijk.

Opvallend is ook dat iedereen, ik ook, nu veel geschokter reageren dan vorig jaar, toen op precies dezelfde dag 20.000 doden vielen in Iran door een aardbeving. De kracht van media. Het raakt je pas als het je woonkamer binnenkomt. Zonder TV-beelden (zoals in Iran) zou het veel minder erg lijken. 9-11: veel camera's, reporters terplaatse: veel impact, slechts 4000 doden. Raar is dat.
Wat ook helpt is het oplopende dodental. In het begin vind je 4000 veel. Nu weet je wel beter. Als ze in een keer hadden geroepen: "Er zijn 120.000 doden", had het minder impact gehad.
Ik krijg wel een hekel aan alle aandacht voor dat handjevol Nederlanders dat is omgekomen. We komen goed weg, punt uit. En nu alle aandacht aub richten op de grote problemen, de bevolking daar.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Helemaal mee eens. Laatst een programma gezien waar iemand van het Ned. Rode Kruis uit ging leggen wat ze nou allemaal maar deden. En die verslaggever maar vragen: 'waren jullie niet veel te laat', waarop dan een verklaring kwam dat je op heli's van het leger moet wachten. 'Ja, dat kan wel zo zijn, maar waren jullie niet veel te laat'....
Weg met die sensatie-tv, ik wil een onafhankelijke weergave van de feiten en geen sensationeel actualiteiten programma.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Heren

Weten jullie eigenlijk wat Nederland doet als er bijvoorbeeld een dijk of sluis is doorgebroken/opgeblazen. Gaan ze dan weer met die kleine zandzakjes in de weer of zijn daar "heftigere noodmaatregelen" voor? Zo ja hoe werkt dit dan? #huh
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote: Weten jullie eigenlijk wat Nederland doet als er bijvoorbeeld een dijk of sluis is doorgebroken/opgeblazen. Gaan ze dan weer met die kleine zandzakjes in de weer of zijn daar "heftigere noodmaatregelen" voor? Zo ja hoe werkt dit dan? #huh
Vroeg ik mij inderdaad ook al af. Ik heb op TV wel eens gezien dat ze vrachtwagens in het gat gooien en schepen dwars er voor leggen. Bij een sluis kom je daar altijd wel uit, maar wat je moet doen bij een echt grote dijkdoorbraak die steeds groter wordt weet ik ook niet. Ik heb wel eens filmpjes gezien van vrachtwagens die gewoon wegspoelen...

Je zou eens in China kunnen gaan kijken, daar breekt elk jaar wel een rivierdijk.
Joerik wrote:Waar ik me nog het meest over verbaas is dat in alle nieuwsomroepen constant te horen is dat de (internationale) hulp zo langzaam op gang komt. Het klink in mijn oren ondertussen bijna als een beschuldiging.
En die Indonesiers die klagen dat de overheid de lijken niet opruimt. Is inderdaad een laakbare zaak, maar ik zou zeggen steek dan potverdorie zelf de handen uit de mouwen en verbrand alle lijken. Stelletje lamme takken.
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Vandorp wrote:En die Indonesiers die klagen dat de overheid de lijken niet opruimt. Is inderdaad een laakbare zaak, maar ik zou zeggen steek dan potverdorie zelf de handen uit de mouwen en verbrand alle lijken. Stelletje lamme takken.
Toch, ik heb al vele beelden gezien van massale crematies op het strand, slechts enkele dagen na de ramp. Grote delen van Indonesie zijn toch Islamitisch? Volgens hun geloof moeten de overledenen binnen 24 uur begraven of gecremeerd ( ?) zijn. Het lijkt er op dat de mensen wel degelijk zelf zorg dragen voor het opruimen van de lijken...
Of komen die klachten uit het christelijke deel van Indonesie?
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Als je nu twee chinooks formatie laat vliegen dan heb je voldoende lift om kleine zeecontainers gevuld met zand te droppen.

We hebben toch genoeg 13! chinooks staan en om een paar back-up zeecontainers gevuld met zand aan te leggen moet niet zo heel veel kosten. Of gewoon dichgenaaide BIG BAG's gevuld met zand erin droppen. Die kunnen gewoon niet wegspoelen

http://www.luchtmacht.nl/main/materieel ... oeing.html

Image

Image
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote:We hebben toch genoeg 13! chinooks staan en om een paar back-up zeecontainers gevuld met zand aan te leggen moet niet zo heel veel kosten. Of gewoon dichgenaaide BIG BAG's gevuld met zand erin droppen. Die kunnen gewoon niet wegspoelen
goed idee op zich. Ik denk alleen dat dat wegspoelen o.a. te maken heeft met de dichtheid. Zand heeft een dichtheid van 1400 tot 2000 kg/m3 (ik neem aan dat ze nat, ingeklonken zand gebruiken om dijken te dichten dus dan hebben we 2000). Maar staal zit op 7800. Ik stel dus voor om bijvoorbeeld de afgeschreven Leopards in het gat te gooien, of een vrachtwagen van een kermisklant met bijv. een gedemonteerd reuzenrad er op.

In ECHTE noodgevallen plukken de chinooks gewoon willekeurig zwaar uitziende vrachtwagens van de weg #smile
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ja BvD probleem is echter dat het wegspoelen waarschijnlijk gebeurt tijdens het droppen. Dus voor een dergelijke vrachtwagen volgelopen is, is hij al weggespoeld.

Het is echter geen slecht idee om geheel afgeschreven vliegtuigen te onderhouden en die om te bouwen. Nu liggen dat soort bakken weg te rotten in een Amerikaans woestijn. De romp en vleugels volledig verstevigen en ervoor zorgen dat de vleugels bij een "nosedive" impact losschieten, bijvoorbeeld met explosiebouten.

Zowel de romp als de vleugels moeten voorop voorzien zijn van versterkte buizen die zichzelf in de modder ploegen. De vleugels die dan losgeschoten zijn moeten langs een rail langs de romp naar voren vliegen en meteen ook in de grond graven. Et voila dijk gedicht. De besturing moet natuurlijk op afstand geschieden.
In hoeverre dit plan realistisch is valt natuurlijk te bezien, maar mits goed voorbereid is het zeker het overwegen waard.
Image
Guest

Post by Guest »

Mooi verhelderend plaatje erbij Winkes, maar je wou dat vliegtuig horizontaal hebben? Of een tikkeltje schuin?
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ja, dat is nog een beetje de vraag. Schuin is natuurlijk mooi aangezien je in dat geval de drukkracht van het water kan compenseren met de zwaartekracht welke op het vliegtuig werkt. Ik denk dat we hiervoor maar weer een studiereis naar Japan moeten organiseren, daar weten ze wel wat precisie"landen" is, die reis beviel me vorige keer ook erg goed.
Image

Trouwens dit beeld waar wij zo mooi voor poseren is een hoogstandje van de techniek. De preciese specs weet ik niet, maar het beeld is echt al heel oud, is gegoten en om materiaal te besparen hol van binnen. Ik meen mij ook te herinneren dat dit beeld als enige nog stond na een alles verwoestende Tsunami eeuwen terug. Bas A weet daar meer van die heeft ons erheen gebracht.
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Jasper wrote:In hoeverre dit plan realistisch is valt natuurlijk te bezien
Winkes, ik ben onder de indruk....Je begint zelf al in te zien dat de meeste van je plannen onzin zijn! Hulde
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ach ja,

De meeste.... Je denkt toch niet dat ik de goede ideeen aan jou vertel. Daar ga ik later veel geld mee verdienen. #fidel #knipoog
De absurde ideeen vind ik altijd wel leuk om over te lullen. Je weet hoe dat gaat, je oppert het een keer en over 10 jaar zien we een of ander vliegtuig in een Chinese dijk steken, afgedicht met door vrachtheli's afgeworpen zeecontainers en Big-Bags.
Wacht maar af...
Post Reply