Sneekweek 2010

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Hmmmm, waar doet dit nieuwbericht me toch aan denken?
http://www.nu.nl/binnenland/2294709/tan ... sneek.html


Ohja, de Sneekweek 2005:
Image
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

nu.nl wrote: Tankschip ramt brug en jacht in Sneek
Uitgegeven: 17 juli 2010 13:11
Laatst gewijzigd: 17 juli 2010 13:59
SNEEK - Een 85 meter lange tanker is zaterdagochtend per ongeluk het centrum van Sneek binnengevaren. Daar ramde het ongeladen schip een brug en een plezierjacht.
(c) anp

De Duitse opvarenden van het jacht kwamen met de schrik vrij. Dat meldde een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Zowel de brug als het plezierjacht liepen schade op. De brug kan nog wel worden gebruikt. Ook de schade aan het jacht valt relatief mee.

De Tsjechische schipper van de tanker had op het Prinses Margrietkanaal de verkeerde afslag genomen. Volgens de politiewoordvoerster was hij niet goed bekend met de vaarroute.

Het schip is op eigen kracht Sneek weer uitgevaren en ligt aan de ketting in de haven van het nabijgelegen Uitwellingerga. De KLPD stelt een onderzoek in.
Op de een of andere manier vind ik de actie van deze oostblokker toch iets lomper. Maar ach, hij kende de weg niet, en heeft naar goed oostblok-gebruik 20 euro bespaard door geen waterkaart aan te schaffen, dus dat kan gebeuren.

Ik snap wel niet goed welke brug hij nou geraakt heeft.

Ik denk via de Houkesloot (langs waar wij onze Valken altijd parkeren tussen de 50 andere Valken, zoals op de foto in de eerste post in deze thread) en dan tegen de Oppenhuizer brug (brug nr. 1 op kaartje), zie waterkaat hieronder. Er staat namelijk "het centrum van Sneek". Wij hebben trouwens het niet-parkeren-bord van de Lemmerbrug (brug nr. 3 op kaartje) geramd.

Image

Als ik dat uitzet op Google maps kun je zo'n 85 m lang ding net de hoek om krijgen op die plek:
plaats op google maps
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Ik ben maar vast weer begonnen in "Het Zeilboek, de nieuwe leidraad voor zeilers" bij wijze van voorbereiding, heb er zin in! #cool
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Nuit wrote:Ik ben maar vast weer begonnen in "Het Zeilboek, de nieuwe leidraad voor zeilers" bij wijze van voorbereiding, heb er zin in! #cool
Dat is echt een top-boek.

Dit is vorig jaar gefilmd door Tau (Sven of Nuit of ik?) op de zondag in de Sneekweek. Mooi, zo dichtbij kijken:

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vJCmiK-pm0M&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vJCmiK-pm0M&hl ... 2=0x8080ff" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Hier een droevig bericht:

http://nos.nl/artikel/173958-maximaal-t ... ppers.html
nos.nl wrote:Maximaal twee biertjes voor schippers

Update: zaterdag 24 jul 2010, 08:31

Schippers mogen vanaf vandaag minder alcohol hebben gedronken als ze aan het roer staan.

Het promillage alcohol dat ze in hun bloed mogen hebben, is verlaagd van 0,8 naar 0,5.

Het lagere promillage gold al voor de grote rivieren en is nu uitgebreid naar de overige wateren. Een promillage van 0,5 komt neer op twee biertjes en is ook de limiet in het wegverkeer.
Flyers

Met de nieuwe wet zit Nederland op dezelfde norm als omringende landen. Hij geldt voor zowel beroepsschippers als recreatievaarders.

Rijkswaterstaat verspreidt de komende tijd flyers in jachthavens om hen te informeren.
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Vandorp wrote:Dat is echt een top-boek.
Het staat ook vol met mooie termen, "er liggen knokerts te verlijeren op mijn spruitloperborglijn, wat nu?" #smile
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Nuit wrote:"er liggen knokerts te verlijeren op mijn spruitloperborglijn, wat nu?" #smile
Nou dat lijkt me duidelijk:
Paniek! Iedereen overboord, niet aan vrouwen en kinderen denken, ieder voor zichzelf! Bij geen directe toegang tot het water: volg de ratten.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Sven had het in zijn mailtje over windguru. Ik heb twee andere sites gevonden die volgens mij wat handiger zijn. Bij windguru krijg je namelijk zo'n enorme tabel die best langzaam laadt op je telefoontje en waar je het informatieverwerkingsvermogen van een astronaut voor nodig hebt.

Er is nl.windfinder.com. De selectie van steden werkt niet op de iphone, maar je kunt wel direct een stad bookmarken dus toch nog redelijk zinvol. Ook handig dat-ie in 1 x een paar dagen laat zien, dus je hoeft niet vooruit te scrollen naar andere dagen. Voor ons is IJlst volgens mij de beste match:
http://nl.windfinder.com/forecast/ijlst

En dan is er weerplaza.nl. Nadeel is dat je geen directe url naar een plaats kan bookmarken, maar verder is 't wel goed. Selecteer Friesland en dan Sneek en je hebt 't:
http://www.weerplaza.nl/zeilweer
User avatar
Johan
lid
Posts: 654
Joined: Tue 16 Mar, 2010, 22:46
Contact:

Post by Johan »

Ik heb zojuist acht treetjes alfa bier besteld (geen super-strong) voor vrijdagochtend.
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Johan wrote:Ik heb zojuist acht treetjes alfa bier besteld (geen super-strong) voor vrijdagochtend.
Is dat voor de nadorst van donderdag? #bier
User avatar
RobJ
lid
Posts: 156
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 18:08
Location: Eindhoven
Contact:

Post by RobJ »

Johan wrote:Ik heb zojuist acht treetjes alfa bier besteld (geen super-strong) voor vrijdagochtend.
Ik neem aan dat je er daarvan minstens 3 goed koud hebt voor het vertrek van vrijdag? Anders had je net zo goed Schultenblaffers kunnen kopen, die zijn lauw ook goed te zuipen. #bier

Hoe is het geregeld met vervoer vrijdag?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

kan iedereen die foto's heeft die ergens beschikbaar maken op de server en mij emailen waar het staat?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Zo'n ding hebben we ook gezien op de sneekweek. Het heet een Moth. Bestaat al heel lang, maar pas de laatste jaren hebben ze vleugels op de kiel en het roer (hydrofoils) waardoor ze boven het water kunnen vliegen. Het lijkt net alsof er een touwtje vanaf de boeg schuin het water in gaat richting de kiel. Dat is een buigzame staaf (een boog zeg maar) die de flaps op de vleugel van de kiel regelt. Als de boot omhoog komt, dan heeft die boog minder weerstand, en dan verdraaien de flaps. Mechanisch zelfregelend systeem dus. Verder kun je aan de helmstok draaien om de flaps van de vleugels op het roer te regelen, want je moet 'm zelf ook nog stabiel houden. Ze zijn heel erg stoer, maar wel lastig om ermee te zeilen. Een conventionele zeilboot lijkt stil te staan als je hiermee aan komt blaffen.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xW_UfYGO3Kg?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/xW_UfYGO3Kg?fs=1&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
User avatar
RobJ
lid
Posts: 156
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 18:08
Location: Eindhoven
Contact:

Post by RobJ »

Vandorp wrote:Een conventionele zeilboot lijkt stil te staan als je hiermee aan komt blaffen.
Conventionele zeilboten lijken altijd stil te staan.

EDIT: na een avondje stappen lijken ze fors te bewegen #bier
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Hydrofoil principe

Post by Jasper »

Zijn zeker gave dingen, hydrofoil principe. Ik heb een paar jaar geleden op een human powered hydrofoil gestaan:
http://www.youtube.com/watch?v=In8f0C_B9HA

Echt lastige apparaten wel. Ook een gaaf apparaat zag ik laatst :
http://www.youtube.com/watch?v=bOCnQIci5G0
Dat zijn tempomachers hoor! #goed
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

BvD wrote:kan iedereen die foto's heeft die ergens beschikbaar maken op de server en mij emailen waar het staat?
UPDATE?
User avatar
Bastian
lid
Posts: 355
Joined: Thu 10 Jan, 2008, 1:46

Post by Bastian »

Ik zal maandag al mijn foto's waarop oa alle lelijke afgevinkte vrouwen staan op de server plaatsen #puh. Het SD-kaartje heb ik momenteel even niet tot mijn beschikking.
User avatar
Eggie
lid
Posts: 709
Joined: Wed 28 Feb, 2007, 22:44
Location: Eindhoven

Post by Eggie »

Prima, zijn er naast BasD en Bastian nog mensen met foto's? Zo niet dan kunnen ze worden uitgezocht.

@Bram: doe jij hetzelfde voor de Katergames foto's?
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Eggie wrote:Prima, zijn er naast BasD en Bastian nog mensen met foto's? Zo niet dan kunnen ze worden uitgezocht.

@Bram: doe jij hetzelfde voor de Katergames foto's?
Eggie zie onderwerp over Katergames. Foto's zijn uitgezocht en staan op de server, moeten alleen nog op de site geplaatst worden.
User avatar
Bastian
lid
Posts: 355
Joined: Thu 10 Jan, 2008, 1:46

Post by Bastian »

JAJAJAJAJA, de foto's zijn te vinden op http://tauserver.wtb.tue.nl/bastian/Sneekweek_2010/. Mijn excuses voor de soms ietwat slechte kwaliteit, maar gezien mijn inhoudelijke promilage zijn het prachtfoto's geworden. #puh. Wil chef-site ze hier even op planten? Mijn dank is groot.

P.S. Man wat was dit een mooie zatte avond #knipoog
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Hehe, dat is één. Waar is de rest van de foto's?
User avatar
Mexicano
lid
Posts: 444
Joined: Thu 16 Apr, 2009, 12:24
Location: Eindhoven

Post by Mexicano »

Nuit wrote:Hehe, dat is één. Waar is de rest van de foto's?
Ja waar blijft de rest nou??? Dit zijn alleen foto's van de mooie zatte zaterdagavond, maar ik meen mij te herinneren dat ook menig lid vrijdagavond al behoorlijk naar de klote waren voordat het feest begon in de "natte wal" ...
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Echt heel snel zijn die studenten van tegenwoordig niet meer....

Ik herinner me dat het in de tijd van de analoge foto's nog sneller ging om gemaakte foto's bij de fotograaf te laten ontwikkelen (jaja, met vloeistoffen enzo!), en vervolgens met een hand-scanner (via de parallelle poort, dus wat nou USB?!) te digitaliseren en daarna met 3.5" floppies (a 1.44 MB elk) op de tau-server te uploaden.

Dat heet dan "vooruitgang"....



**kut** ik zie dat mijn rollator een lekke band heeft
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Fluit wrote:**kut** ik zie dat mijn rollator een lekke band heeft
Hmm, interessant. Zouden ze een gepensioneerde werktuigbouwer dan een "rollatormaker" noemen in plaats van een "fietsenmaker"?
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Fluit heeft wel een punt, zo moeilijk kan het toch echt niet zijn. Daar mag voortaan wel wat achteraan gezeten worden, foto's van activiteiten worden namelijk ook steeds minder interessant om te bekijken naarmate de activiteit langer geleden plaatsvond. Verder is het ook vrij schraal om op je website geen recente fotoalbums te hebben staan. Eggie ik zie een taak weggelegd voor jou om onze fotografen bij tijd en wijlen wat spreekwoordelijke peper in hun aarsjes te inserten.
Post Reply