Latex

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Latex

Post by Arjan »

Studenten en Bas,

Ik heb een vraagje over het gebruik van LaTeX.

stel, je gebruikt pdflatex...
dan kan je png-tjes, jpegjes, etc... invoegen in je document. nothing new!

maar nu: stel je wilt in sommige foto's wat lijnen/pijltjes/textboxes plaatsen. hoe doe je dit?
Dus: stel dat je een 500x400 jpeg hebt, en je wilt:
1. een lijn trekken van linksonder, naar rechtsboven.
2. een text(eventueel met witte box eromheen) met de tekst "hallo", precies in het midden plaatsen en er tevens voor zorgen dat die box precies 100x100 pixels is...

dat soort zaken...
ik heb wat lopen zoeken op het interweb, maar kom veel voorbeelden van foto's tegen, maar geen met additionele elementen zoals ik wil...

groeten,
Arjan
User avatar
Bastian
lid
Posts: 355
Joined: Thu 10 Jan, 2008, 1:46

Post by Bastian »

Ik gebruik in zo'n geval altijd een vectorprogramma als adobe illustrator of coreldraw. Dan kun je hem openen als jpeg en na aanpassen weer exporteren als eps/pdf. Heb je meteen het goede formaat.
Is dit wat je bedoelt?
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Bastian wrote:Is dit wat je bedoelt?
Nee, ik wil echt een afzonderlijke jpeg, en de lijnen/tekst op een afzonderlijke (noem het maar) "latex-layer".

Maar bedankt voor het meedenken #bier
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

wat jij wil kan met warmreader (dat doet zelfs precies wat jij wil, ik heb het zelfs ooit gebruikt), maar ik heb er net even naar gekeken, en ik zie dat het totaal niet meer onderhouden wordt, en de meeste links werken niet meer. Het is dus maar zeer de vraag of je dit aan de gang gaat krijgen. Googlen naar "warmreader alternatives" is misschien een idee :-)

Dit is in ieder geval wat het is, of was:
http://www.tug.org/TUG99-web/pdf/ross.pdf

Als het gewoon "af moet" zou ik gewoon heel erg pragmatisch een tekening maken in illustrator en daar de juiste teksten bij zetten. Niet zo mooi misschien, maar kost veel minder tijd.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Ik zal daar maandag eens naar kijken.

Het grote probleem van het gebruik van Illustrator o.i.d. is dat als je 10+ foto's hebt waarbij je telkens dezelfde handelingen moet doen, best irritant is, laat staan dat je het pakket ook nog eens moet aanschaffen (want als arbeider, betaal ik gewoon voor software waar ik tevreden over ben). Of je pakt een open-source/freeware pakket, dat kan natuurlijk ook.....

Kan je niet iets doen met de "picture" omgeving?

Code: Select all

 \begin{picture}(width,height)(x offset,y offset)
 .
  picture commands
 .
 \end{picture}
Zou je zoiets in latex kunnen "layeren" (zoals ik het maar noem). Bijv. je plaatst een foto via:

Code: Select all

\begin{figure}
    \includegraphics{JPEG_PLAATJE}
\end{figure}
en over dit canvas plaats je een picture omgeving? (of andersom, de figure in de picture-omgeving)
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Arjan, ik heb in jouw directory, /home/arjan/www/warmexample een voorbeeld neergezet. Met pdflatex warmexample.tex zou je dit moeten kunnen compilen (op de tauserver werkt het). De niet-standaard stijl warmread.sty heb ik erbij gezet dus daarom werkt het.

Dit is een voorbeeld van iets wat ik ooit door matlab heb laten genereren om nette bijschriften te krijgen bij matlab-figuren. Die .bb file en die .tex file met het plaatje is dus door matlab gegenereerd, maar die kun je ook met de hand maken natuurlijk.

Dan krijg je zoiets, waarbij de teksten en pijltjes dus later over de pdf met de grafiek zijn gezet:

http://tauserver.wtb.tue.nl/arjan/warme ... xample.pdf

en dit is de kale pdf:
http://tauserver.wtb.tue.nl/arjan/warme ... tz_use.pdf
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Dit is een voorbeeld van iets wat ik ooit door matlab heb laten genereren om nette bijschriften te krijgen bij matlab-figuren
Dat is dus exact waar ik het voor wil gaan gebruiken. Ik heb dit vroeger ook gemaakt in matlab, maar dan niet voor pdflatex.

Ik gebruikte toen psfrag (o.i.d.) om de matlab-text/label te vervangen door latex-fonts. Hiervoor moest je in matlab alle text onthouden en vervangen door unieke labels, om deze later weer met psfrag te vervangen door de onthouden text in latex over de unieke labels te plaatsen. Dat werkte alleen als alle matlab figuren als EPS werden gesaved, maar dan kon je weer geen jpegs in hetzelfde document zetten, zonder naar EPS te converteren.

Gebruik je in matlab de "extent' property om de text te plaatsen? Dat was ik namelijk wel van plan...
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Dit probleem heeft toch iedereen die met LaTeX werkt, zou je verwachten.

Ik gebruik tot nu toe ook vaak psfrag, voor eps-jes werkt dat best prima. Alleen moet je dan soms de weg tex --> dvi --> ps --> pdf volgen om alle plaatjes erin te krijgen, omdat rechtstreeks niet gaat.. #sip

Ik zal die warmreader eens proberen, maar die wordt niet meer ondersteund?
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Tja....

Het zou al enorm helpen als ik te weten zou komen dat je in Latex uberhaupt iets over iets anders kan zetten...

bijvoorbeeld:
1. plaats een jpeg,
2. verkrijg op een of andere manier de exacte coordinaten van deze jpeg (linkerbovenhoek,rechteronderhoek)
3. plaats een canvas (bijv. picture-environment) precies over de jpeg
4. doe wat je niet laten kunt met \put \framebox \vector, etc....

Ik zoek me rot op het net, maar of zoiets bestaat dus helemaal niet, of ik zoek consequent op de verkeerde sleutelwoorden.

[EDIT] Kom trouwens net dit tegen, wie weet is dit precies wat ik nodig heb...
http://www.math.uni-leipzig.de/~matveyev/lpic/
User avatar
Sven
lid
Posts: 390
Joined: Sat 20 May, 2006, 17:26

Post by Sven »

Laatst vroeg iemand mij er ook naar en toen kwam ik op PinLabel uit. Voor tekst over een plaatje heen zetten werkt het volgens mij prima.

PinLabel
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Ziet er goed uit, alleen werkt het blijkbaar niet voor pdflatex....
Post Reply