fotoarchief statistieken

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

fotoarchief statistieken

Post by Vandorp »

Hier wat grafiekjes voor de echte nerds. Ons fotoarchief-systeem houdt van elk archief bij hoeveel bytes, hoeveel pixels, en hoeveel foto's er zijn in de originelen. Dat wordt gebruikt voor de statistieken die in de tekst staan als je naar "fotoarchief" gaat (ik weet niet of iedereen dat ooit is opgevallen). Met een paar regels matlab kun daar je leuke grafiekjes van plotten...

De dataverwerking is volledig anoniemd gebeurd, zoals vereist tegenwoordig. Dat wil zeggen: de statistieken over de foto zoals aantal pixels per foto en aantal foto's per jaar zijn verzameld zonder gebruik te maken van de Tau-database met adresgegevens van alle personen die zichtbaar zijn op de foto's.

Allereerst het aantal megabytes per foto. Elk datapunt is 1 fotoarchief: 107 stuks. Mooie trechtervorm. De trend naar betere camera's is goed te zien aan de bovenkant van de trechter. Het is ook druk bevolkt aan de bovenkant van de trechter, dat is goed. Het scannen van analoge foto's in de begintijd had niet zo'n hoge resolutie, het is evengoed een dappere actie geweest. Treurig is wel die uitschieters naar de onderkant in 2009 #treur

Image

Dan het aantal pixels per foto. Beetje hetzelfde beeld:

Image

Op een logschaal ziet het er nog wat overtuigender uit, ook vanwege het sterk wetenschappelijk cachet van een logschaal:
Image

Nu zie je het wel duidelijk: het aantal megapixels is x 10 gegaan in 9 jaar.

Het aantal megapixels per archief:
Image

Eigenlijk alleen zinvol met het aantal foto's per archief. Uitgedrukt in hectofoto's, si rules.
Image


Het aantal megabytes per archief. Die uitschieter naar boven is het nieuwjaarsdiner. Als er een paar trigger-happy mannen met 10 megapixel-camera's op een leuk feestje komen, dan is de schade dus inderdaad 400 MB voor 1 activiteit! We krijgen wel 1600Mpixels voor die (zie grafiek hierboven). Google maar eens op gigapixel project #smile

Image
Oh ja, hou er rekening mee dat in deze grafieken alles is gedaan in "IT-eenheden", dus kilo is 2^10, mega is 2^20 en giga is 2^30. En dus niet het SI 10^3, 10^6 etc, wat eigenlijk wel handiger zou zijn... Een byte is 8 bits trouwens.

Aangezien ik tegenwoordig op vrijdag door de overheid betaald word (en thuis zit), kan ik net zo goed iets nuttigs doen en hier wat zaken uitleggen... Een pixel in het plaatje (en ook op een crt, en op een lcd bijna) heeft 3 kanalen van 1 byte elk. Met 2^8 combinaties krijg je 256 stappen van uit naar aan, en dat voor elk van de kleuren rood, groen en blauw. Dat zijn dus 256^3 = 16 miljoen kleuren. Voor die 3 bytes per pixel op je scherm blijft na jpeg compressie zo ongeveer 0.3 bytes per pixel over, zie hieronder. De uitschieters naar boven weet ik niet, ik denk iets met een paar screenshots of zo. Afgezien daarvan, "vroeger" was er een trend naar compressie met minder verlies (ik neem aan dat dat de reden is dat dit stijgt). Na 2006 is het eigenlijk stabiel.

Image

Hoe snel groeit het?

Het aantal foto's stijgt gestaag (dwz lineair :-)). Mooi aantal 6000. Bravo fotografen.
Image

Maar het aantal gigapixels stijgt harder:
Image

En het aantal gygabytes stijgt het hardst:
Image

Aantal gigabytes per jaar. Je kunt uitrekenen hoe snel hij volloopt...
Image

En tot slot: het aantal foto's per jaar. In het begin veel progressie, maar zodra er genoeg digitale camera's zijn, is het random:
Image
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

#fidel
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Mijn 3 fotootjes van Nyenrode zullen het gemiddelde wel lekker omlaag halen...
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Joerik wrote:Mijn 3 fotootjes van Nyenrode zullen het gemiddelde wel lekker omlaag halen...
Nee eigenlijk niet. Bij welk plaatje wordt het gemiddelde omlaag gehaald dan volgens jou?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

zijn er nog mensen die een voorspelling durven te wagen? Hoe lang blijft het aantal gigapixels nog stijgen? Zinvol is het in ieder geval niet meer, en die grote bestanden moeten mensen toch een keer onhandig gaan vinden. Ik verwacht dat we binnen enkele jaren zien dat de grafiek gaat afvlakken en voor normale camera's niet boven de 20 mpixels komt.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

BvD wrote:zijn er nog mensen die een voorspelling durven te wagen?
Er is een hele site in het leven geroepen om voorspellingen te doen en te kijken wat de 'wereld' daarvan denkt:
http://www.nostradamical.com/

Ze hebben bij-de-weg ook een inspirerende video.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

vette video inderdaad. Die vragen die voorop staan op de website zijn minder inspirerend dan in de video naar mijn smaak maar goed. Leuk idee zo'n site. Maar toch, je krijgt daar punten als "men" het met je eens is. Het gaat er natuurlijk om of die voorspelling uitkomt, daar moet je punten voor krijgen. Het spel loopt dan wel wat langer maar het gaat echt ergens over.

Nou? Wanneer vlakt die megapixel-curve af?
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Vandorp wrote:vette video inderdaad. Die vragen die voorop staan op de website zijn minder inspirerend dan in de video naar mijn smaak maar goed. Leuk idee zo'n site. Maar toch, je krijgt daar punten als "men" het met je eens is. Het gaat er natuurlijk om of die voorspelling uitkomt, daar moet je punten voor krijgen. Het spel loopt dan wel wat langer maar het gaat echt ergens over.

Nou? Wanneer vlakt die megapixel-curve af?
Dat zien we toch nu al? Ik heb mijn foto's van het Jaarlijks Diner al een flink eind bijgeschaald, omdat (en dit is denk ik de reden dat we wel zo'n beetje op dy/dx=0 uitkomen) het niet veel mee toevoegt om nog grotere foto's op een website te zetten. Een beeldscherm kan het eenvoudigweg niet meer weergeven, en in het geval het dat wel kan dan zien onze ogen het verschil niet meer. Ik denk dan ook dat er niet zozeer meer vooruitgang zal worden geboekt op het gebied van megapixels, maar meer wat betreft functionaliteit van de camera's en kwaliteit van lens en sensor. Dus hogere ISO-waarden, groter optische zoom-bereik en zelf instellen van diafragma en sluitertijd op elke camera, oftewel spiegelreflex voor de plebus. Zou dit betekenen dat de foto's die hier op de website komen misschien niet meer groter maar wel kwalitatief beter gaan worden?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

voor de duidelijkheid, de getallen waar ik het over heb zijn die van de full-screen plaatjes, oftewel de originelen (te bekijken met de knop met de 4 pijltjes naast het plaatje). Als je door het archief heen bladert zijn alle plaatjes verkleind naar 420 x 560, dat is slechts 0,22 megapixel. Ongeveer gelijk aan een TV.

Als je een plaatje gaat printen, dan hebben meer megapixels wel degelijk zin. Vuistregel is dat het zin heeft tot ca. 200 pixels per inch (voor een plaatje met 3 bytes per pixel). Dus een 10 megapixel plaatje, ongeveer 2800 x 3700, kun je uitprinten op 14 x 18.7 inch, oftewel 355 mm x 475 mm, zonder dat je last hebt van de resolutie. Zo overdreven groot is dat eigenlijk ook weer niet, dus ik stel voor dat we de plaatjes niet kleiner gaan maken als ze 10 megapixel uit de camera komen. Er is schijfruimte zat en mocht iemand 't ooit willen uitprinten, dan zijn ze er wel.
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Vandorp wrote:voor de duidelijkheid, de getallen waar ik het over heb zijn die van de full-screen plaatjes, oftewel de originelen (te bekijken met de knop met de 4 pijltjes naast het plaatje). Als je door het archief heen bladert zijn alle plaatjes verkleind naar 420 x 560, dat is slechts 0,22 megapixel. Ongeveer gelijk aan een TV.

Als je een plaatje gaat printen, dan hebben meer megapixels wel degelijk zin. Vuistregel is dat het zin heeft tot ca. 200 pixels per inch (voor een plaatje met 3 bytes per pixel). Dus een 10 megapixel plaatje, ongeveer 2800 x 3700, kun je uitprinten op 14 x 18.7 inch, oftewel 355 mm x 475 mm, zonder dat je last hebt van de resolutie. Zo overdreven groot is dat eigenlijk ook weer niet, dus ik stel voor dat we de plaatjes niet kleiner gaan maken als ze 10 megapixel uit de camera komen. Er is schijfruimte zat en mocht iemand 't ooit willen uitprinten, dan zijn ze er wel.
Dat was dus mijn punt Bas. Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de foto's op groot formaat wordt bekeken (dmv de door jou beschreven knop) en of er ooit wel eens een foto is uitgeprint. Over het algemeen zijn de foto's nu niet bepaald om in te lijsten #smile
De enige reden die ik kan bedenken om een foto uit te printen is dat er wellicht ooit toch een echt mooi portret en groepsfoto of iets dergelijks bij zit. Ook in het geval Tau ooit voor een lustrum nog een boekwerk of iets van dien aard samenstelt is het natuurlijk handig om grote foto's te hebben.
Dit gezegd hebbende denk ik dat veel mensen (waaronder ikzelf) in het geval ze foto's verkleinen om op de site te zetten gewoon de grote originelen op schijf bewaren.

Jij bent echter de aangewezen persoon om hiervoor richtlijnen op te stellen. Voorlopig is bijschalen dus nog niet nodig?
User avatar
Nuit
lid
Posts: 417
Joined: Sun 25 Feb, 2007, 17:54
Location: Eindhoven

Post by Nuit »

Laat ik er maar eens een gewaagde voorspelling uit gooien: de afvlakking van die curve gaan wij niet meer meemaken. De grap van technologie is, dat we steeds gekkere dingen bedenken om met al die Gigapixels te doen.

Als je pak hem beet tien jaar geleden met droge ogen zou vertellen dat je een OS zou draaien dat nog zonder één enkel stevig programma aan te zwengelen 1 GB wegvreet, keek men je meewarig aan. Er komt meer power beschikbaar en dus vind men mogelijkheden om die ook te gebruiken, zinnig of niet.

Wat we dus gaan krijgen is allereerst HD-kwaliteit foto's, zodat ze ook op belachelijk grote schermen nog fatsoenlijk af te beelden zijn, en vervolgens? 3D beeld of andere extra layers, standaard bewegend beeld, want schijfruimte en verwerkingscapaciteit neemt ook navenant toe, of zelfs een beeld waar je een stukje doorheen kunt lopen m.b.v. laserscanning o.i.d.

Er moet wel iets heel geks gebeuren (zoals mensen die rationeel gaan nadenken en besluiten dat het een zinloos gebeuren is) wil dit veranderen.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Bram wrote:Dit gezegd hebbende denk ik dat veel mensen (waaronder ikzelf) in het geval ze foto's verkleinen om op de site te zetten gewoon de grote originelen op schijf bewaren.
ik denk dat dat wel tegenvalt. Ga maar eens rondmailen voor foto's van een paar jaar oud, kan best lastig zijn denk ik. Het makkelijkst is als wij ze gewoon hebben.

Nee voorlopig is bijschalen niet nodig. Laat ik even aannemen dat-ie keer 10 is gegaan in 9 jaar, dan komt dat precies uit: hij verdubbelt om de 2.7 jaar. Harde schijven verdubbelen om de 2 jaar #knipoog

Boven de 20 megapixel mag je gaan bijschalen wat mij beteft, en dat zou dus in 2012 moeten zijn. Ben benieuwd:

http://www.youtube.com/watch?v=1aPNcUJuiLY
Post Reply