Zeilen in september!

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
Nelis
lid
Posts: 37
Joined: Mon 10 May, 2004, 15:08
Location: Eindhoven

Zeilen in september!

Post by Nelis »

Beste septemberzeilers,

Peter-Jan en ik organiseren dit zeilweekend. Wij, niet zeilers, zouden graag van jullie horen (voorkeuren of ideeën) waar er naartoe of rond gezeild moet worden. Dit in verband met het huren van boten op de nog onbekende lokatie!

Groeten,

Niels en Peter-Jan
Guest

waarom niet?

Post by Guest »

ik ben er niet bij, maar ik zou zeggen doe eens gek, frankrijk ofzo.
User avatar
Frits
lid
Posts: 70
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 15:37

jeroen dus..

Post by Frits »

asdf
User avatar
Mo/ren
lid
Posts: 234
Joined: Wed 07 Apr, 2004, 8:44
Location: Davis, California

Post by Mo/ren »

Vanaf Berkley kun je heel leuk onder de Golden Gate door zeilen. #fidel
User avatar
Dirk
lid
Posts: 197
Joined: Tue 06 Apr, 2004, 17:54

Post by Dirk »

Ik zal er dit jaar niet bij zijn.... maar als jullie nu eens met de kano het Kanaal oversteken... lijkt me een mooie bikkelopdracht.. en 35km moet best te halen zijn in een dagje!
User avatar
Viske
lid
Posts: 139
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 15:57
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Post by Viske »

Mij lijkt het wel eens leuk om met zijn allen op een 'grote' boot naar een verder gelegen oord af te varen. Dit in tegenstelling tot wat de laatste 2 jaren gedaan is, namelijk met valkjes op de friese meren te bikkelen. Ik meen dat het al wel eens gedaan is en ik weet eigenlijk niet hoe dat toen bevallen is (was er toen nog niet bij). Maar het lijkt me wel vrij relaxed en niet te intensief, dus meer potentiele pilstijd. Plus we zien eens een keer wat anders dan de friese streek. Heb verder nog geen ideeen waar we naar toe zouden moeten gaan, daar zou ik me eerst in moeten verdiepen. Een goed feest in een ander land is altijd leuk om te integreren. Kan iemand zich misschien nog als ambasadeur internationaal opwerpen, of is dit pieter al?

Groeten Viske
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Viske wrote:Maar het lijkt me wel vrij relaxed en niet te intensief, dus meer potentiele pilstijd.
He Vis, als het je echt gaat om potentiele pilstijd dan is een grote boot niet zo handig. Ik kan me herinneren dat de schipper van dat skutsje een paar jaar geleden helemaal flipte toen ik een blikje bier opentrok: "bier drinken OF zeilen". Die belgische schipper was een stukje relaxter, maar toch denk ik dat 't niet handig is als je helemaal gaar op zo'n boot zit. Het voordeel aan een valkje is dat je zelf de baas op je boot bent dus dan maak je zelf wel uit hoeveel drank je wegwerkt.
User avatar
Viske
lid
Posts: 139
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 15:57
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Post by Viske »

Kijk dat wist ik dus niet. Had er nog geen ervaringen mee. In dat geval ga ik natuurlijk ook voor de valkjes. Maar heeft er niet toevallig iemand in ons dispuut een vaarbevret of iets dergelijks. Dan kunnen we misschien eens een grote boot huren en toch eigen baas blijven. En eventueel de grotere meren of zeeen trotseren.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Zeilweekend

Post by Jasper »

Heren,

Wat Bas zegt klopt wel, het heeft wel zijn voordelen om valkjes te nemen:
-Jij bent de baas. #bier
-Bewezen succes
-Zo inspannnend als je zelf wilt #cool
Alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom, maar neem het bovenstaande in acht.

p.s. Ik heb zojuist voor de sneekweek en voor het zeilweekend een basic-campingset (voor heel tau) aangeschaft (borden/bekers/bestek/kookgerei/extra stormlantaarns (alles in handig plastic kratten)) omdat we deze er na 1 jaar toch al terugverdient hebben. #nerd

Groetjes Jasper
User avatar
RobJ
lid
Posts: 156
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 18:08
Location: Eindhoven
Contact:

Whitsundays

Post by RobJ »

Luitjes,

ik heb gehoord dat het rond de Whitsunday Islands wel mooi zeilen is #puh . Onbewoonde eilandjes, een gemiddelde watertemperatuur van zo'n 26 graden Celsius en een gemiddelde windkracht van zo'n 4 a 5 Beaufort. Ideaal lijkt me! Tevens kan het zeilen afgewisseld worden met snorkelen (het Great Barrier Reef schijnt mooi te zijn #knipoog ).

Mochten jullie nog info willen kom dan langs, ik heb ongeveer 46 infofolders bij me op dit moment.

Groeten vanuit het Tropische Cairns,

RobJ #koning

p.s. Ik heb nog geen internetcafe kunnen vinden dat internet en een cdrom-drive of cardreader in 1 pc heeft verenigd. Zodra ik er een vind zal ik een gepaste vakantiefoto posten.
Koen
lid
Posts: 40
Joined: Sat 08 May, 2004, 19:13

Post by Koen »

De locatie van het septemberzeilen maakt mij niet zoveel uit. Zolang er tijdens het weekend, bij harde wind, maar gereefd wordt, vind ik alles best #knipoog
Guest

Post by Guest »

Mietje
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

#sip , oeps

Sorry heren, zijn de kleren al droog? Hier een leuke foto net voor we gingen.

Ik maak snel de balans op en geef even door wie wat nog aan wie moet geven.

Groetjes Jasper

Image
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Er zijn geen foto's zijn van het omslaan van de boot van Winkes, erg slecht is dat. Het lijkt me een goed idee om de vlag die op die boot zat in te scannen en hier te posten als bewijsmateriaal #fidel

Zijn er trouwens ook foto's van de drogende kleren en de gebraste motor?
User avatar
Dennis
lid
Posts: 61
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 10:30
Location: Eindhoven

Post by Dennis »

Winkes,

wellicht heb je dan wel mooie onderwater foto's kunnen maken #held

Dennis
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Viske heeft foto's gemaakt van de drogende kleren en van de modder op de mast. Ook ik ben benieuwd en nog steeds verbaasd dat deze zo snel om ging. Zo sprak ik gisteren een dame die zei dat er een verschil is tussen de verhuurvalken en de standaardvalken. Verhuurvalken zouden meer kielgewicht hebben en meer van dat soort geintjes. Aangezien de valken niet van Van der Pol zelf waren, maar van een derde partij waarvoor hij ze verhuurde, zou dat het wazige gedrag kunnen verklaren.
User avatar
Dennis
lid
Posts: 61
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 10:30
Location: Eindhoven

Post by Dennis »

Jasper,

ik heb uit betrouwbare bron vernomen, dat het gewoon een domme actie van je was. In plaats van dat toe te geven, verschuil je je achter het feit dat het een standaardvalk was en geen verhuurvalk. Dan vraag ik me toch af waarom de andere valk niet omgegaan was. In iedergeval wil ik in september niet bij jou in de boot.

Dennis
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Dennis,

Alhoewel het niet mijn stijl is om mijn fouten te erkennen, maar hier tau-waardig omheen te lullen meen ik toch dat er hier zeker ook sprake is van stomme pech.
Ik voerde weliswaar zonder reef een gijp uit bij een relatief harde wind, echter deze gijpen waren de voorgaande minuten geheel probleemloos verlopen en ook deze gijp leek wederom op een succes af te stormen. Ware het niet dat een aantal factoren zich op een zeker moment in een keer tegen ons keerden. Te weten : een vastslaande grootzeilschoot in combinatie met een rukwind en een golf die op dat moment onze boot binnen sloeg. Het resultaat was in ieder geval minder charmant te noemen, maar was desalniettemin zeker een leermoment. Ik hoop in ieder geval dat ik na deze uitleg in ieder geval een deel van tau weer overtuigd heb van mijn zeilvaardigheden opdat ik met het weekend niet alleen in een boot hoef plaats te nemen #treur/het roer uit handen dien te geven.
Maar even terzijde; de kans dat wij bij elkaar in een boot zitten is toch relatief klein, daar jij ook een van de geoefendere zeilers bent
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Jasper wrote: ... meen ik toch dat er hier zeker ook sprake is van stomme pech.
Ik voerde weliswaar zonder reef een gijp uit bij een relatief harde wind, echter deze gijpen waren de voorgaande minuten geheel probleemloos verlopen en ook deze gijp leek wederom op een succes af te stormen.
Geluk dwing je af, en pech ook. #cool

Een vastslaande grootschoot is gewoon jouw schuld, je moet 'm bij dit soort wind zo neerleggen dat hij niet vast kan schieten.

Verder was het verstandig geweest als je had gereefd. Wij hadden een dubbel rif en dat was zeker niet overbodig: wij moesten soms nog het zeil loslaten bij harde vlagen. Alle ongereefde boten op het meer (uitgezonderd wedstrijddeelnemers) hadden problemen.

Gijpen is niet verstandig bij zo'n weer. Ook niet als een voorgaande gijp wel gelukt is. Voor dit soort gevallen is het stormrondje uitgevonden. In jouw boek zal deze procedure ergens bij hoofdstuk 4 staan.

Ik kan je aanraden om "Het zeilboek - de nieuwe leidraad voor zeilers" van J.P. Hoefnagels te lezen. ISBN 90 240 0667 8. Bekijk vooral het plaatje op pagina 107, waar staat: "de schipper van deze boot had beter kunnen reven". #fidel
Last edited by Vandorp on Sun 15 Aug, 2004, 14:37, edited 1 time in total.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ik zal het eens bekijken bas, we zien het nog wel. Neemt niet weg dat ik binnenkort een kort wedstrijdje wil houden 2 lege boten en 2 boeien 1 schipper per boot. Dan hoop ik deze strijd te beslechten. #smile
User avatar
Frits
lid
Posts: 70
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 15:37

hier in China zijn nog wel een paar mooie schuiten te koop..

Post by Frits »

Groeten uit Shanghai.

Jeroen
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Tering he heijning,

iets uitgebreider kan best:
-zijn daar veel chinezen? #fidel
-bevalt het daar #smile
-ben je net zo'n halfgod als hier of is het minder erg?#knipoog
-hoe bevalt het eten? #kots
-is sung hi lee de enige lekkere chinees? #cool

vertel vertel want ik ben dr niet bij.....
Post Reply