Eikel beledigt eigenschappen van staal

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Eikel beledigt eigenschappen van staal

Post by Vandorp »

www.theodoregray.com wrote:Iron is the metal of industry. Tools, machines, railroads, cars, bridges, buildings, all are built primarily out of steel, which is just iron with a few percent of carbon added. Of all the metal refined every year the largest fraction by a huge margin is iron.

The reason for this is strictly because it's incredibly plentiful, easy to refine, and cheap. It's actually a pretty lousy metal in many ways. It's very heavy, but worst of all it's reactive and unstable in air. In other words, it rusts. Not only that, it rusts in the worst possible way, into a flaky powder that splits off and exposes fresh metal to rust. (Aluminum rusts too, but aluminum oxide (rust) is a tough, hard, transparent coating that actually makes the aluminum stronger, and that completely stops the rusting process as soon as a thin layer is formed.)

If aluminum were dirt cheap and iron cost as much as aluminum does, almost none of it would be used. It would still have application for machine tool bits that need to be very, very hard, but bridges, buildings, cars, etc, would be built exclusively of aluminum, and they would last virtually forever instead of rusting away to nothing after just a few decades.

Frankly, the fact that iron rusts the way it does is one of the great lousy breaks in the world of chemistry.
Periodic table - 26 Iron
Het lijkt me duidelijk dat deze vent iets niet goed begrepen heeft...

Wat wel weer leuk is, is dat-ie een ketting kan gieten met thermiet en een zelfgemaakte mal.

Maar dan nu de beloofde serieuze vraag. Ik wil twee stukken RVS plaatstaal haaks op elkaar bouten. Het is plaatstaal van het type waar je ook aan de kopse kant inbusbouten in kan draaien, dus 15 mm dik #smile Het is voor een meetopstelling dus ik wil een stijve, hysterisevrije verbinding hebben met een zeer goede warmtegeleiding. Demping is ook gunstig lijkt me. Ik schaam me dat ik het moet vragen, maar hoe moet dat? Vlakslijpen? En thermo-geleidende pasta of zo? Of is dat juist niet goed?
Last edited by Vandorp on Mon 21 Aug, 2006, 3:34, edited 1 time in total.
User avatar
RobJ
lid
Posts: 156
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 18:08
Location: Eindhoven
Contact:

Post by RobJ »

Ik zou zeggen MIG lassen. Is volkomen hysteresis vrij, geleid thermisch alsof het 1 stuk is en is de stijfste verbinding die je kunt realiseren. Van thermische pasta heb ik nooit gehoord.

Als het spanningsvrij moet, moet je hem naverwarmen, wat het wel duurder maakt natuurlijk.

Maar als het thermisch goed moet geleiden, waarom maak je het niet van alu dan?
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Lassen zou inderdaad het beste zijn maar dat is te lastig, dat durf ik niet te vragen #smile

Waarom geen alu? In de opstelling zitten een paar sledes die we nog hadden liggen en die zijn ook van staal (dikke Schneeberger slede en wat Newport tafeltjes). Ik vond het nogal jammer om op een stuk of 10 plekken een staal-alu overgang te hebben dus ik dacht: dan maken we alles van staal. De uitzettingscoefficient is lager, de warmtecapaciteit groter, de demping groter en de stijfheid groter. Die oude meetmachines waren ook altijd van staal, dus echt slecht zal het niet zijn #smile

Enige minpuntje is de slechtere warmtegeleiding, maar zo'n bijna-massief blok staal zal echt niet snel kromtrekken (we meten ook in Abbe en over een korte tijd dus ik voorzie geen problemen). Maar aangezien de warmtegeleiding bij een staal-staal verbinding (of alu-alu verbinding) met bouten altijd wat minder is, wilde ik daar rekening mee houden.
Last edited by Vandorp on Sat 19 Aug, 2006, 16:39, edited 2 times in total.
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

om nog even terug te komen op een discussie uit dezeilweek.

BvD je hebt gelijk:
aluminium.matter.org.uk - hoogspanningsleidingen

nu nog op zoek naar het bot in de tong van een eend #knipoog #bier
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

goeie site over alu toepassingen is dat. Ook vet dat er stalen kabels gecombineerd met aluminium zijn. De mensen die zeiden dat staal sterker is en dus beter om zo'n lange overspanning te maken, hadden dus ook gelijk. Je ziet het wel steeds minder staat er.
Jasper wrote:nu nog op zoek naar het bot in de tong van een eend #knipoog #bier
Ik had er ook nooit van gehoord, maar mensen hebben ook een bot in hun tong:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyoid_bone

Het zit blijkbaar zo ver naar achteren dat je het niet voelt. Het zit dus wel in de "basisconstructie" van gewervelde dieren, en bij een eend zal het ding wat verder naar voren zijn gekomen.
The first thing I noticed and never expected was the bone running down the center of the tongue. You see, the problem when you anthropomorphize the world around you is you don’t anticipate something like a hard little bone jabbing you when you bite into a duck’s tongue. Ouch! I don’t have a damn bone in my tongue, why should this duck? Suddenly duck tongue transformed from being a gross dish into an obnoxious one.
deepending.blogspot.com - duck tongue
User avatar
Viske
lid
Posts: 139
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 15:57
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Post by Viske »

Wij gebruikten ook veel thermisch geleidende pasta bij toepassingen in electrische componenten, maar dan heb je meestal te maken met Al materialen. Hoe dit zal werken met RVS toepassingen weet ik niet. Al lijkt het me altijd beter dan zonder die pasta op elkaar bouten, want lucht (ook al is het minimaal) is volgens mij toch nog altijd een grotere isolatie (welke vlakte nauwkeurigheid kun je overigens behalen met je gereedschap wat je beschikbaar hebt? Vlakslijpen met flex is niet bepaald nauwkeurig dacht ik zo). Ik heb nooit zoveel onderzoek gedaan naar die pasta, maar ben er zelf ook wel erg benieuwd naar wat er allemaal verkrijgbaar is en voor welke toepassingen ze geschikt zijn.
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Viske wrote:Vlakslijpen met flex is niet bepaald nauwkeurig dacht ik zo). Ik heb nooit zoveel onderzoek gedaan naar die pasta, maar ben er zelf ook wel erg benieuwd naar wat er allemaal verkrijgbaar is en voor welke toepassingen ze geschikt zijn.
Nee ik bedoel vlakslijpen met een slijpbank. Ruwheid submicron, vlakheid 10 micrometer of zo? Nu is het gefreesd maar dat wekt niet echt veel vertrouwen.

Over die pasta is deze site wel interessant:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... ctions.htm

Je hebt dit soort spul in allerlei soorten, maar ik wilde zoiets nemen.Dit is gewoon een soort olie met zilverdeeltjes er in.
User avatar
Joris
lid
Posts: 83
Joined: Thu 16 Sep, 2004, 10:14
Location: Eindhoven

Post by Joris »

Dit kwam ik tegen in het Technisch Weekblad van 15 juli 2006 nummer 27/28

Image

Hadden we toch allemaal gedeeltelijk gelijk
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Het wordt dus gefreesd. Zo ruw is het ook weer niet, het ziet er erg ruw uit, maar als je met je nagels er overheen gaat dan is 't zeker gladder dan een grammofoontplaat (was ff zoeken naar een voorbeeld wat iedereen kent, nou ja, dat hoop ik dan). Maar toch niet zo glad als wat je bij alu freesproducten meestal ziet. Ik denk dat als je dat lomp op elkaar trekt, dat je dan toch best een goeie verbinding hebt. Hij gaat niet weglopen want het staal zit zeker op elkaar, die olie kruipt wel in die groeven.Moet je zoiets trouwens superlomp aantrekken (veel plastische vervorming), of juist niet?
User avatar
Viske
lid
Posts: 139
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 15:57
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Post by Viske »

Je ging het toch op elkaar bouten? Nou dan neem ik dus aan dat je ook RVS bouten gebruikt vanwege dezelfde thermische geleiding als het eigen materiaal. En dus moet je dan nachecken met welk koppel je die bouten aan kunt draaien, voordat je de draad kapot maakt. Verder lijkt mij de regel opgaan dat wanneer je vaster aandraaid meer contactoppervlak creeerd tussen de twee platen door plastische vervormingen van de metaalmoleculen in het oppervlak. Dus ja snoer hard aandraaien die hap, maar wel ff nagaan wat je met je moment sleutel mag toepassen, lijkt mij!
Post Reply