Verslag Debat 4 februari 2014

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Bart
lid
Posts: 342
Joined: Wed 09 Oct, 2013, 21:02
Location: Eindhoven
Contact:

Verslag Debat 4 februari 2014

Post by Bart »

Leden,

Bij dezen het verslag van het gevoerde debat op 4 februari 2014. Ik heb geprobeerd wat samenhang te brengen en heb me voorgenomen herhalingen van dezelfde argumenten weg te laten. Als er nog vragen zijn, hoor ik die graag.
Stelling: De burgemeester moet mensen die hun gezond verstand niet gebruiken, terechtwijzen.
Propositie: Ennio Thijssen, Karel Moeskops
Oppositie: Rik van Stratum, Dennis Volleberg
Eerste ronde Propositie:
De eerste ronde wordt door Ennio Thijssen geopend. Het probleem wordt wat onduidelijk beschreven maar de strekking was: “Mensen die al gezond verstand hebben laten zien, moeten dit te aller tijde gebruiken.” Dit werd toegespitst: “Vooral mensen met een hoge machtspositie moeten terechtgewezen worden voor het niet gebruiken van het gezonde verstand.” Een voorbeeld om het probleem te beschrijven was: “Mark Rutte heeft bijvoorbeeld gestudeerd en zit nu op een belangrijke positie in de politiek. Als hij een fout maakt zou hij vermaand mogen worden, omdat hij met zijn fouten een hele grote groep benadeeld, gezien zijn positie.” Dit wordt nogmaals geparafraseerd met de woorden: “Geleerden moeten dus harder aangepakt worden dan niet-geleerden." Om dit ten uitvoering te kunnen brengen wordt een oplossing geopperd: “Zet alle academici op een lijst”. Er wordt geconcludeerd met: “Geleerden raken met hun fouten een te grote groep slachtoffers en moeten daarom worden gestraft.”
Eerste ronde Oppositie:
Deze wordt geopend door Rik van Stratum. “Niet alleen studenten hebben gezond verstand, maar iedereen heeft dit. Het is dan ook onzinnig om mensen die gestudeerd hebben te gaan straffen, men kan beter maatschappelijk wat breder kijken.” Na deze weerlegging volgen ook bij de oppositie wat voorbeelden: “Als iemand veel alcohol tot zich neemt en vervolgens door middel van onveilige seks iemand zwanger maakt, dan is dit een duidelijk voorbeeld van het niet gebruiken van het gezond verstand. Zo iemand zou geattendeerd mogen worden op zijn gedrag.” Na wat herhalingen van deze strekking wordt afgesloten met: “Het is onzinnig geleerden heel hard te straffen als zij een fout maken. Iedereen maakt wel eens een fout.”
Tweede ronde Propositie:
Karel Moeskops valt in de tweede ronde meteen de oppositie aan. “Wij hebben het nooit gehad over studenten, wij hebben het over mensen die denken om hun toekomst.” Er wordt vervolgens gepoogd argumenten te poneren voor de in de eerste ronde besproken stelling. “Mensen die er toe doen krijgen wel hogere straffen, maar dit is rechtvaardig omdat zij ook hogere beloningen krijgen. Als je je gezond verstand niet gebruikt terwijl je dit wel hebt dan is dan zonde en behoor je bijvoorbeeld een boete te krijgen.”
Tweede ronde Oppositie:
Dennis Volleberg probeert terug te komen op een eerdere aanval van Van Stratum. “Hoezo heeft gezond verstand iets te maken met hoger opgeleiden? Dit heeft niets op opleiding te maken.” Dan brengt Volleberg nieuwe argumenten in: “Het probleem dat geschetst wordt door de propositie wordt al opgelost. Mensen die fouten maken op hoge posities krijgen al straffen. Verder zou een dergelijke oplossing voor verzuiling zorgen in de Nederlandse samenleving. Hoog en laag opgeleide mensen worden dan uit elkaar gedreven en tegen elkaar opgezet.” Volleberg geeft vervolgens aan niets te begrijpen van de verdediging van de oppositie: “Ik snap helemaal niets van wat jullie nu willen zeggen.”
User avatar
Johan
lid
Posts: 654
Joined: Tue 16 Mar, 2010, 22:46
Contact:

Re: Verslag Debat 4 februari 2014

Post by Johan »

Die komma moet weg uit de stelling!! Dit betekent iets totaal anders..
Post Reply