Het laatste wapen tegen filerijden:..... nog meer wagens

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Het laatste wapen tegen filerijden:..... nog meer wagens

Post by Jasper »

He Fluit,

Heb jij dit soms bij TNO bedacht #huh :
DEN HAAG - Rijkswaterstaat heeft een nieuw wapen ingezet tegen files. In het oosten van het land voert de dienst een proef uit met het zogenoemde blokrijden, zei een woordvoerster donderdag.

Een auto van Rijkswaterstaat gaat midden op de weg rijden zodra een file dreigt te ontstaan. Alle voertuigen daarachter houden dan een constante snelheid aan. Het telkens optrekken en afremmen behoort daardoor tot het verleden. De files moeten zo minder lang worden en het aantal ongelukken moet afnemen.


De proef vindt 's ochtends plaats op de A12 tussen de Duitse grens en het knooppunt Velperbroek en 's avonds op de A50 tussen de knooppunten Grijsoord en Valburg.

De eerste indruk van de proef is positief, zei de woordvoerster. Over ongeveer een halfjaar denkt Rijkswaterstaat betrouwbare cijfers te hebben. Mocht het blokrijden succesvol zijn, kan het op meerdere snelwegen worden toegepast.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Nee sorry, helaas, we zitten nu midden in een klaverjas-kampioenschap, dus je hoeft sowieso het komende halfjaar niets van TNO te verwachten...
User avatar
Joost
lid
Posts: 47
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 8:50
Location: Rosmalen

Post by Joost »

Hmm... volgens mij is dit principe een tijdje geleden ook al eens getest tussen Eindhoven en Den Bosch. Was niet zo'n succes, altijd weer van die Opelrijders #knipoog die zich naar voren gaan zitten drukken! Mijn vrienden waren dus nogal agressief in die periode, wat dus ook de werksfeer hier aan de band niet ten goede kwam!
Niet doen dus dat blokrijden!
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

Post by Peter-Jan »

Jullie begrijpen dat blokrijden helemaal verkeerd. Ze bedoelen juist dat je je gaspedaal moet bedienen volgens een blokfunctie. Dus hard gas geven hard remmen. of te wel stilstaan of gewoon hard rijden. als iedereen dat doet zijn er geen problemen. Ze moeten dus verplichten dat iedereen zich aan de minimumsnelheid blijft houdt. Een fout zit er wel in de uitleg van nu.nl, er moet geen auto voor gaan rijden maar een dikke tank achter de file. (Als je erg viskeus materiaal gaat spuitgieten door een nauwe opening voer je de druk toch ook op). Eveneens moeten ze de stopstrepen voor de stoplichten iets verder naar voren leggen. Je mag dan pas remmen als je over de stopstreep komt. Iedere auto die APK gekeurd is moet dan precies voor het stoplicht tot stilstand komen.
User avatar
Arjan
lid
Posts: 582
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 23:10
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Arjan »

Eveneens moeten ze de stopstrepen voor de stoplichten iets verder naar voren leggen. Je mag dan pas remmen als je over de stopstreep komt. Iedere auto die APK gekeurd is moet dan precies voor het stoplicht tot stilstand komen.
Onder het motto: de auto's die niet aan de APK-eisen voldoen worden via natuurlijke selectie uit het straatbeeld verwijderd.
De auto kan niet op tijd remmen voor een stoplicht en wordt dan door van links/rechts komend verkeer, vakkundig uit de weg geruimd!

Dan is mijn volgende voorstel: laat de SUV's voorop rijden zodat zij deze schoonveegactie voor hun rekening kunnen nemen. SUV's zijn namelijk bewezen onveilig!

Image

PS: Winky, he hierboven gepresenteerde plaatje is kenmerkend voor het werk dat ik hier doe. Let even op de stofjassen met bijbehorende naamplaatjes! #cool
Post Reply