Dispuutsfaal in de US of A

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Dispuutsfaal in de US of A

Post by Bram »

Joerik jij hebt hier vast wat van mee gekregen: een of ander Alfa Kappa Sigma Delta Tau genootschap in Amerika zit met een klein probleem: een van hun leden heeft andere leden een email gestuurd waarin hij uitvoerig uitweidt over vrouwen als zijnde lustobjecten, in termen waarbij The Game nog preuts lijkt. Die email is uiteraard uitgelekt.
“I will refer to females as ‘targets.’ They aren’t actual people like us men,” the e-mail reads. “Consequently, giving them a certain name or distinction is pointless.”
http://dailytrojan.com/2011/03/08/kappa ... al-e-mail/

De email zelf heb ik nog niet gevonden, ik ben toch wel benieuwd.

Vooral ook mooi om in dat artikel te lezen hoe allerlei woordvoerders/bestuurdertjes van dat genootschap zich haasten te zeggen dat die email niet de waarden vertegenwoordigt waar zij voor staan. Ehm, waarvoor dan wel? Volgens mij is dat het hele idee achter die clubjes daar. In de comments van het artikel wordt overigens voorgesteld een stille tocht met kaarsen te houden voor het dispuutshuis van die lui, zalig Amerikaans sentiment.
User avatar
Johan
lid
Posts: 654
Joined: Tue 16 Mar, 2010, 22:46
Contact:

Re: Dispuutsfaal in de US of A

Post by Johan »

Bram wrote:Volgens mij is dat het hele idee achter die clubjes

Het idee achter Rhetoricadispuut Tau is volgens artikel 2.1 van onze statuten: "de verbale en fysieke weerbaarheid, de algemene ontwikkeling en het historisch besef van de leden te bevorderen casu quo uit te breiden en bewust te maken van het denken van Aristoteles. "

Laat daar geen onduidelijkheid over zijn!
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

Post by Joerik »

Ik heb in Houston weinig meegekregen van het echte studentenleven. De laatste 2 weken wel nog even de universiteitsbar van dichtbij bekeken (tent heette nota bene het Valhalla, gatverdamme). Weet dus ook niet heel veel meer van de Amerikaanse fraternities dan dat ik in de -cheesy-Amerikaanse films gezien heb (#bier #kots #blond ), dus kan je in deze kwestie niet van meer inzicht voorzien.

Het enige dat ik nog kan melden is dat fraternities daar een ietwat andere structuur hebben dan disputen bij ons. Ze zijn vaak vele malen groter en zijn gevestigd in meerdere studentensteden, waar de individuele groeperingen dan weer "chapters" zijn. De alumni geven ook vaak stevige bakken met geld aan het dispuut (hint heren leden-buiten-dienst!), maar waar dat echt aan besteed wordt is mij ook nog onduidelijk. Veel verder dan zuipen en grote feesten geven lijken ze niet te komen, maar then again, ik heb er weinig inzicht in.

Verder heeft onze rector een goed punt door even te wijzen op onze statuten, al dient dat punt natuurlijk meer inhoud te hebben dan alleen een opgeschreven regel tekst.
User avatar
Eggie
lid
Posts: 709
Joined: Wed 28 Feb, 2007, 22:44
Location: Eindhoven

Post by Eggie »

Joerik wrote: maar waar dat echt aan besteed wordt is mij ook nog onduidelijk. Veel verder dan zuipen en grote feesten geven lijken ze niet te komen, maar then again, ik heb er weinig inzicht in.
Wat dacht je van het kopen van enorme "Frat-houses"? Volgens mij heeft Viske het meeste verstand van deze clubjes, die heeft het ooit van dichbij bekeken.
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Dispuutsfaal in de US of A

Post by Bram »

Heren, mocht er enig misverstand bestaan let goed op:
Bram wrote: Volgens mij is dat het hele idee achter die clubjes daar.
De 2 woorden "clubjes' en "daar' zijn van belang. Rhetoricadispuut Tau is wat mij betreft geen "clubje" en daarom hebben de verdere kwaliteiten die ik noem daar ook geen betrekking op. Ook bedoelde ik uiteraard slechts de clubjes in de VS.

Overigens leuk voor mocht je je nog een keer in dat Griekse gewoel daar begeven:

http://www.cafepress.co.uk/inacom.14137879
Erik
lid
Posts: 173
Joined: Mon 10 Dec, 2007, 16:54

Post by Erik »

Ik heb wel een aantal dingen meegekregen over hoe de Frat-houses werken. Ik vind het zelfs raar dat deze brief zo een ophef veroorzaakt. Ik zal hieronder uitleggen waarom.

Hier in amerika gaat het studentenleven er iets anders aan toe. De meest fraternities bestaan voor het grootste deel uit mannen die gezellig bij elkaar in huis wonen. Het klopt niet dat de huizen veel geld kosten. Sterker nog, de meeste huizen zijn van de universiteit en je moet er gewoon normale huur betalen. Volgens mij hebben alleen sommige fraternities van de universiteiten in de ivy league (8 oudste universiteiten allemaal aan de oostkust) hun eigen huizen. Toch klopt het dat er veel geld per maand wordt overgemaakt naar de vereniging. Dit geld gaat voor het grootste gedeelte naar de feesten, waar alleen genodigden en mooie vrouwen welkom zijn. Denk aan thema's als: Hot Nurses, wear anything except clothes, etc.
De vrouwen die daar heen gaan weten gewoon hoe de feesten vaak gaan lopen, ik heb van een aantal buitenstaanders in santa cruz gehoord dat er soms zelfs drugs in glazen van de dames wordt gestopt. De meeste huizen hebben bijna iedere avond wel een feest en de genodigden hoeven dus helemaal niets voor de drank te betalen.

Ik denk dus dat iedereen hier in Amerika wel weet hoe het er bij de fraternities aan toe gaat maar ze willen het niet graag naar buiten brengen. Hier draaien gewoon alle feestjes om de vrouwen. Bas gaf bijvoorbeeld een verjaardagfeestje en in het begin waren er vrij weinig mensen. Maar, toen onze Zweedse buurvrouwen met vriendinnen binnen kwamen barste het feest los en kwamen er mensen van het hele studentencomplex naar ons appartement toe.
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Klinkt meesterlijk Erik. Maar wat voor vrouw gaat dan naar zo'n besloten feestje toe als je al weet wat er gaat gebeuren?

Ik denk trouwens dat de ophef nu vooral wordt veroorzaakt omdat het een keer zwart op wit staat en te traceren is tot die bepaalde fraternity.
Erik
lid
Posts: 173
Joined: Mon 10 Dec, 2007, 16:54

Post by Erik »

Vrouwen die graag in de belangstelling staan en zonder er voor te betalen helemaal los willen gaan #blond.
User avatar
Olaf
lid
Posts: 779
Joined: Wed 21 Nov, 2007, 14:36
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Olaf »

bram, in elke andere stad dan Eindhoven gaat het ook gewoon zo, je hebt gewoon verkeerd gekozen #knipoog
Post Reply