Aan de jongerejaars de uitdaging!

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Aan de jongerejaars de uitdaging!

Post by Jasper »

VVD: bierboete naar Nederlandse schatkist
De VVD vindt dat de boete van 273 miljoen euro die drie Nederlandse brouwers moeten betalen wegens verboden afspraken over de prijzen van bier niet naar de Europese Unie moet gaan, maar naar de Nederlandse schatkist.


Nederland
Volgens de VVD-Tweede Kamerleden Charlie Aptroot en Frans Weekers gaat het om een Nederlands kartel, dat niet de grenzen overschrijdt.



Schatkist
Het onderzoeken daarvan zien zij als een taak voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en niet voor de Europese Commissie. Boetes die de NMa oplegt vloeien naar de Nederlandse schatkist.

Schadevergoeding
Het CDA vindt dat horeca-ondernemingen en consumenten ook kans moeten maken op een schadevergoeding nu de brouwers op de vingers zijn getikt. De Kamerfractie heeft minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) gevraagd om nog voor de zomer te regelen dat gedupeerden van kartelvorming een reële kans maken op een vergoeding.

Kritisch
De VVD-Kamerleden zijn in schriftelijke vragen aan de ministers Wouter Bos (Financiën) en Van der Hoeven ook kritisch over de kwijtschelding van de boete aan de Belgische aangever van het kartel. In Nederland kan men bij meewerking aan onderzoek slechts een verlaging van de boete krijgen, geen kwijtschelding.
Zoals jullie waarschijnlijk hebben gehoord en zojuist hebben kunnen lezen hebben de grote Nederlandse brouwers een mega-boete gekregen. Daar studenten een groot deel van de consumptie voor haar rekening neemt denk ik dat we toch wel een deel op mogen eisen.

Ik hanteer hierbij de volgende aannames:
De universitaire studenten zijn goed voor 20% van de totale bierconsumptie per jaar. Dat is dus een kleine 55 miljoen euro boete te verdelen onder 230.000 studenten. daarvan is de helft vrouw en die drinken niet zoveel bier en dus valt er 55 moiljoen onder een kleine honderdduizend studenten te verdelen. Voor Tau komt dit neer op een kleine € 8.000.

Dus wie stuurt er een leuke blatbrief naar de VVD en JP om dit op te eisen.

Als ze dwarsliggen kunnen we nog inbrengen dat er geen enkele innovatie zonder bier wordt gedaan en dat werktuigbouwers de toekomst hebben etc etc etc.

Ik trakteer de beste verstuurde blaatbrief op een biertje!
User avatar
Peter-Jan
lid
Posts: 180
Joined: Mon 10 May, 2004, 13:43
Location: Rotterdam

Post by Peter-Jan »

#smile

Prima idee.

Er moet dan wel even een goeie onderbouwde berekening bij.

En misschien moeten jullie even checken of er wat jurisprudentie is over soortegelijke gevallen dat mensen schadeloos werden gesteld in geval van kartel vorming.

Hoe is dat bijvoorbeeld met die bouwfraude afgelopen. Veel opdrachten waren door de overheid aanbesteed. Is daar dan geld van teruggekomen?
User avatar
Bram
lid
Posts: 634
Joined: Tue 12 Sep, 2006, 22:49
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Bram »

Hier zal ik me eens even op toeleggen...maar Jasper waarom alleen aan de jongerejaars de uitdaging?

Tot de eerste blaatbrief hier gepresenteerd kan worden alvast het volgende stripje, dat vandaag in NRC(.next) stond...we zijn dus helaas niet de eersten!

Image
Post Reply