Reinheitsgebot mogelijk afgeschaft.

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Reinheitsgebot mogelijk afgeschaft.

Post by Vandorp »

Heren,

Een zwarte dag voor de gastronomie, voor Duitsland en voor het bier. Lees en huiver.
Nu.nl wrote: Reinheitsgebot voor Duits bier onder druk

Uitgegeven: 24 februari 2005 21:02
BERLIJN - De 500 jaar oude Duitse regels voor het brouwen van bier, samengevat in het zogenoemde Reinheitsgebot, dreigen verloren gegaan. Volgens de strenge, uit 1516 stammende regels mag bier alleen graan, hop en water bevatten om die naam te mogen dragen.

Een Duitse rechtbank heeft donderdag echter bepaald dat een brouwerij die suiker toevoegt aan haar product, dat toch onder de naam 'bier' aan de man mag brengen. Klik hier !

Gistingsproces

De Klosterbrauerei in Brandenburg heeft tien jaar jaar durend juridisch gevecht moeten leveren om zijn donkere brouwsel als 'bier' erkend te krijgen. De hoogste administratieve rechtbank in Duitsland stelde de producent in het gelijk omdat de suikersiroop waarmee de drank wordt gezoet, pas na het gistingsproces wordt toegevoegd.

Bier is bier. Daar zijn we het nu 500 jaar over eens. Maar nu komt er uitgerekend uit Duitsland het bericht dat daar aan getornd kan worden. Het Reinheitsgebot uit Muenchen is zelfs de oudste warenwet ter wereld. Laten we hopen dat in een hoger beroep anders wordt bepaald of dat de politiek ingrijpt want ik zal dit nooit kunnen verwerken,

In Belgie zijn ze redelijk los: daar kan met suiker en kruiden worden gerommeld. In Nederland mogen gifmengers als Heineken zelfs natte kranten en vissenkoppen tot bier verwerken. Maar in Duitsland is het water, gerstenmout, hop, gist. In Limburg wordt dit principe ook gerespecteerd door bijvoorbeeld Alfa. Waar moet het heen met de wereld wanneer dit adagium overboord wordt gegooid? Wat is de volgende stap? Biefstuk uit de spuitgietmachine? Synthetische olijfolie? Extrusiebananen?

Er wordt allerwijl veel te veel met eten geknoeid. Ga maar na: "biologisch" betekent dat er ergens tijdens de productie een levend organisme is gebruikt en "vers" betekent dat het niet bevroren is op het moment dat je het koopt (ik zou graag leven in een wereld waarin dit grappig bedoeld kon zijn). Het Muenchener Reinheitsgebot was het enige houvast in deze donkere tijden maar zelfs die heilige wet wordt uitgehold. Hoe kan een rechter nu ooit bepalen dat dit de bedoeling was van de wetgever in 1516? Dit is een keihard bewijs dat de overheid en het gerechtelijk systeem zijn verworden tot pionnen van de MacDonaldsen en de Heinekens. Ik voorzie een revolutie en ik zou het wenselijk vinden wanneer Tau het voortouw neemt.
Post Reply