alweer een jaartje verder

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Joerik
lid
Posts: 627
Joined: Wed 01 Dec, 2004, 11:03
Location: Houston, TX
Contact:

alweer een jaartje verder

Post by Joerik »

gegroet heren,

allemaal de allerbeste wensen voor 2005, dat het een prachtig jaar mag worden met vele hoogtepunten! Oud en Nieuw hiet in Eindhoven was in ieder geval top!
Geniet nog van de rest van de vakantie en de ongelukkigen die maandag weer aan het werk moeten, sterkte!
User avatar
Frits
lid
Posts: 70
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 15:37

Post by Frits »

Sluit ik me graag bij aan.

Jeroen
Ruudje
lid
Posts: 140
Joined: Wed 15 Sep, 2004, 14:32
Location: Maastricht

Post by Ruudje »

De beste wensen voor 2005!!
Veel gezondheid en dat het bier weer rijkelijk moge vloeien #bier
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Vandorp »

Ruudje wrote:...en dat het bier weer rijkelijk moge vloeien #bier
#huh is dit de meest zinnige opmerking waar je mee aan kan komen? Wat dacht je van "dat we interessante discussies mogen hebben", "dat onze Rector ons boven onszelf uit mag laten stijgen", "dat we geweldige reizen mogen ondernemen", "dat onze vriendschap nog hechter mag worden", "dat we mensen buiten Tau kunnen laten delen in onze kennis" etc. etc.

Jij doet hier voorkomen alsof bierdrinken een doel op zich is bij Tau. Wat zijn precies je bedoelingen bij Tau, Ruudje?
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Gelukkig nieuwjaar inderdaad, maare BvD

Niet te zwaar tillen aan enkele woorden, doel en middel door elkaar halen is geen doodzonde.
Plezier is een doel, bier soms een middel.

Jij maakt soortgelijke fouten ook geregeld,
Verplaatsen is een doel, een BMW een middel. (en voor sommigen ook weer een doel)

Trouwens met betrekking tot het laten delen in onze kennis, ik heb zondag in een nog half lamme bui maar even een paar rectificicaties geeist.
L.S.

Graag zou ik zien dat dit mailtje de schrijvers van het boek: Groot Lexicon van nog meer nutteloze feiten bereikt. Alvast mijn dank daarvoor.

==========

Geachte heer Meijers en Rozendaal,

gezien mijn technische achtergrond en het feit dat ik op het moment van schrijven toch even niks te doen heb zie ik het als mijn plicht enkele onvolkomheden (Grove fouten) in het boek: "Groot Lexicon van nog meer nutteloze feiten" aan te stippen.

Blz 51; "feitje" 298.

In onze contreien zweet een mens een (1) liter water per uur. In de tropen drie keer zoveel.

Dit zou betekenen dat een mens in de tropen 3 liter water per uur zweet wat neer komt op 72 liter water per dag. Jaja.... (daar had vast dag i.p.v. uur moeten staan)

Blz 69; "feitje" 420.

Antivries is antihitte: toegevoegd aan het koelwater verhindert deze stof oververhitting van de motor.

Antivries oftewel ethyleenglycol (1,2-ethaandiol) (soms ook methanol of isopropanol) heeft absoluut niet als functie de hitte af te voeren, het water zelf is hier vele malen geschikter voor. Dit aangezien water een soortelijke warmte van 4180 J/kg/K heeft, veel hoger dan bijna alle andere vloeistoffen. Helaas heeft water de eigenschap om onder het vriespunt (0 graden celsius) te bevriezen waardoor de radiator kapot gaat. Daarvoor dient het additief antivries. Dit zorgt ervoor dat het koelwater zelfs bij temperaturen ver onder nul niet bevriest.

Blz 79; "feitje" 488

Omdat glas een vloeistof is, kan je erdoorheen kijken

Bij deze roep ik graag een bron aan: te weten het universiteitsblad delta van de TU Delft:

Glas is hard, broos en meestal doorzichtig. En een vloeistof, volgens sommigen.

Wie eens goed naar de ruitjes van middeleeuwse kerken tuurt, kan het zien: het glas golft en wordt naar onderen toe steeds dikker. Het lijkt erop dat het vensterglas in de loop der eeuwen naar beneden is gestroomd, als het laatste restje schenkstroop langs de wand van de fles. Het bewijs bij uitstek dat glas eigenlijk een vloeistof is, menen sommigen.

Op het eerste gezicht lijken de theorieboeken hun gelijk te geven. Stoffen die zijn opgebouwd uit onregelmatige bouwstenen, kunnen bij stolling soms geen geordend kristalrooster vormen. Er treedt dan glasvorming op waarbij een onregelmatig, ofwel amorf, netwerk van atomen ontstaat. Men spreekt dan van een 'supergekoelde vloeistof' met een zeer hoge viscositeit. Dit geldt ook voor het ongeordende mengsel van siliciumoxiden dat wij vensterglas noemen.

Tot zover de theorie. Of de zwaartekracht aan een paar eeuwen genoeg heeft om glas onderuit te halen, valt echter te betwijfelen. De vorm van oude kerkraampjes is namelijk goed te verklaren uit het productieproces van de middeleeuwse glasmakers. Een klont gesmolten glas werd tot een sliert uitgerekt, vervolgens geplet en tot een vlakke plaat gesponnen. Behalve een golvend oppervlak leverde dit ook een dikke rand op. De ruitjes die uit de grote plaat werden gesneden, hadden die dus ook. En blijkbaar plaatsen de glaszetters de zware zijde bij voorkeur onder.

Blijft de vraag of glas bij kamertemperatuur een vloeistof is. Dr.ir. H.J. Glass, die onderzoek doet naar hergebruik van glas bij de faculteit Technische Aardwetenschappen, weet het antwoord: ,,Ab-so-luut niet. Alleen bij hoge temperaturen, maar dan wordt vrijwel alles een vloeistof.''

De term supergekoelde vloeistof lijkt hier dus wat ongelukkig. Dat oude ramen door uitvloeien vervormen, is in elk geval nog nooit aangetoond. Met het tekstboek in de hand is te verdedigen dat glas een zeer stroperige vloeistof is, maar het kan dan ook als een amorfe vaste stof beschouwd worden. Kwestie van definitie, en dus grotendeels een woordspelletje.


Blz 105; "feitje" 646

De zaden van de johannesbroodboom werden in de Oudheid als eenheid bij het wegen van goud gebruikt. Het Arabische woord voor deze zaden , karaat, is in zwang geraakt voor de zuiverheid van sieraden. Een karaat is 0,2051 gram , precies een zaadje.

Helaas staat hier een fout in. De karaat is niet een maat voor de zuiverheid zoals hier wordt gesugereerd. De zuiverheid van diamant wordt aangeduid met de C van Clarity en dus niet de C van Carat weight. De Clarity wordt met een loep vastgesteld. De overige factoren die de waarde van een diamant bepalen zijn de resterende twee C's van Colour en Cut.

Verder wil ik u wel complimenteren met het boek, ik heb mij goed vermaakt tijdens het lezen en hoop in de toekomst meer van dergelijke boeken te zien.

Met vriendelijke groet

Jasper Winkes
student Werktuigbouwkunde
J.S.Winkes@student.tue.nl
en het antwoord:
Beste Jasper,

dank -- ik heb je bericht doorgestuurd. Ben benieuwd naar hun reactie, maar een paar correcties voor de volgende druk zitten er vast wel in.

hartelijke groet,

Bertram Mourits
Uitgeverij Contact / Contact Publishers
Ruudje
lid
Posts: 140
Joined: Wed 15 Sep, 2004, 14:32
Location: Maastricht

Post by Ruudje »

Vandorp wrote: #huh is dit de meest zinnige opmerking waar je mee aan kan komen?
Naar mijn mening was "veel gezondheid" mijn meest zinnige wens. Daarnaast was het mijn bedoeling om een feestelijk tintje aan mijn nieuwjaarswens te hangen.

Via welke vreemde hersenkronkel dit bij de doelen van Tau terecht komt is mijn niet helemaal duidelijk, maar ik ben wel heel blij dat ik aan het begin van dit mooie jaar enkele doelen van Tau heb mogen leren, vooral
Vandorp wrote: ... "dat we geweldige reizen mogen ondernemen"
is voor mij persoonlijk een hele mooie.
Dank hiervoor
Nuitje

Post by Nuitje »

Tsja, leuk die feitjes. Ik heb er in elk geval ééntje bijgeleerd: Goud staat gelijk aan diamant. #huh
User avatar
Jasper
lid
Posts: 492
Joined: Mon 05 Apr, 2004, 12:14
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Jasper »

Ah ik zie de verwarring al... Oeps, misschien iets te hoog van de toren geblazen. Neemt niet weg dat het ronduit slecht staat omschreven. Het karaat is inderdaad een niet officiele* maat voor de zuiverheid van goud; echter de richting waar de schrijvers ons heen dreven was die van Diamant door uitgebreid in te gaan op het gewicht van een karaat. Zoals ook in de van Dale te lezen valt:
karaat
ka•raat
/kar’at/, /klr’at/
het; -s, karaten
1400-1434 ‹Fr. carat ‹me. Lat. carata ‹Ar. qi-r…t.
1 eenheid van diamant- en parelgewicht = 205,1 mg
1 metriek karaat 0,02 g
*2 eenheid waarin het gehalte van goud wordt uitgedrukt (niet officieel)
Om deze reden vind ik een rectificatie niet passend en schuif ik de schuld van deze verwarring af op de schrijvers van het boek.
De heren:
Hein Meijers, wetenschapsjournalist bij NWO en organisator van de Nationale Wetenschapsquiz.
Simon Rozendaal, wetenschapsjournalist bij Elsevier.
Post Reply