En wie gaat er naar het Natentamenfeest?
Moderators: Justin van den Hurk, KasVisser, Yuri
En wie gaat er naar het Natentamenfeest?
Al zin in de afsluiter van deze week?
Mee eens. Het bewijs dat-ie dom, is dat het 35 smilies zijn. Dat betekent dat-ie niet echt efficient heeft zitten copieren.Bram wrote:Eggie, ... Hoe dan ook lijkt dit gebruik van grafische elementen in een bericht meer op dat van een 16-jarig vmbo-sletje dan op dat van een WO-student!
Eggie, denk jij nu echt dat de lezer zit te wachten op zo'n kerstboom met tekst ertussendoor? Dit zijn mensen die gewend zijn grote hoeveelheden tekst te absorberen van wit papier, en dan kom jij met een nintendo-layout
35 kan worden ontbonden in de priemfactoren 5 en 7. De snelste manier is denk ik om 1 smiley te tikken, deze te ctrl-c'en, dan 5 keer te ctrl-v'en (de eerste keer ctrl-v overschrijf je de originele, maar dat is minder toetsenbordwerk dan 1 keer naar rechts gaan en dan 4x te plakken), dan deze 5 weer ctrl-c'en, en dan 7 x te ctrl-v'en.
Hij had door 6 x 6 te doen 1 smiley extra kunnen maken, met evenveel acties.Arjan wrote:Ok, dat geldt voor het geval 35, en het is een interessante observatie....
Maar kunnen we er een wetmatigheid in ontdekken? Door middel van inductie, of een limiet-geval naar oneindig opstellen?
Eens kijken:
tikken begin smiley: shift-3 b i e r,shift-3 b i e r , b keer-> 6 *b aanslagen
selecteren: shift-home -> 2 aanslagen
copieren: ctrl-c -> 2 aanslagen
plakken: ctrl-v, ctrl-v, ctrl-v: n1 keer -> n1 aanslagen
herhaal N keer:
selecteren: shift-home
copieren: ctrl-c
plakken: ctrl-v, ctrl-v, ctrl-v: n2 keer
etc.
Stel ik tik b beginsmileys. doe N acties, copieer elke keer ni smileys. Per actie is dat dan ni+4 aanslagen. Totaal aantal aanslagen is dan:
a = 6 * b + sum(ni+4, i=1,N)
totaal aantal smileys is:
s = b * prod(ni, i=1,N)
Volgens mij is het in zo'n geval slim om alle ni's gelijk aan elkaar te laten zijn, dus ni=n. Daarmee wordt het:
a = n*N + 4*N + 6 * b
s = b*n^N
Voor dit geval geldt: N = 6 en n = 2, b = 1
a = 6*2 + 4*2 + 6*1 = 26
s = 1*6^2 = 36
Dan rijst de vraag: stel ik wil X smileys of meer, dus s >= X; kies b, n en N zodanig dat a minimaal is. Dat is vrij eenvoudig in Matlab te programmeren, maar analytisch zie ik even niet hoe dit moet. Iemand enig idee?