WA tijdens zeilweekend

Dit is het algemene Tau discussieforum

Moderators: Joost van der Kraan, Pieter Teunissen, Justin van den Hurk

Post Reply
User avatar
Vandorp
lid
Posts: 1001
Joined: Sun 04 Apr, 2004, 13:55
Location: Eindhoven
Contact:

WA tijdens zeilweekend

Post by Vandorp »

Heren,

Omdat er (bij mij althans) enige onzekerheid was over welke verzekering nu welke schade dekt bij een zeilweekend heb ik het even uitgezocht. Het is vrij simpel.

De boten van Hoora zijn All Risks verzekerd. Voor schade aan de eigen boot is er een eigen risico van 200 euro, wat Hoora weer aan ons doorberekent via de borg.

Dus: wanneer je door eigen schuld averij oploopt met de Hoora-boot, wordt dit door de verzekering van Hoora gedekt, met een eigen risico van 200 euro. Dit bedrag wordt dus weer doorberekend aan de huurder. (Als je een hele uitgebreide reisverzekering hebt wordt dit bedrag misschien gedekt, maar dat mag je zelf uitzoeken).

Wanneer je schade maakt aan een andere boot, dan is Hoora daar ook tegen verzekerd. Je eigen WA-verzekering is dus niet van belang. Er is dus ook geen reden om het adres van je WA-verzekering op te geven wanneer je met een Hoora-valk schade veroorzaakt aan een andere boot (of brug, sluis, etc.)

Ik heb bovenstaande uitgezocht, aangezien mijn eigen WA-verzekering niet uitkeert wanneer ik met een zeilboot schade veroorzaak aan een andere boot. Ik weet er ook WA-verzekeringen zijn die dit wel dekken voor bootjes tot 16 m2 zeil, 3 kW motor. Als je dus met je eigen bootje gaat varen is het handig om eerst uit te zoeken of het onder je WA-verzekering valt. Zo niet, dan dien je je boot op z'n minst WA te verzekeren.
Post Reply